کارکرد روزه داری؛ شرح صدر/ چگونگی تداوم بساط بندگی
کد خبر: 3613464
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
حجت الاسلام سرلک تبیین کرد:

کارکرد روزه داری؛ شرح صدر/ چگونگی تداوم بساط بندگی

گروه جامعه: یک کارشناس دینی با بیان اینکه هدف از مجموعه عبادات ماه رمضان شرح صدر است، تصریح کرد: توجه کنیم پس از ماه مبارک رمضان در محیط خانواده و دوستان با خودبینی، هوس گرایی و.... بساط بندگی برچیده نشود.

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک، کارشناس دینی در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، عید فطر را همایش بزرگی ایمانی خواند که مظهر بیان رفتار مؤمنانه جامعه است و گفت: وقتی جامعه ایمانی در یک ماه روزه و نماز بپا می کند و عبادت و پرستش را سرلوحه خود قرار می دهد، در عید فطر این موفقیت عمومی را جشن می گیرد و به روزگار وصل خویش باز می گردد.

وی عید فطر را عید تبریک بندگی همگانی خواند و اظهار کرد: در عید فطر جامعه ایمانی در زمینه رعایت حرمت ها و دستورات الهی رشد یافته و افراد جامعه در اثر بندگی کردن نورانی تر شده اند و انگیزه های ناب تر و نیت های پاک تری برای اعتلای کلمه الله دارند.

نماز عید فطر؛ صله رحم جامعه ایمانی

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به دعای عید فطر که می فرماید: «....الَّذى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً وَشَرَفاً وَ کرامتا وَمَزِیْدا..» اظهار کرد: عید فطر یک شرف، کرامت و باعث رشد و حرکت به سمت جلو است و مؤمنان با حضو در نماز عید فطر یک صله رحم ایمانی انجام می دهند و توان ایمانی آنان افزون می شود.

حجت الاسلام سرلک عید فطر را جشن بندگی دانست و عنوان کرد: عید فطر جشن مراجعت جامعه از بخش های انحرافی به شاهراه بندگی است، ولی شرط بهره مندی از این عید سعید کسب فیوضات در ماه مبارک رمضان است. مؤمنی که شب ها و روزهای ماه رمضان را درک کرده است، در عید فطر احساس پسندیده شدن از جانب خداوند دارد و این امر برای او سرشار از لذت است.

وی ادامه داد: برخی افراد نیز همواره محروم هستند و بر خلاف جهت بندگی شنا می کنند، اما با اظهار ندامت و دل شکستگی در شب عید فطر می توانند مسیر را فراهم و شرایط بازگشت را ایجاد کنند، چرا که در متون دینی نیز آمده است که در شب عید فطر درهای بخشش گشوده می شود.

دستاوردهای معنوی جامعه ایمانی در مبارک رمضان

این کارشناس دینی با اشاره به دستاوردهای معنوی جامعه ایمانی در مبارک رمضان اظهار کرد: این ثمره ایجاد شده به واسطه یک ماه بندگی و عبودیت نیاز به حفظ و حراست برای تقویت و تسری به سایر ماه های سال دارد. این مهم نیاز به تمرین و ممارست دارد و باید در مسیر بندگی حرکت شود و تصور نکنیم با تمام شدن ماه رمضان سهم ما از بندگی کردن تمام شده است.

حجت الاسلام سرلک ایجاد ارتباط با خداوند را سبب ایجاد حس و حالی نیکو در ماه مبارک رمضان برشمرد و گفت: حفظ این حالات روحانی نیاز به برقرای رابطه دائم با پروردگار دارد که می تواند در قالب اعمالی همچون روزه داری مستحبی و حضور در مساجد تحقق یابد.

وی با بیان اینکه مجموعه عبادات ماه رمضان به منظور شرح صدر است، تصریح کرد: بزرگ شدن قلب انسان و اصلاح رفتار و اخلاق باید از فواید روزه داری باشد، پس باید توجه داشت که پس از ماه مبارک رمضان در محیط خانواده، دوستان و .. با خودبینی و هوس گرایی و.... بساط بندگی برچیده نشود. برای اینکه انسان جرعه نوش چشمه زلال رضای حضرت حق باشد باید پیاله های ارادت خود را دم به دم بچرخاند و از ظرفیت های بندگی غافل نشود.
captcha