اخلاق در دانشگاه‌های علوم پزشکی نهادینه نشده است
کد خبر: 3613633
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۴
رئیس‌زاده:

اخلاق در دانشگاه‌های علوم پزشکی نهادینه نشده است

گروه سلامت: رئیس بسیج جامعه پزشکی با انتقاد از عدم نهادینه شدن اخلاق پزشکی در میان دانشجویان علوم پزشکی اظهار کرد: آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه‌های ما جدی گرفته نمی‌شود.

محمد رئیس‌زاده، رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با انتقاد از عدم نهادینه شدن اخلاق پزشکی در میان دانشجویان علوم پزشکی اظهار کرد: آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه‌های ما نهادینه نشده و جدی گرفته نمی‌شود.
وی افزود: در طول هفت یا هشت سال دوره آموزش دانشجوی پزشکی باید اصول حرفه‌ای اخلاق پزشکی توسط اساتید، آموزش داده شده و وقتی دانشجو فارغ التحصیل می‌شود خود را در مقابل مردم خاضع و خاشع ببیند.  
رئیس‌زاده عنوان کرد: از سوی دیگر وقتی پزشک وارد بازار کار می‌شود چارجوب‌ها و حدود و استانداردها مشخص نیست، این باعث می‌شود بعضی از پزشکان با ازدحام در کار خود مواجه شده و پرکار شوند، این کم کم دید آنها را از آن حالت مسئولانه و بیمارمحور جدا می‌کند. 
معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج)، ادامه داد: کشش بازار و عدم آموزش اخلاق حرفه‌ای و مشقت‌های دوران تحصیل همچنین فارغ التحصییلی در سنین بالا و احساس جاماندن از زندگی در افراد تازه فارغ‌التحصیل دست به دست هم داده تا آنچه که بی اخلاقی نامیده شده تشدید شود. 
وی در ادامه با اشاره به تفاوت رفتار با بیماران در بیمارستان‌های خصوصی و برخی بیمارستان‌های دولتی گفت: تفاوت برخورد با بیمار در بیمارستان های دولتی و خصوصی به این امر بازمی‌گردد که بیمارستان‌های دولتی شلوغ بوده و پزشکان با تراکم بیماران مواجه هستند.
رئیس‌زاده افزود: دیگری تفاوت موجود بین دریافت‌ها و پرداخت‌ها کارانه‌ها است؛ نمی‌توان مقایسه کرد پزشکی را که با حداکثر تراکم کاری مواجه است؛ بعد کارانه‌ای را که 9 ماه بعد با کسورات به او داده می‌شود، حتما روی انگیزه‌ها تأثیر خواهد داشت.
وی بیان کرد: شلوغی کار، عدم وجود ضوابط مشخص، پرداخت‌های دیر به دیر و پایین در بیمارستان‌های دولتی تأثیرگذار خواهند بود، اگر این اختلافات درست شود، حتما اخلاق، برخوردها و رفتار با بیماران و همراهان او درست می‌شود.
captcha