در گوشش که اذان گفتند ...
کد خبر: 3624713
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴

در گوشش که اذان گفتند ...

کانون خبرنگاران نبأ: اسم او را مجتبی گذاشتند. در گوشش که اذان و اقامه را زمزمه کردند، دعا کردند فرزند صالحی برای پدر و مادرش شود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در سال 1370 در شهر گراش قدم به دنیا گذاشت. اسم او را مجتبی گذاشتند. در گوشش که اذان و اقامه را زمزمه کردند، دعا کردند فرزند صالحی برای پدر و مادرش شود. اما شاید کم‌تر کسی تصور می‌کرد کم‌تر از 25 سال بعد، به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی در یکی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی جهان شود.

10 ساله بود که به جمع پرشور بچه‌های مجمع‌القرآن گراش پیوست تا اولین قدم‌ها را در راه آموزش قرآن کریم بردارد. مجتبی فردفانی چنان به کلاس‌های آموزش روخوانی و قرائت مجمع‌القرآن در مسجد ولی‌عصر(عج) علاقه‌مند شد که دیگر ارتباطش نه با آن کتاب آسمانی قطع شد و نه مؤسسه مجمع‌القرآن.

صدای خوشی داشت و همین باعث شد تا برای قرائت تشویق شود. اولین گام قرائت تقلیدی از اساتید برجسته جهان اسلام بود. آن زمان هنوز نوارهای کاست متداول بود؛ اولین نواری که به دستش رسید قرائت آیاتی از سوره مبارکه حج توسط استاد عبدالباسط بود. بعد از مدتی هم به سبک استاد شعبان صیاد تلاوت می‌کرد.

دبیرستان را که شروع کرد، دیگر صدایش جا افتاده بود. اساتیدش به او پیشنهاد کردند به سمت حفظ کل قرآن برود. برای او درس و مدرسه اهمیت داشت و به‌خاطر تحصیل در مدرسه نمونه دولتی، هر روز 15 کیلومتر به شهر هم‌جوار می‌رفت و در رشته ریاضی تحصیل می‌کرد.
سال دوم دبیرستان را که تمام کرد، با چند نفر از دوستان خود برای این کار مصمم شدند. سرانجام یک سال مرخصی تحصیلی گرفتند و به مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در استهبان رفتند تا مرحله جدیدی از زندگی خود را آغاز کنند.

پس از یک ‌سال تلاش و پشتکار شبانه‌روزی و دوری از خانواده و دوستان، به اتفاق مهدی پرهیزگار، عبدالرضا ابراهیمی و مجتبی خاکی‌نهاد با حفظ کل قرآن کریم به زادگاه‌شان برگشتند و مورد استقبال باشکوه مردم و مسئولان قرار گرفتند.

یک‌ سال از درس و مدرسه دور شد، اما آنچه در طول این یک‌ سال به‌دست آورد با هیچ‌ چیز قابل مقایسه نیست؛ گنجینه‌ای عظیم از کلام باری تعالی و معارف عمیق این کتاب آسمانی.

در همان دوران دبیرستان در مسابقات مختلف قرآن شرکت کرد. یک‌بار برای شرکت در مسابقات دانش‌آموزی به مشهد سفر کرد و بار دیگر در رشته قرائت (تحقیق) در مسابقات کشوری هلال احمر که به میزبانی اصفهان برگزار شد شرکت کرد و مقام نخست را هم به دست آورد.

مجتبی سال سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی را تمام کرد. اما دیگر هدفش شده بود قدم گذاشتن در راه توسعه فعالیت‌های قرآنی. برای همین در کنکور به جای انتخاب رشته‌های فنی، رشته فنون قرائت، تلاوت و کتابت قرآن را انتخاب کرد و در اولین انتخاب خود که همین رشته در دانشگاه فردوسی مشهد مقدس بود، پذیرفته شد.

دانشگاه سکوی پرشی شد تا در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) در محافل قرآنی حرم مطهر شرکت کند و عزمش را برای شرکت در عرصه‌های گوناگون قرآن کریم، جزم کند.

او در سال ۹۰ در مسابقات کشوری دانشجویی که در میبد یزد برگزار شد شرکت کرد و در حفظ 20 جزء به‌عنوان نفر اول انتخاب شد. در همین مسابقات در سال بعد که به میزبانی زاهدان برگزار شد، رتبه نخست حفظ کل قرآن مجید را نیز کسب کرد.

مجتبی در سال 91 در مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت کرد و مقام دوم رشته حفظ 20 جزء را به دست آورد و در سال 92 نیز با شرکت در مسابقات سراسری قرآن کریم، مقام اول این رشته را از آن خود کرد. او در همان سال از سوی شورای عالی قرآن به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی به مسابقات بین‌المللی الهاشمی کشور اردن که با حضور ۳۳ کشور اسلامی برگزار می‌شود، اعزام شد، اما نتیجه از پیش در کشور ارزیابی شده بود و هدفش حضور در عرصه بین‌المللی قرآن بود.

در سال ۹۲ در رشته حفظ 20 جزء مسابقات کشوری دانشجویی در شهر مقدس قم بار دیگر مقام اول را کسب کرد. مجتبی در سال 93 در پنجمین دوره مسابقات دانشجویی کشوری که در زادگاهش گراش برگزار شد، در رشته حفظ کل کلام‌الله مجید به رتبه نخست دست پیدا کرد.

در ماه مبارک رمضان سال 94، قاری بارگاه ملکوتی حضرت شاه‌چراغ بود که تصویرش به‌صورت مستقیم از شبکه‌های فارس و چهار سیما پخش شد. مجتبی در سال 94 اولین حضورش را در رشته حفظ کل مسابقات کشوری قرآن کریم تجربه کرد و درحالی‌که فینالیست‌ها به‌صورت ممتاز، عالی و شایسته تقدیر سطح‌بندی می‌شدند، او رتبه ممتاز را از آن خود کرد.

در روزهای ابتدایی اسفندماه سال 94 حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی ایران، مالزی، تونس، روسیه و ترکیه را معرفی کرد و از مجتبی فردفانی به‌عنوان نماینده کشور در مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نام برد.

در سال 95 نیز علاوه بر شرکت در مسابقات اوقاف و کسب مقام ممتاز در آن، در مسابقات ملی دانشجویی کشوری مقام اول را کسب کرد و بالاخره در سال 96 نیز نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شد.

موسی ابراهیمی
captcha