از کلاس قرآن تا لبخند خدا
کد خبر: 3613803
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰

از کلاس قرآن تا لبخند خدا

گروه اجتماعی: گاهی کلاس‌های به ظاهر ساده آموزش قرآن جرقه‌ای می‌شود برای یک اتفاق خوب آنهم به دست جوانان تا لبخند خدا را بر لبان نیازمندان بنشانند، مؤسسه مردم نهاد لبخند یکی از نتایج همین کلاس‌های قرآن است، کلاسی که امروز بهانه‌ای برای انفاق شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، کار قرآنی فقط کلاس روخوانی و تفسیر نیست همه این‌ها مقدمه است تا قدری به آیاتی که روان می‌خوانیم و بسیار زیبا و پر معنا برای دیگران تفسیر می‌کنیم عمل هم کرده باشیم، چند روز پیش فضای مجازی استان پر شده بود از تبلیغات دعوت به لبخند، آنجا که وعده داده بودند هر چند غرفه‌ای کوچک بود اما همه قشری از کودک و سالمند اطرافش حلقه زده بودند، از اعضای این مؤسسه مردمی درباره نامش پرسیدم که همگی آدرس نوید رضایی را دادند.
رضایی، عضو مؤسسه مردم نهاد لبخند در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه بیشتر در فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه همکاری دارد گفت: مؤسسه لبخند تشکیل شده از جوانان و نوجوانان که البته در کنار آن از تجربیات بزرگترها هم استفاده می‌شود و همیشه تأکید دارد که در هر کاری که نوجوانان و جوانان وارد شوند می‌توانند تاثیرگذار باشند. 
وی گفت: مؤسسه لبخند از چهار نوجوان تشکیل شد نوجوانانی که برای رضای خدا و کمک به نیازمندان پول‌های خود را هر چند کم یعنی هفته‌ای هزار تومان جمع کردند تا به دیگران کمک کنند، اما به واسطه نیت پاک آن‌ها هم اکنون این مؤسسه توانسته است نزدیک به 100 نفر از کودکان بد سرپرست و زنان سرپرست خانوار را زیر چتر حمایتی خود قرار دهد. 
رضایی تصریح کرد: علاوه بر حمایت‌های مادی در بحث درمان و آموزش نیز برای کودکان تحت پوشش برنامه‌های ویژه‌ای داریم. درست است این بچه‌ها از وجود پدر، مادر و کانون خانواده گرم محروم هستند ولی تک تک اعضای مؤسسه سعی می‌کنند طوری با این بچه‌ها ارتباط برقرار کنند که ما را جزو خانوداه خود بدانند.
داوطلب مؤسسه لبخند با بیان اینکه لیستی از مشکلات مددجویان تهیه کرده‌ایم، گفت: در این لیست وضعیت کنونی مددجو و جایگاه مطلبوبی که قرار است به آن دست پیدا کند مشخص شده است، بر اساس این لیست فعالیت‌ها، حمایت‌ها، اشتغال‌زایی و... ارائه می‌شود تا در نهایت مددجو خودکفا شده و از چتر حمایتی مؤسسه خارج شود. 
رضایی عنوان کرد: بیشترین نیاز خانواده‌های تحت پوشش، مشاوره است. یعنی فردی در کنارشان بنشیند و فقط به در دل آن‌ها گوش دهد شاید خیلی از خانواده‌ها علاوه بر مؤسسه ما تحت پوشش مؤسسات دیگر هم باشند اما همه می‌دانیم کمک‌هایی که به آن‌ها می‌شود نمی‌تواند جوابگوی مشکلات باشد و بیشتر نقش مسکن دارد. لبخند خیلی دوستانه پیشقدم شد و سعی کرد در کنار حمایت مادی بحث فرهنگ‌سازی و انفاق را تبیین کند به عنوان مثال سال گذشته لوازم تحریر به مناسبت سال تحصیلی به خانواده‌های تحت پوشش دادیم اما آنچه جالب بود برخی از بچه‌ها با وجود اینکه نیاز داشتند، قبول نکردند و درخواست کردند این لوازم به سایر نیازمندان داده شود این کار یعنی از خودگذشتگی و انفاق که برای ما بسیار ارزشمند است.
به گزارش ایکنا؛ شهرزاد امامی، داوطلب دیگر مؤسسه گفت: یک سال است با مؤسسه لبخند آشنا شده‌ام با همکاری گرافیکی وارد مؤسسه شدم بعد از آن در بخش مددکاری مشغول شدم، مؤسسه لبخند برای بنده همیشه یادآور محیط دوستانه و سراسر انفاق و محبت است، هر کدام از اعضا بدون هیچ چشم داشتی مشغول خدمت رسانی به خانواده‌ها و بچه‌های نیازمند هستند.
وی در ادامه گفت: هدف اصلی اعضا در وهله اول نشان دادن لبخند خدا بود، یعنی با این هدف ارتباط بین اعضا شکل گرفت تا با اتحاد و همفکری بتوانند مشکلات نیازمندان را برطرف کنند و برای لحظاتی هم که شده لبخند را بر لب این خانواده‌ها بیاورند. این هدف برای بنده به قدری زیباست که هر چه از فعالیتم در مؤسسه می‌گذرد، بیشتر راغب به همکاری می‌شوم، در واقع با ورود به لبخند، خودم را کشف کردم و فهمیدم یک جوان چقدر می‌تواند در کمک به نیازمندان اثرگذار باشد. 
امامی تصریح کرد: البته نمی‌توان گفت همه ماجرا خوب است دیدن فقر دیگران تلخی‌هایی دارد که نمی‌توان از آن‌ به عنوان واقعیت گریخت. کمک به نیازمندان نباید همراه با خودبینی و منت باشد، همیشه باید سعی کرد اگر انفاقی انجام می‌شود با حفظ کرامت باشد این تاکید اسلام است که خوشبختانه توسط مؤسسه لبخند یادآوری می‌شود.
وی ادامه داد: اعضا سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد با کودکان بد سرپرست یا بی‌سرپرست ارتباط بگیرند اما مؤسسه تازه تأسیس است و هنوز تاثیری که مدنظرمان است به دست نیامده، باید به این کودکان احترام بگذاریم فقر جرم نیست بسیاری از آن‌ها محکوم شرایط هستند و ممکن است با کوچکترین بی‌احترامی درهم شکنند.
به گزارش ایکنا؛ محمد قنبری، یکی دیگر از داوطلبین مؤسسه لبخند گفت: بنده از روز اول در مؤسسه عضو بودم، لبخند از یک کلاس قرآن شروع شد، در این کلاس‌ها همیشه تأکید می‌شد در قرآن بعد از نماز به انفاق سفارش شده است همین تأکید باعث شد مؤسسه لبخند شکل بگیرد. 
وی در ادامه گفت: با تلاش اعضا توانستیم فرهنگ انفاق را همان طور که مورد تأکید قرآن است ترویج کنیم، هر جا از خدا، پیامبر و قرآن فاصله بگیریم مشکلات پیش می‌آیند، وقتی درباره فرهنگ انفاق صحبت می‌کنیم اکثراً می‌گویند خودمان بیشتر از همه نیازمند انفاق هستیم و پولی برای کمک به دیگران نداریم این همان هشدار قرآن است که می‌فرماید وقتی انسان نیت انفاق می‌کند شیطان او را از فقر می‌ترساند.
قنبری گفت: علاوه بر خدمات آموزشی و حمایتی، معارف قرآنی برای کودکان گفته می‌شود با این کار، آن‌ها خدا را بیشتر در کنار خود احساس می‌کنند وقتی برای اولین بار به این کودکان کمک می‌کردیم از فرط خوشحالی برای اولین بار نماز می‌خواندند و از خدا تشکر می‌کردند .
عضو داوطلب مؤسسه لبخند تصریح کرد: انفاق در همه چیزاست خداوند می‌فرماید از آنچه به شما روزی داده‌ایم انفاق کنید. یک نفر با تخصصش، یکی با ماشین، یکی با محبت کردن و... می‌تواند انفاق کند هیچ کدام از این کارها نزد خداوند متعال بدون پاداش نمی‌ماند. از مسئولین می‌خواهیم تسهیل‌گری کنند تا بیشترین وقت خود را صرف رفع مشکلات اداری نکنیم. 
به گزارش ایکنا؛ فرهاد خسروی، مدیرعامل مؤسسه خیریه لبخند گفت: این مؤسسه از جایی شروع شد که یکی از اساتید قرآنی دست چند جوان را گرفت و خواست به آنها درس زندگی بدهد برداشتی که ما در سن 16 سالگی از کلاس قرآن داشتیم خواندن قرآن بود اما کلاس درس این استاد فرق می‌کرد هر هفته یک موضوع فرهنگی و اجتماعی با تکیه بر معارف قرآن به ما آموزش داده می‌شد تا اینکه صندوق قرآن و انفاق ایجاد شد، مسئولیت جمع آوری پول نیز بر عهده من گذاشته شد در این کلاس‌ها حدود  200 قرآن‌آموز شرکت می‌کردند سال 87-88 حدود 300 هزار تومان در هفته پول جمع می‌شد و برای نیازمندانی که به تلاوت قرآن علاقه داشتند کتاب قرآن می‌خریدیم.
وی در ادامه گفت: چند سالی از جلسات به دلیل سفر مربی قرآن فاصله گرفتیم تا اینکه تابستان 94 چهار جوان که سه نفر آن‌ها از بچه‌های جلسه قرآن بودند، تصمیم گرفتند هفته‌ای هزار تومان در قلک بیاندازند و ماهیانه با 15 هزار تومانی که جمع می‌شد بالشی تهیه کنند و زیر سر کارتن خواب‌ها بگذارند. البته این نیت عملی نشد اما قلک لبخند شکل گرفت و تا جایی پیش رفت که توانست تعدادی از خانواده‌ها را تحت حمایت بگیرد.
خسروی تصریح کرد: به مرور زمان تعداد اعضا زیاد شد و سال گذشته این مؤسسه توانست دو کودک را در قالب طرح محسنین ماه عسل تحت پوشش بگیرد بعد آن چند جشن گلریزان برگزار کردیم و در نهایت وقتی ثابت شد که توان کار کردن را داریم مؤسسه را ثبت کردیم.
وی گفت: 19 خانواده و 40 کودک را تحت پوشش داریم، علت کم بودن خانواده‌های تحت پوشش این است که ما طبق قرآن دنبال احسن‌العمل هستیم نه اکثرالعمل، هزینه درمان و آموزش این خانواده‌ها به صورت فصلی یا در ایام خاص انجام نمی‌شود بلکه همه خدمات به صورت ماهیانه است. یک سال از تولد لبخند می‌گذرد و چشم انداز پنج‌ساله ما خودکفایی افراد تحت پوشش و تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های جدید است.
خسروی تصریح کرد: فرهنگ انفاق به درستی تبیین نشده است از کنار صندوق صدقه رد می‌شویم، دست می‌کنیم در جیب‌مان و اسکناسی پاره که کمترین ارزش ریالی را دارد حواله صندوق می‌کنیم یا لباسی که قابل استفاده نیست را انفاق می‌کنیم. در صورتیکه در اسلام بارها تأکید شده که از بهترین‌ها انفاق کنید، مؤسسه لبخند با استناد به آیات قرآن وسیله کهنه و کالای بی‌کیفیت برای انفاق به خانواده‌های تحت پوشش تحویل نمی‌گیرد.
وی در ادامه گفت: به نظر بنده  روی فرهنگ انفاق کار نشده، اینکه  فقط از مزایا و اثرات معنوی انفاق حرف بزنیم کافی نیست. اگر ماهیانه 10 هزار تومان انفاق می‌کنیم، بهتر است با پس انداز آن در سال لباس و وسیله با کیفیت بخریم و انفاق کنیم ضمن اینکه انفاق فقط پول نیست می‌توان مهربانی، تخصص، وقت و فرهنگ خوب انفاق کرد در مؤسسه لبخند به طور ویژه روی این موضوعات کار می‌کنیم.
مدیرعامل موسسه لبخند در پایان گفت: هدف همه مؤسسات خیریه و مردم نهاد قربة‌ الی‌ الله است ولی شیوه‌ها فرق می‌کند، راه و رسالت لبخند ترویج فرهنگ نوع دوستی است می‌خواهیم بگوییم جوانی که در خیابان‌ها پرسه می‌زند یا جوان شیک پوش و ... همگی می‌توانند وقتی از روز خود را برای خدا بگذارند.
captcha