حوادث خطیر انقلاب اسلامی و سهم فرهنگ و هنر در پرداختن به آن
کد خبر: 3613658
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
به بهانه فرا رسیدن 7 تیر؛

حوادث خطیر انقلاب اسلامی و سهم فرهنگ و هنر در پرداختن به آن

گروه هنر: به غیر از مواردی انگشت‌شمار و استثناء، عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما و تئاتر، پرداخت مؤثر و مناسبی نسبت به حوادث و رویدادهای تاریخ‌ساز انقلاب نداشته است.

حوادث خطیر انقلاب اسلامی و سهم فرهنگ و هنر در پرداختن به آن

تیرماه سال 60 و در پی اعلام رسمی مبارزه مسلحانه سازمان مجاهدین خلق(منافقین) با نظام جمهوری اسلامی ایران در جریان انحراف از مسیر پرشور انقلاب اسلامی، این جریان معاند، اقدام به نشانه‌گیری و حذف چهره‌های مطرح و کلیدی انقلاب اسلامی کرد که به طور مشخص 6 تیر با ترور ناموفق آیت الله العظمی خامنه‌ای در حین سخنرانی در مسجد ابوذر تهران آغاز شد و به فاصله یک روز بعد با انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران در محله سرچشمه تهران و به شهادت رسیدن جمع کثیری از یاران امام و انقلاب و در رأس آنها شهید آیت‌الله بهشتی وارد مرحله جدیدی شد.

از جمله حوادث مهم دیگری که سال‌ها بعد در تیرماه به وقوع پیوست و بر دیدگاه خصمانه دشمنان انقلاب اسلامی و به ویژه امریکا صحه گذاشت، 12 تیر سال 67 اتفاق افتاد و آن سقوط هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج فارس در پی اصابت دو فروند موشک شلیک شده از ناو جنگی وینسنس امریکا بود که در جریان آن 290 مسافر به شهادت رسیدند.

با این وجود و با توجه بر پراهمیت بودن وقایع رخ داده در تیرماه، این انتظار می‌رود که جریان فرهنگی و هنری کشور به ویژه در عرصه سینما و تئاتر بازتاب مناسبی از وقایع این ماه و سایر فرازهای تاریخی انقلاب اسلامی داشته باشد هرچند که در عمل آن هم به شکل جسته و گریخته و گاه مناسبتی چندان وقعی به این حوادث که هر کدام با توجه به وجوه دراماتیک بالا می‌توانند دستمایه تولیدات کثیری شوند، نمی‌گذارد.

این مسئله در حالی است که هنر غرب و به ویژه سینمای هالیوود و تئاتر برادوی در امریکا به ضرورت چنین پرداختی پی برده است و از هر اتفاقی حتی بسیار کوچک و نه آنچنان درخور همچون بسیاری از وقایع مهم انقلاب در جهت قهرمان‌سازی و پرداختی در جهت اثبات حقانیت خود استفاده می‌کند، اما اینکه چرا ما اینگونه نیستیم جای پرسش دارد.

انفجار دفتر حرب جمهوری و ترور نافرجام رهبر معظم انقلاب و مواردی از این دست به عنوان نمونه‌ای از بیشمار حوادثی هستند که می‌توانند دستمایه تولیدات فرهنگی و هنری قرار گیرند، اما به آنها توجهی نمی‌شود.

به جز سینما که این اواخر آن هم به شکل گذرا مثلاً در فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» به واقعه 7 تیر پرداخت دیگر در هیچ مورد خاصی به این موضوع و موضوعات مشابه پرداخته نشد و این در حالیست که عرصه تئاتر عملاً تهی از پرداختن به این مقولات است.

انجمن انقلاب انقلاب و دفاع مقدس، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در درجه نخست باید نسبت به این وقایع مهم دوران انقلاب اسلامی حساسیت ویژه نشان داده و نسبت به تولید آثاری از این دست اقداماتی شتابنده‌ای را به انجام برسانند.

captcha