لزوم به‌کارگیری دانش‌آموختگان طرح دانشجومعلم
کد خبر: 3613602
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

لزوم به‌کارگیری دانش‌آموختگان طرح دانشجومعلم

گروه فعالیت‌های قرآنی: حسین مرادی یکی از دانشجومعلمان قرآن با برشماری نقاط ضعف و قوت طرح تربیت دانشجومعلم قرآن بیان کرد: با توجه به هزینه‌های فراوانی که برای برپایی این دوره‌ها می‌شود باید از فارغ‌التحصیلان دوره بیش از پیش استفاده و به آنها بهاء داده شود.

حسین مرادی، دانشجومعلم قرآن
حسین مرادی، یکی از دانشجومعلمان قرآن و دانشجوی ترم آخر رشته علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به ارائه توضیحاتی در مورد کم و کیف دوره‌های تربیت دانشجومعلم قرآن که به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود پرداخت.
وی بیان کرد: دوره‌های تهران و قم به لحاظ امکانات رفاهی و تغذیه‌ای از سطح بالایی برخوردار بود، همچنین اساتیدی که برای آموزش در نظر گرفته شده بودند نیز فوق‌العاده بودند و توانستیم بیشترین استفاده را از آنها داشته باشیم، البته دوره قم از امکانات رفاهی اندکی نسبت به تهران برخوردار بود.
مرادی با انتقاد از فشرده برگزار شدن دوره‌ها تصریح کرد: یکی از ایراداتی که می‌توان به این دوره‌ها گرفت فشردگی در برگزاری آنها بود، چنان که این مسئله هم روند تدریس اساتید را با مشکل مواجه کرده بود و هم این که باعث خستگی شرکت‌کنندگان در دوره شده بود.
وی در ادامه افزود: سرفصل‌های آموزشی که تدریس شد همگی خوب و قابل استفاده بودند اما چیزی که بیش از پیش برای ما سودمند بود بحث روش تدریس و روانشناسی آن بود که توسط استاد داوود تک‌فلاح ارائه شد که به نظر بنده می‌توانست این درس در ساعات بیشتری نیز ارائه شود.
مرادی بیان کرد: از جمله نواقص این دوره عدم تعیین سطح شرکت‌کنندگان بود، به طوری که عده‌ای حتی اندک اطلاعاتی از تجوید نداشتند اما تعداد دیگری از افراد قاریان توانمند بودند که این مسئله برای اساتید و تدریس آنها نیز مشکل‌زا شده بود؛ به همین مناسبت باید قبل از آغاز دوره تعیین سطح و غربال‌گری را شاهد می‌بودیم هرچند که در دوره قم این نواقص تا حدودی برطرف شد.
وی در ادامه تصریح کرد: در بحث روش تدریس نیز با چنین مشکلی مواجه بودیم، چنان که عده‌ای از افراد توانایی سخنوری و تدریس را نداشتند و باید از این افراد نیز آزمون فن بیان گرفته می‌شد.
این دانشجومعلم قرآن گفت: در مورد مدرک این دوره و سطح اعتبار آن نمی‌توانم قضاوتی داشته باشم چراکه با توجه به رشته تحصیلی خودم کلاس آموزش تجوید و ... دارم و هیچ وقت لازم نشده که از طریق این مدرک برای برپایی کلاس آموزشی پیگیری‌هایی داشته باشم، هرچند که از جهاد دانشگاهی پیگیری‌هایی به عمل آمد که مثلا در خوابگاه دانشگاه یا اماکن دیگر کلاس برپا کنیم تا آنها هزینه را پرداخت نمایند.
مرادی با تأکید بر لزوم پیگیری‌های بیشتر جهاد دانشگاهی تصریح کرد: برای برپایی این دوره‌های آموزشی مسلما هزینه‌های زیادی صرف شده است و پیشنهاد بنده این است که اگر مدرکی هم داده می‌شود طوری برنامه‌ریزی شود که از دانشجومعلمان استفاده حداکثری صورت گیرد، چراکه در غیر این صورت هزینه‌های صرف شده نیز به هدر خواهد رفت.
وی در ادامه افزود: نظرات جهاد دانشگاهی روی کلاس‌هایی که دانشجومعلمان برگزار می‌کنند نیز باید بیش از پیش باشد، چه این که اگر کسی فقط ادعا کرد که در فلان جا کلاسی دایر کرده و چند عکس نیز برای اثبات مدعایش فرستاد، باز باید از صحت برگزاری چنین کلاسی اطمینان حاصل کرد.
یادآور می‌شود، طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، در راستای نیل به نهضت قرآن‌آموزی در کشور و با هدف آموزش به دانشجویان مستعد و آشنا به علوم روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، جهت تعلیم به دیگر دانشجویان و نیز گسیل به مناطق محروم کشور در قالب اردوهای جهادی قرآنی در حال اجرا است.

captcha