مؤلفه‌های شادی و نشاط از دیدگاه اسلام شناسایی و تبیین شود
کد خبر: 3626874
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳

مؤلفه‌های شادی و نشاط از دیدگاه اسلام شناسایی و تبیین شود

گروه معارف: یک استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در جامعه برداشت صحیحی نسبت به دیدگاه اسلام در خصوص شادی و نشاط وجود ندارد، بر شناخت و تبیین دقیق مؤلفه‌های شادی و نشاط از دیدگاه اسلام و آسیب‌شناسی مجالس سوگواری تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ناجی، مسئول دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: به فرموده رسول اکرم(ص)، حزن و اندوه به معنای بیماری روح است و اگر ایشان را به عنوان الگوی کامل و اسوه حسنه در نظر بگیریم، پیامبر حزن و اندوه را مطرود می‌پنداشتند. امیرالمؤمنین(ع) نیز در خطبه متقین معروف به خطبه همام می‌فرمایند یکی از خصوصیات مؤمن این است که شادی‌اش در صورتش و حزن او در قلبش باشد.
وی بیان کرد: برخلاف تصور عموم، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی، تعداد اعیاد و جشن‌ها بیشتر از مناسبت‌های عزاداری است و کسانی که مدعی‌اند تعداد ایام سوگواری در تقویم بیشتر است، شادی و نشاط را با گناه و معصیت یکی می‌دانند و تعریف مشخصی از شادی و نشاط از منظر اسلام ندارند.
حجت‌الاسلام ناجی افزود: افکار عمومی تصور می‌کنند در نظام جمهوری اسلامی به ایام سوگواری اهمیت بیشتری داده می‌شود. باید دانست که سوگواری و به خصوص مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) باعث نشاط روحی می‌شود، افراد را از یک بهجت درونی برخوردار ساخته و سبب می‌شود تا در درون خود، معنویت و نورانیت را احساس کنند.
وی ادامه داد: افراد بعضا نشاط را با گناه و معصیت یکی دانسته و برای مثال، به غلط تصور می‌کنند که الزام حکومت به حجاب، نشاط را از بین می‌برد و در مقابل، مهمانی‌های مختلط و دور از جایگاه و منزلت انسانی باعث نشاط روحی می‌شود، در حالی که این نوع اعمال منافی انسانیت است و نشاط را از بین می‌برد و به همین علت، در دین اسلام از آنها با عنوان فعل حرام یاد شده است.
این استاد حوزه اضافه کرد: برای جلوگیری از دین‌گریزی و توجیه افرادی که برداشت صحیحی از حدود شادی و نشاط در دین اسلام ندارند باید از جلسات سوگواری و نوحه‌خوانی آسیب‌شناسی به عمل آید.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر مردم تصور می‌کنند در دین اسلام، شادی و نشاط جایگاهی ندارد، لازم است از این برداشت غلط که به صورت کلیشه در میان عموم مردم رایج شده است، ابهام‌زدایی صورت گرفته و مؤلفه‌های شادی و نشاط اجتماعی به صورت شفاف بیان شود.
حجت‌الاسلام ناجی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که مردم شادی‌های حلال را به پای آموزه‌های دین نمی‌گذارند، علی‌رغم اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی به طور مرتب برنامه‌هایی از قبیل طنز، موسیقی و تئاتر پخش می‌کند که لذت حلال محسوب می‌شود.
وی گفت: میزان شادی اجتماعی را باید برحسب مؤلفه‌های دقیق و مشخص سنجید. بخشی از واقعیت‌های تلخ موجود در جامعه مثل اعتیاد، طلاق، خشونت و ... به دولت و بخشی نیز به مردم مربوط می‌شود. از طرف دیگر، گروهی از مردم سبک زندگی خود را از رسانه‌های خارجی به دست می‌آورند و در نتیجه، نیازهای روحی آنها براساس فرهنگ خارجی و نه فرهنگ داخلی شکل می‌گیرد؛ لذا آنچه که باعث شادی واقعی می‌شود، تفریحات حلال و اسلامی است و صرف تقلید فرهنگی از سایر کشورها، دستاورد و ارمغان شادی‌بخشی به دنبال ندارد.
captcha