نگاهی به مراحل حفظ قرآن در بوسنی
کد خبر: 3611965
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
ایکنا گزارش می دهد؛

نگاهی به مراحل حفظ قرآن در بوسنی

گروه بین‌الملل: حفظ قرآن کریم، سنتی قدیمی در بوسنی‌و‌هرزگوین است؛ اعطای لقب حافظ قرآن به یک فرد در بوسنی مراحلی دارد که همه می‌بایست آن را طی کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مرحله اول، حفظ قرآن زیر نظر یک مربی است و با یادگیری حفظ قرآن از یک مربی قرآنی آغاز می‌شود. از آنجایی‌که یادگیری قرآن بسیار دشوار است و ساعات و روزهای زیادی تمرین، قرائت، مرور و تکرار لازم دارد، هر قرآن‌آموز برای موفقیت باید یک مربی مجرب داشته باشد.
یک «محفظ» کسی است که قرآن را حفظ کرده و دانش و توصیه‌های او هدایت کننده حافظان آینده قرآن است و فرآیند یادگیری آنان را سهولت می‌بخشد.
مرحله دوم، مرور قوی محفوظات و آیات حفظ شده قرآن است که به صورت روزانه انجام می‌شود. در بوسنی، بعد از اینکه قرآن‌آموز حفظ قرآن را با کمک مربی به پایان می‌رساند، یک دوره کامل مرور و تکرار را برای تقویت محفوظات خود آغاز می‌کند.
مرحله سوم، آزمون حفظ قرآن است؛ قرآن‌آموزان می‌بایست کل قرآن را در مقابل کارشناسان کمیسیون حفظ قرآن جمعیت اسلامی بوسنی از حفظ قرائت کنند.
این کمیسیون متشکل از 7 کارشناسی است که همگی حافظان قرآن کریم هستند. در این آزمون، داوطلبان روزی حداقل 2 جزء (40 صفحه) از قرآن را برای کارشناسان از حفظ می‌خوانند و خواندن کل قرآن از حفظ را در عرض 15 روز تمام می‌کنند.
در 30 سال اخیر، 361 نفر موفق به گذراندن این آزمون شده‌اند.

نگاهی به مراحل حفظ قرآن در بوسنی

جوانترین حافظ قرآن در بوسنی
در سال 2014، «احمد حمیدویچ»، جوانترین حافظ قرآن در بوسنی شد. وی 16 سال قبل در سارایوو متولد شد و در حال حاضر در یک مدرسه متوسطه اسلامی در این شهر در حال تحصیل است. احمد به همراه پدر، مادر، خواهر و برادرش زندگی می‌کند.
با کمک و تشویق‌های مادرش، احمد الفبای زبان عربی را هنگامیکه چهار سال و نیم داشت، یاد می‌گیرد و حفظ قرآن را از 5 سالگی آغاز می‌کند. وی اکثر قرآن را از مادرش یاد گرفته است.
احمد سه مربی داشته است. مربی اول او بانوی جوانی بود که قرآن را جزء به جزء به احمد می‌آموخت و او بعد از هر تکمیل حفظ هر جزء جایزه و دیپلمی دریافت می‌کرد. پس از ازدواج این مربی و ترک بوسنی، احمد حفظ قرآن را نزد قاری و حافظ قرآن «عمار صدیق» ادامه داد.
وی در سال 2012 توانست کل قرآن را حفظ کند و پس از آن شروع به آماده کردن خود برای شرکت در آزمون کمیسیون حفظ قرآن کرد.
مرور محفوظات و آمادگی احمد برای این آزمون یک سال و نیم طول کشید که «علی رحمان»، حافظ قرآن مربی او در این مدت بود.
احمد در سال 2014 توانست کل قرآن را برای کمیسیون با موفقیت از حفظ قرائت کند و جوانترین حافظ قرآن بوسنی در آن زمان شود.
وی به طور مرتب در مسابقات قرآن شرکت می‌کند و موفقیت‌های زیادی کسب کرده است.

نگاهی به مراحل حفظ قرآن در بوسنی

احمد درباره مسیر زندگی خود می‌گوید: برای هر کار مهمی در زندگی باید وقت بگذاریم. باید وقت بگذاریم و برنامه داشته باشیم، البته زمان استراحت و تفریح نیز باید وجود داشته باشد.
وی افزود: قرآن همواره اولویت اول در زندگی من بود و سرانجام توانستم آن را بیشتر و بیشتر یاد بگیرم.
احمد می‌گوید: توصیه من به دیگران این است که به توصیه‌های پدر و مادر خود گوش دهند، قرآن بخوانند و عاشق خدا باشند.
وی می‌افزاید: در مورد برنامه‌های آینده من، الله اعلم، اما آرزویم این است که در زمینه حفظ قرآن کامل شوم و با قرآن زندگی و با قرآن کار کنم.
وی گفت: متوسط زمانی که من به صورت روزانه برای حفظ قرآن اختصاص می‌دادم، بین 3 تا 4 ساعت بود که مرور آیات حفظ شده را نیز شامل می‌شد. هنگامیکه برای آزمون کمیسیون آماده می‌شدم، روزی 10 تا 14 ساعت وقت صرف قرائت و مرور آیات می‌کردم.
نگاهی اجمالی به تاریخ بوسنی و ظهور اسلام در این کشور
بوسنی و هرزگوین به پایتختی سارایوو در غرب و شمال غرب با کرواسی، در شرق با صربستان و در جنوب شرقی با مونته نگرو همسایه است.
در کشور بوسنی و هرزگوین سه قوم مسلمان، صرب و کروات زندگی می‌کنند.
جنگ جهانی اول از پایتخت بوسنی و هرزگووین و با ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند ولیعهد اتریش آغاز شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم و ایجاد جمهوری سوسیالیستی یوگسلاوی، بوسنی با نام جمهوری سوسیالیستی بوسنی و هرزگوین یکی از جمهوری‌های یوگسلاوی بود.
پس از فروپاشی شوروی کشور نیرومند یوگسلاوی نیز از هم پاشید و به چندکشور صربستان، کوزوو، بوسنی هرزگوین و کرواسی تقسیم شد. این کشورها اعلام استقلال کردند و از سوی سازمانملل متحد به رسمیت شناخته شدند از جمله این‌ها کشور کوچک بوسنی و هرزگوین بود که پس از مراجعه به آرای مردم وبا موافقت بیش از هفتاد درصد مردم که عمدتاً از مسلمانان و کرواتهای بوسنی بودند اعلام استقلال کردند در حالی کهصرب‌های بوسنی که 32 درصد اهالی را تشکیل می دادند به مخالفت برخاستند و به همین خاطر جنگ را آغاز کردند.
در آغاز مسلمانان با حدود 48 درصد و کروات‌ها با حدود 20 درصد با هم متحد بودند اما جنگ عمدتاً میان صرب‌ها علیه مسلمانان و با انگیزه نسل‌کشی بود البته بعداً صرب‌ها به مناطق کرواتها هم حمله کردند. در ۲۱ نوامبر ۱۹۹۵ گروه‌های درگیر جنگ، موافقت‌نامهٔ صلح دیتون را امضا کردند که جنگ سه ساله داخلی بین قومیتی را متوقف کرد.
اسلام از طریق جاده ابریشم و توسط بازرگانان ایرانی به بوسنی واقع در منطقه بالکان راه یافته است. اسلام در قرن سوم و چهارم قمری (ده میلادی) در جزیره بالکان وجود داشته است و با حمله عثمانی‌ها به این کشور گسترش یافته است.
شماری از جمعیت مسلمانان این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند، آمار دقیقی از جمعیت آنان در دسترس نیست، پورتال اهل بیت(ع)، جمعیت شیعیان را در ۲۰۰۸ میلادی، ۲۳،۴۰۰ نفر تخمین زده است، اما مرکز تحقیقات پیو در ۲۰۰۹ شمار آنان را کمتر از ۱۵،۲۰۰۰ نفر گزارش کرده است.
علاوه بر شیعیان بوسنی، صوفیان این کشور نیز به اهل بیت(ع) ارادات دارند، آنان مراسم عاشورا را در تکیه حاجی سینان و تکیه علیفاکواتس سارایوو برگزار می‌کنند. محبت‌ورزی‌های صوفیان نسبت به اهل بیت(ع) در دوره عثمانی، واکنش‌هایی را از سوی حکومت وقت در پی داشته است.
captcha