انتقاد «عباس سلیمی» به وضعیت شناسایی نخبگان قرآنی
کد خبر: 3630066
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

انتقاد «عباس سلیمی» به وضعیت شناسایی نخبگان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: خادم‌القرآن عباس سلیمی از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه مجمع مشورتی این شورا ضمن انتقاد از وضعیت شناسایی نخبگان قرآنی برای دریافت تسهیلات در نظر گرفته شده توسط بنیاد ملی نخبگان، گفت: اینکه در فراخوان دوم این بنیاد، فعالان قرآنی استقبالی به عمل نیاورده‌اند باید ریشه‌یابی شود که چرا چنین شده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، عباس سلیمی، از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در هشتاد و پنجمین مجمع مشورتی این شورا که روز گذشته 22 مردادماه به میزبانی بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، طی سخنانی در مورد عملکرد بنیاد ملی نخبگان، ضمن قدردانی از تلاش‌های این بنیاد، گفت: در وهله اول باید گفته شود که هیچکدام از اعضای جامعه قرآنی هیچ طلبی از بنیاد ملی نخبگان و نظام و دولت اسلامی ندارند. قطعاً این کسانی که در زمینه قرآنی فعالیت می‌کنند، دنبال چنین مواردی نیستند و چنین دیدگاهی ندارند، بلکه مهم‌ترین مسئله برای آنها حفظ عزت آنهاست.
سلیمی با تأکید بر اینکه حرکت بنیاد ملی نخبگان از این لحاظ که تکریم قرآنیان به معنای تکریم خود قرآن است و بنیاد آن را پیگیری می‌کند، ارج می‌نهم، افزود: زمانی که پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «فَمَنْ وَقَّرَ الْقُرْآنَ فَقَدْ وَقَّرَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ، وَمَنْ لَمْ يُوَقِّرِ الْقُرْآنَ»، هر کدام از ما حرکتی در جهت تکریم قرآنیان انجام دهیم در واقع در جهت تعظیم خداوند و شعائر الهی است.
این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: اینکه گفته شد برای شناسایی نخبگان، فراخوان مجدد اعلام شد، اما استقبالی صورت نگرفت و حتی شرکت‌کنندگان در فراخوان اول نیز مراجعه نکردند، بخشی از رفتار به علت این است که اقدام قبل، اقدام موثری نبوده است و برخی از این افراد از عملکرد گذشته ناراحت شده‌اند، فرهنگی هم وجود نداشته است که تماسی گرفته شود و ضمن عذرخواهی، دعوت مجدد به عمل آید.
وی با اشاره به اینکه روندی که دوستان در زمینه وام اختصاصی به نخبگان در نظر گرفته‌اند، چندان هموار و رضایت‌بخش نیست و مواردی در این زمینه سراغ دارد، اظهار کرد: روند به گونه‌ای شده است که افراد به خاطر ناهموار بودن مسیر به دنبال این قضیه نرفته و از خیر آن گذشته‌اند. اگر واقعاً دنبال این هستیم که می‌خواهیم تکریم با حفظ عزت انجام شود، باید فراتر از مندرجات کم روح مرقوم بر روی کاغذ عمل شود و احتمالاً باید مکانیزم عملی در کنار این پیوست شود.
سلیمی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم به یک نفر خدمت کنیم، به دنبال آن شخص می‌رویم تا شناسایی شود، افزود: البته من نمی‌گویم بنیاد به دنبال نخبگان برود و تمام وقت خود را صرف این کند، اما در کنار این زحماتی که کشیده می‌شود، به تناسب تکریمی که از سایر نخبگان جامعه در سایر رشته‌ها صورت می‌گیرد از نخبگان قرآنی نیز چنین تکریمی صورت بگیرد. البته جامعه قرآنی بخل نمی‌ورزد و اعتقاد دارد که تکریم از سایر نخبگان نیز باید به بهترین شکل باشد. اگرچه شنیده شده است که میزان همراهی‌هایی که با نخبگان سایر رشته‌ها صورت می‌گیرد، بیشتر و بالاتر از تکریم قرآنیان است.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه ما باید به دنبال این باشیم که افرادی مانند «سیدمهدی فاطمیان»که یکی از قرآنیان برجسته و بزرگ کشور بوده و هست و جزء پنج نفر اول در این زمینه است و در واقع ایشان واژه حفظ قرآن را معنا کرده است در حال حاضر چه وضعیتی داشته و در چه شرایطی قرار دارد، گفت: آیا خانواده وی قرآنیان را به خاطر بی‌مهری‌های صورت گرفته تحویل می‌گیرند. ده‌ها مورد مانند سیدمهدی فاطمیان در کشور که مستقیم و غیر مستقیم بر گردن قرآنیان و غیر قرآنیان این کشور حق دارند، وجود دارند و زندگی می‌کنند.
سلیمی با اشاره به اینکه فردی را می‌شناسند که به راحتی می‌تواند امتیازات مستعد برتر قرآنی را براساس شاخص‌های بنیاد ملی نخبگان داشته باشد، اما در گوشه‌ای از خیابان در حال دست‌فروشی است، گفت: زمانی که چنین فردی با بیش از 60 سال سن چنین کاری انجام می‌دهد، همه مسئولان قرآنی کشور مسئول بوده و باید پاسخگو باشند. اگر ما به دنبال این هستیم که عزت اینها را حفظ کنیم، در کنار این زحمات باید کارگروهی تشکیل دهیم تا چنین افرادی شناسایی شوند. همه زحمات را نباید به بنیاد ملی نخبگان تحمیل کرد باید دیگر دستگاه‌ها نیز در چنین موضوعی همکاری داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه باید مسئولان بنیاد ملی نخبگان علت عدم استقبال قرآنی‌ها از فراخوان دوم بنیاد برای استفاده از تسهیلات را ریشه‌یابی کنند، گفت: اساساً مناعت طبع برخی اجازه نمی‌دهد، هیچ درخواستی از بنیاد ملی نخبگان و ... داشته باشند، این افراد نیز باید شناسایی شوند تا حال که بیت‌المال اسلامی امکانی در نظر گرفته است، آنها نیز بهره‌مند شوند.
این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پایان با تأکید بر اینکه برخی مواقع اگر آنها رغبتی ندارند، ما باید مانند یک آمارگر به آنها مراجعه کرده و آنها را دعوت کنیم، گفت: امیدوارم دولت محترم در کنار بودجه‌هایی که برای موارد ضروری و غیر ضروری - از نظر ما – تخصیص می‌دهد، بحث پرداختن به این قبیل افراد را با عنایت بیشتری پیگیری کند.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی شیخی
|
Spain
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۰۹:۵۰
0
0
با سلام ضمن تایید فرمایشات استاد گرانقدر می خواهم نکته ای را به سخنان استاد سلیمی اضافه کنم ، شرایطی را در سایت ملی نخبگان برای ارائه تسهیلات به قرآنیان اعلام شده است به شکلی است که ۹۹% از نخبگان نتوانند ثبت نام و یا از تسهیلات بهره مند شوند . عزیزان را ارجاع می دهم به آدر س سایت که خودشان قضاوت نمایند. www.bmn.ir
محفوظ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۲۰:۴۱
0
0
با سلام وخسته نباشید / ضمن تشکر از استاد سلیمی ودغدغه ای که نسبت به جامعه قرآنی بخصوص حافظان وقاریان دارند ،بهتربود نظر دیگر اعضای جلسه را نیز بطور خلاصه در سایت قرار میدادید تامخاطب ازمجموع مطالب بیان شده در جلسه خودش قضاوت نماید.
captcha