پاسخ برخی ابهامات درباره کاروان قرآنی حج
کد خبر: 3611143
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
حسینی بیان کرد:

پاسخ برخی ابهامات درباره کاروان قرآنی حج

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه آزمون انتخابی اعضای کاروان نور تنها در رشته‌های آوایی قرائت و مدیحه‌سرایی برگزار شده است به برخی ابهامات که در این فهرست وجود دارد، پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آزمون انتخابی معرفی اعضای کاروان نور اعزامی به سفر حج ۹۶ طی روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه در محل مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. همچنین این آزمون طی روزهایی ابتدایی خردادماه داوری و نتایج آن نیز اواسط همین ماه منتشر شد.

معرفی 20 عضو این کاروان که دو حافظ، 13 قاری و یک گروه تواشیح پنج نفره در آن حضور داشت، بازتاب زیادی در بین فعالان قرآنی کشورمان داشت،‌ بازتاب‌هایی که بخش زیادی از آن حکایت از نارضایتی برخی از اسامی اعلام شده داشت. خبرگزاری قرآن برای روشن شدن ابهامات این فهرست گفت‌وگویی با «رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه» انجام داده که در ادامه آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد اعلام اسامی اعضای کاروان نور اعزامی به سرزمین وحی و توضیحاتی که در مورد آن لازم است، گفت: ترکیبی که برای کاروان نور در نظر گرفته می‌شود با توجه به سهمیه محدودی که وجود دارد، بیشتر متشکل از قاریان قرآن کریم است. 

وی افزود: با توجه به نوع نیازی که در کاروان‌ها هست و نوع برنامه‌های تبلیغی برای اعضای این کاروان‌ها در نظر گرفته می‌شود نیاز به قاریان بیشتر است.

حسینی تصریح کرد: معمولاً متداول این بوده است که هر سال یک حافظ کل قرآن در کاروان حضور داشته باشد که امسال با توجه به اینکه مسئولیت کاروان بر عهده استاد «دیانت» گذاشته شده است، برخلاف چند سال گذشته شاهد حضور دو حافظ کل قرآن کریم در این کاروان هستیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: مسئله دیگری که داشته‌ایم این بوده است که در این کاروان معمولاً افرادی که در همان سال رتبه اول برخی مسابقات را کسب می‌کنند، اعزام می‌شوند، با توجه به اینکه یک سال وقفه در اعزام کاروان نور به دلیل تعطیلی حج ایجاد شد، شاهد حضور برگزیدگان دو یا سه سال اخیر در آزمون انتخابی بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه پروسه‌ای باعث شد تا «مجتبی فردفانی» نفر اول دو دوره قبل مسابقات بین‌المللی قرآن به جای «موسی معتمدی» نفر اول دوره اخیر این مسابقات برای اعزام به حج انتخاب شود، گفت: با توجه به اینکه فردفانی، سال گذشته رتبه برتر مسابقات را کسب کرده بود، اولویت زمانی با ایشان بود. 

حسینی در پاسخ به این سوال که چرا در رشته حفظ انتخابی برگزار نشده است، خاطرنشان کرد: بحث آزمون تنها برای رشته‌های آوایی مانند قرائت و مدیحه‌سرایی تعریف شده است. ضمن اینکه در این کاروان هر سال برای حضور یک حافظ کل ظرفیت وجود دارد که البته امسال با توجه به اینکه سرپرست کاروان نیز حافظ کل قرآن کریم است، عملاً دو حافظ حضور دارد،‌ بنابر این امکان اضافه کردن یک نفر دیگر وجود نداشت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه این بخش از صحبت‌های خود اذعان کرد: البته ما این اولویت را برای این قبیل افراد که امسال موفق به اعزام نشده‌اند، قائل هستیم و آنها را در فهرست سال آینده برای حضور در آزمون اعزام قرار خواهیم داد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه در مورد عدم انتخاب «سعید پرویزی» نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در دوره اخیر ‌نیز گفت: برخی از افراد حاضر در این فهرست نیز با اینکه برای اعزام دعوت شده‌اند، اما اعلام کرده‌اند که به دلیل برخی معذورات و مشکلات حاضر به اعزام نیستند ‌که حامد ولیزاده و سعید پرویزی از این جمله هستند. 

حسینی همچنین در مورد گروه‌های مدیحه‌سرایی نیز گفت: به هر ترتیب چون سهمیه‌ای بیشتر از 20 نفر برای حضور در این کاروان وجود نداشت، ناچار به انتخاب یک گروه تواشیح از بین سه گروه برگزیده مسابقات مدیحه‌سرایی در سال‌های اخیر بودیم.

وی با تأکید بر اینکه در هر گروه تواشیح نیز تنها امکان حضور پنج نفر وجود دارد، افزود: در آخرین اعزام کاروان نور به سرزمین وحی از گروه تواشیح باقرالعلوم(ع) که شش نفر بودند پنج نفر حضور یافت. با این وجود همانگونه که گفته شد ما شاهد یک‌سال وقفه در سفر حج بودیم و از سوی دیگر هم در سال 94 دو دوره مسابقات تواشیح برگزار شد. بنابر این برای اعزام به حج در سال 96 با سه گروه تواشیح مواجه بودیم که باید پنج نفر از آنها اعزام می‌شد. 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد: باید بین این گروه‌ها ارزیابی صورت می‌گرفت که همکاران ما در کمیته دعوت و اعزام، ارزیابی‌ها را انجام دادند و در نهایت نیز گروه مشکات خوزستان از بین سه گروه انتخاب شد. 

حسینی همچنین به تلاش‌های بسیار زیاد برای افزایش سهمیه کاروان نور اشاره و اظهار کرد: ما بسیار تلاش کردیم تا سهمیه افزایش پیدا کند و گروه‌های بیشتری اعزام شوند که این امر محقق نشد. 

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به محفوظ بودن سهمیه برخی افراد که به نامشان در فهرست نهایی اعزام قرار ندارد، گفت: حتماً سهم این گروه‌های تواشیح برای حضور در دوره ارزیابی سال‌های آینده محفوظ خواهد بود و مانعی برای حضور دو گروه «میعاد» و «طاها» که اعزام نشده‌اند در ارزیابی سال آینده وجود ندارد تا یک بار دیگر برای انتخاب شانس خود را امتحان کنند.

برای مشاهده اسامی افراد اعزامی اینجا کلیک شود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمود نوروزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۵:۴۷
0
0
ضمن عرض سلام خدمت جناب آقای حسینی و دست اندرکاران خبرگزاری ایکنا،بنده محمود نوروزی در شهریور ماه سال ۹۴ رتبه اول مسابقات حفظ کل قرآن کریم را در کشور اندونزی کسب کردم و فکر میکنم از نظر اولویت زمانی_طبق فرمایش ایشان_ این حقیر در اولویت هستم...در ضمن بنده توفیق داشتم در رشته قرائت مسابقات بين المللی تونس هم رتبه سوم را کسب کنم،لذا به عنوان قاری هم میتوانم در ایام حج انجام وظیفه کنم...
اینکه متاسفانه بعضی از دوستان با وجود سفر چند باره به حج،دوباره اسامی مبارکشان در این لیست هست،باعث تأسف و تعجب اين حقیر و بسیاری از دوستان قرآنی میباشد.
به نظرم این حق را به من بدهید که دلخور باشم از مسئولان قرآنی که بعد از ۴ رتبه بین المللی هنوز در انتظار این سفر باشم،و کسانی که حتی یک بار هم به مسابقات بین المللی اعزام نشده اند و یا اینکه چند بار به این سفر حج مشرف شده اند، اسم مبارکشان باز هم در لیست کاروان قرآنی وجود دارد...

از عزیزان ایکنا که همیشه به فکر بچه های قرآنی بوده اند،خواهش دارم اگر قصد دارند پیام بنده را در نظرات پخش نکنند،حداقل این نوشته را به سمع جناب آقای حسینی و دیگر مسئولان ذي ربط برسانند و بگویند که مطمئن باشيد شكايتتان را پیش رسول خدا خواهم کرد...والسلام...

محمود نوروزی،۳۱ خرداد ۹۶
captcha