دور شدن از هدف خلقت، پیامد خرافه‌گرایی است
کد خبر: 3611150
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲

دور شدن از هدف خلقت، پیامد خرافه‌گرایی است

گروه اجتماعی: استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: یکی از مهم‌ترین تبعات خرافه‌گرایی این است که مردم به‌ جای اینکه در مسیر اصلی که همان مسیر بندگی خدا، انجام واجبات و ترک محرمات است، حرکت کنند و به کمال که هدف خلقت انسان است، دست یابند، در بیراهه افتاده و هر‌ روز از هدف خلقت خود دور می‌شوند.

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی، مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌ علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: خرافه‌گرایی چندین منشأ دارد که یکی از آنها سستی اعتقادات است. زمانی که اعتقاد افراد نسبت به معاد، توحید و توکل به خدا ضعیف باشد، به سمتی می‌روند که خرافه را حلال مشکلات خود می‌دانند.
وی گفت: گرایش به خرافه، به واسطه احساس و غریزه‌ ای که خداوند متعال در انسان‌ها نهاده، در همه آنها وجود دارد و افراد همیشه به دنبال نیرویی مافوق نیرو‌ها می‌گردند. این نیروی غریزی باید در نهایت ما را به خدا برساند، ولی اگر در مسیر و مجرای خود قرار نگیرد، به جای رسیدن به خدا، از او دور می‌شویم.
حجت‌الاسلام ناجی بیان کرد: زمانی که فضای فکری انسان مشتت و درگیر می‌شود، می‌خواهد از کوتاه‌ترین مسیر ممکن به هدف خود دست یابد و در بسیاری از مواقع انواع خرافه‌ها را گره‌گشا می‌داند.
وی تصریح کرد: از طرف دیگر، بسیاری از افراد نسبت به بلا دچار جهل شده و تصور می‌کنند با رفتن به سمت خرافه می‌توانند بلا را از خود دور سازند، در حالی که طبق آیه « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ»، انسان در سختی آفریده شده و نظام این عالم به گونه‌ای طراحی شده که با بلا عجین است و نیز طبق آیه « وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوع...»، انسان‌ها به طرق مختلف آزمایش می‌شوند.
استاد حوزه علمیه اصفهان افزود: انبیاء الهی به وسیله بلا آزمایش شده و ترفیع درجه گرفتند. بسیاری از افراد به دلیل اینکه با فلسفه شر و بلا آشنا نیستند، به سمت خرافه رفته و تصور می‌کنند با گرایش به آن می‌توانند از این قضیه نجات پیدا کنند.
وی خاطر‌نشان کرد: بعضی از افراد نیز این تصور را دارند که قدرت اجنه از قدرت انسان بیشتر است و به جای اینکه احسن‌الخالقین بودن خود را در نظر گیرند، آنقدر خودشان را در سطح پایینی فرض می‌کنند که در قالب خرافات و کمک گرفتن از اجنه خواستار این هستند تا مشکلاتشان حل شود. 
حجت‌الاسلام ناجی بیان کرد: بسیاری از افراد با خرافه‌گرایی به دنبال به‌ دست آوردن آرامش روانی هستند و فکر می‌کنند با اعمال و خوراک خاص و اذکاری که از معصومین نرسیده است، به آرامش دست می‌یابند. این در حالی است که اگر از افرادی که گرفتار این قضیه شده‌اند، پرس‌و جو کنیم، در‌می‌یابیم که خرافه حالت آب دریا را دارد و کسی که در وادی خرافه بیفتد، هرچه پیش رود، دایره خرافه‌گرایی او وسیع‌تر شده و آرامش روانی کم‌تری دارد.
وی با اشاره به تبعات خرافه گرایی در جامعه  و راهکار مقابله با آن اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تبعات خرافه‌گرایی این است که مردم به‌ جای اینکه در مسیر اصلی که همان مسیر بندگی خدا، انجام واجبات و ترک محرمات است، حرکت کنند و به کمال که هدف خلقت انسان است، دست یابند، در بیراهه افتاده و هر‌ روز از هدف خلقت خود دور می‌شوند.
مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: هر چه به سمت هدف خلقت پیش برویم، به کمالات خود می‌افزاییم و هرچه از آن دور شویم، به نقص ما افزوده می‌شود که بخشی از این نقص در دیانت و بخشی از آن در مباحث خانوادگی بوده و بدبین شدن به اطرافیان از آثار سوء آن است و این افراد احساس می‌کنند اطرافیان‌شان دائما در حال سحر و جادو کردن آنها هستند.
وی بیان کرد: نتیجه این افکار تنها شدن و افسردگی است. این افراد حتی نمی‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند، چرا که با وارد شدن به هر شغلی فال‌ها و طالع‌های مختلفی برای خوب یا بد بودن شغل می‌گیرند و آنقدر گرفتار فراوانی آرا می‌شوند که عقل هیچ قضاوتی در مورد آن نمی‌تواند بکند و با مشکل مواجه می‌شوند و در نهایت این افسردگی آنقدر شدید می‌شود که نیاز به دارو درمانی پیدا می‌کنند. 
حجت‌الاسلام ناجی تصریح کرد: برای مدیریت این مسئله باید در همه عرصه‌ها بصیرت‌افزایی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد. خرافه اکنون به بیماری و آفت تبدیل شده و همچنان فضا برای مدیریت آن وجود ندارد، برای مثال در فضای مجازی، مستندات، کتاب‌ها و سخنرانی‌ها چنین فضایی وجود ندارد و باید به صورت طرحی جامع و تخصصی بررسی شود. 
 

captcha