حجتالاسلام ناصر فروهی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با
خبرگزاری
بینالمللی قرآن (ایکنا) از آذربایجانشرقی، اظهار کرد: قرآن
معجزه است برای عقل بشر، برای روح بشر، برای فطرت بشر و در واقع اعجاز قرآن در
ساختن انسان و جامعه انسانی است.
وی، افزود: تدبر یک فعالیت ویژه ای که باید انجام بدهیم نیست، بلکه منسجم
فهمیدن و شنیدن حرف های گوینده است. از آنجا که قرآن، سخنان خداوند است.
وی خاطرنشان کرد: تدبّر در قرآن یعنی این که اگر پای
سخنرانی خدا نشستید آن را کلمه، کلمه های پراکنده نشنوید، چون سخنرانی خدا، کلمات
مجزا از هم نیست. هر سوره یک سخنرانی است؛ خدا در هر سوره، برای یک هدف خاص،
سخنرانی کرده است.
حجت الاسلام فروهی ادامه داد: پس اگر ما تا به حال فکر می کردیم فهم قرآن یعنی فهم 6000
آیه، حالا فهمیدیم این طور نیست، ممکن است من 6000آیه را دقیق بلد باشم، اما این
هنوز فهم قرآن نیست، باید ارتباط آیه ها را بفهمم تا بریم به فهم سوره ها. اگر فکر
کنیم فهم قرآن یعنی فهم 114 سوره، این هم نیست، نرسیدیم به فهم قرآن. وقتی ارتباط
سوره ها را هم بفهمد، می تواند بگوید: من کل قرآن را فهمیدم.
وی با استناد به آیه 82 سوره النساء افزود: در این آیه می
خوانیم: این که شما ناهماهنگ می بینید، به خاطر این است که تدبر نمی کنید، اگر
تدبر کنید می فهمید هماهنگ است و وفتی هماهنگی قرآن را دیدی، اذعان می کنی که
الهی است. چنان هماهنگی در قرآن می بینی که پوست را بر بدن انسان می لرزاند، وقتی
اینگونه شد، تازه چشم انسان به پنجره اعجاز قرآن باز می شود.
این استاد دانشگاه یادآور شد: در محضر قرآن یک وقت هست که
ما فقط بچه ایم، یعنی از قرآن کلمات را می فهمیم. یک وقت هست نه، رشد می کنیم از
قرآن آیات می فهمیم. آیا کسی که مجموعه کلمات یک آیه را تک تک بلد است، مثلا در
آیه اول سوره حمد، معنی الحمد را به تنهایی بلد است. الحمدلله رب العالمین را بلد
است یعنی چه؟ اما هیچ علمی از این کلمات با هم ندارد، مثلا الحمد مبتداست، الله
جار و مجرور متعلق به الحمد است. رب وصف الله است. عالمین مضاف الیه رب است، می
شود: شکر برای خدایی است که رب العالمین است. اگر ارتباط این کلمات را هم نداند
معنی این آیه را می فهمد.
حجت الاسلام فروهی با
اشاره به آیه 29 سوره ص ادامه داد: در این آیه می خوانیم: این کتابی مبارک است که آن را به سوی تو
نازل کردهایم تا درباره آیات آن بیندیشند و خردمندان پند گیرند.
وی بااشاره به فرموده مولی الموحدین علی(ع) افزود:
امیر مؤمنان علی(ع) می فرمایند: آگاه باشید، فایدهای در قرائت بدون تدبر نیست. بر
اساس این روایت نورانی، تدبر وصف لازم قرائت ثمربخش قرآن کریم است و قرائت سودمند
بدون تدبر محقق نمی شود.