نبود خلاقیت در تولید کالای قرآنی/ لزوم تبیین معانی آیات در حال تلاوت با ابزار روز
کد خبر: 3613729
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷

نبود خلاقیت در تولید کالای قرآنی/ لزوم تبیین معانی آیات در حال تلاوت با ابزار روز

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: هم‌اکنون کالاهای قرآنی بسیار زیادی وجود دارد اما این ابزارها باید به‌گونه‌ای باشند تا بتواند کودکان را به عرصه قرآن جذب کند اما متاسفانه بیشتر این کالاها و نرم‌افزارهای قرآنی شبیه هم هستند و تاکنون یک کالای ویژه در کشور تولید نشده است.

امین پویا، قاری و داور بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ و ولنگاری فرهنگی، به تبیین نقش جامعه قرآنی در جبهه فرهنگی پرداخت و با بیان اینکه متأسفانه ما در بحث ولنگاری فرهنگی، از نظر زیرساخت‌ها دچار مشکل هستیم، ابراز کرد: در عرصه‌هایی همچون قرآن، مداحی، کتاب و موسیقی به دلیل زیرساخت‌های ضعیف با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.
وی در ادامه با بیان اینکه زمانی که یک قاری به تلاوت آیات قرآن می‌پردازد در واقع یک متن عربی را برای مردم می‌خواند و هدف آن تبیین آیات برای مردم است، اضافه کرد: لذا در این زمینه باید در محافل و مجالسی که تلاوت قرآن انجام می‌گیرد، حداقل یک ویدئوپروژکتور وجود داشته باشد تا معنی آیات قرائت شده در آن به نمایش گذاشته شود و نباید تنها به صوت و لحن توجه کرد، بلکه باید با وسایل ابتدایی آیات نورانی وحی را برای مردم تبیین کنیم.
این داور بین‌المللی قرآن کریم یادآور شد: در کل دنیا اگر می‌خواهند موضوعی را به کسی آموزش دهند از طریق نهاد آموزش‌وپرورش آن کشور صورت می‌گیرد اما این مایه تاسف است که برخی از دانشجویان و حتی اعضا هیئت علمی ما بعد از سال‌ها تحصیل در نظام آموزش‌وپرورش، نمی‌تواند قرآن بخواند.
وی با بیان اینکه ناتوانی اساتید و دانشجویان ما در زمینه قرائت قرآن نشان‌دهنده آن است که از این کتاب الهی بسیار دور هستیم، عنوان کرد: از اول دبستان تا پایان دوره ابتدایی که شش سال است دانش‌آموزان ما نمی‌توانند قرآن بخوانند و یا انگلیسی صحبت کنند، زیرا به درستی آموزش ندیده‌اند.
پویا افزود: زمانی که می‌گوییم زنگ هنر، کسی واقعا دنبال هنر نیست و برنامه‌ریزی درستی برای این موضوع صورت نگرفته است تا یک هنرمند را به جامعه تحویل دهیم، لذا باید تربیت را از دوران کودکی آغاز کنیم و آموزش قرآن و هر مبحث دیگری در آموزش‌وپرورش صورت گیرد زیرا آموزش قرآن به یک فرد در سن 20 سالگی، کار درستی نیست.
این داور بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به فراوانی کالاهای مناسب فرهنگی، گفت: کالاهای مناسب قرآنی زیادی وجود دارد که همه آن‌ها زیرمجموعه کالاهای آموزشی قرار می‌گیرند لذا وقتی چیزی را آموزش می‌دهیم، فرزند ما آن فرا گرفته و به مرور زمان نسبت به یک‌سری کالاهای قرآنی احساس نیاز پیدا می‌کند.
این قاری قرآن بیان کرد: هم‌اکنون کالاهای قرآنی بسیاری وجود دارد اما این نوع کالاها باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند مخاطب را به قرآن و تلاوت آن جذب کند، اما متأسفانه بیشتر این کالاها و نرم‌افزارهای قرآنی شبیه هم هستند و تاکنون موفق به تولید یک کالای خاص در این زمینه در کشور نشده‌ایم.
captcha