شهید حججی؛ تصویری زیبا برای قاب سینما و تلویزیون
کد خبر: 3630153
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
23 مرداد، روز مقاومت اسلامی؛

شهید حججی؛ تصویری زیبا برای قاب سینما و تلویزیون

گروه هنر: رضا توکلی معتقد است قهرمانانی چون شهید محسن حججی می‌توانند الهام‌بخش کارهای بسیار فاخری در سینما و تلویزیون باشند، آثاری که هم جذابیت تصویری دارد، هم اینکه اشاعه دهنده فرهنگ جهاد و حماسه است.

رضا توکلی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که جایگاه قهرمان در سینمای ایران وصف ناشدنی است، اظهار کرد: قهرمان یکی از الزامات سینمای امروز دنیاست، چون با وجود قهرمان است که آثار سینمایی جذابیت لازم را پیدا می‌کنند، اما متاسفانه بیش از یک دهه است که قهرمان از سینمای ایران رخت بر بسته و در کمتر فیلمی شاهد حضور قهرمان هستیم. برای همین هم از آثار ایرانی آن احساس حماسی لازم به چشم نمی‌خورد.

وی افزود: این مقدمه را گفتم تا به این نکته برسم، کم کاری ما در حوزه قهرمان‌پردازی در سینما در شرایطی است که ما قهرمانان بسیاری داریم که قادریم با پرداختن به هر یک از آنها فیلمی جذاب در حوزه سینما تولید کنیم. این قهرمان هم شکل اساطیری دارند هم این‌که در قالب شخصیت‌های معاصر می‌شود به قهرمانان پرداخت. گواه بارز این ادعا را هم می‌توان در شهدای که در هشت سال دفاع مقدس برای این سرزمین افتخار و اقتدار به همراه آورده، مشاهده کرد.

بازیگر سریال «سفر سبز» تاکید کرد: در تکمیل توضیح فوق می‌خواهم بحث را کمی وسیع‌تر کنم و به  آن شکلی امروزی دهم. در چند سال اخیر کشور اسلامی ما میزبان شهدایی است که جانفشانی‌شان در خارج از مرزها باعث شده، اهل بیت امام حسین(ع) حرمتشان حفظ شود. این ایثار و حماسه را در قهرمانان بزرگی چون شهید محسن حجی می‌توان مشاهده کرد؛ شهیدی که این روزها نامش در هر کوچه و خیابان شنیده می‌شود و مردم از رشادت وی می‌گویند.

این بازیگر ادامه داد: الگو قرار دادن شخصیت‌هایی چون شهید محسن حججی، علاوه بر اینکه انتظار می‌رود در حوزه جهاد و حماسه، الگوپردازی خوبی داشته باشد به نوعی اخلاقیات اسلامی را هم می‌شود به این واسطه مد نظر قرار داد. برای مثال فیلمی که از وداع شهید حججی با خانواده اش پخش شد می‌شود درس‌های بسیاری آموخت؛ آموزه‌هایی که در آن هم عشق به پدر و مادر مشاهده می‌شود هم اینکه خانواده دوستی در آن نکته‌ای بارز و شاخص است.

توکلی با بیان این‌که نگاه به موضوعاتی که در آن جهاد و حماسه شاخصه اصلی مفهوم است علاوه بر ایمان و باور، امکانات را نیز طلب می‌کند که امیدوارم در این زمینه مسئولان یاری‌رسان سینماگران باشند، زیرا فیلمسازان ارزشی در سینمای ما کم نیستند، اما به دلیل نبود امکانات سالهاست که خانه‌نشین شده‌اند در عوض فیلم‌های اجتماعی تلخ رشد روز افزون پیدا می‌کند.

این بازیگر تاکید کرد: بسیاری از مواقع در جوامع سینمایی می‌شنویم که پرداختن به موضوعات اجتماعی جزء ضروریات جامعه است. این نکته کاملا درست است، اما یک نکته در این زمینه وجود دارد که عموماً به آن توجه نمی‌شود. آن هم این‌که تنها مفهوم ضروری در سینما موضوعات اجتماعی نیستند، بلکه مفاهیم دیگری هم در جامعه وجود دارند که قادر است الهام بخش کارهای سینمایی باشد که جهاد و حماسه بخشی مهم از آموزه‌های موردنظر در سینماست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سینما باید به موضوع مدافعان حرم توجه کند، پاسخ داد: مدافعان حرم شاید ایثارشان از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هم بیشتر باشد، چون مدافعان حرم در خارج از مرزها دست به جانفشانی می‌زنند. برای همین باید همه مردم بدانند چرا امثال شهید محسن حججی دست به جهاد زده و از خانواده خود در راه خدا می‌گذرند. در کلامی اگر ما بتوانیم به چرایی این ایثارها توجه کافی داشته باشیم، مطمئناً قادر خواهیم بود فرهنگ جهاد و حماسه را به خوبی در جامعه خود اشاعه دهیم.

این بازیگر اضافه کرد: مطلب دیگر این‌که، امروز دشمنان این سرزمین سعی می‌کنند، با تبلیغات مسموم خود انگیزه مدافعان حرم را زیر سؤال برند، هدفی که متأسفانه تا دو سال قبل تا حدودی در رسیدن به آن موفق بودند، اما با درایتی که صداوسیما از خود نشان داد، مردم متوجه شدند، تنها انگیزه حضور جوانان ایران در سوریه دفاع از حرم اهل‌بیت است. این نکته را به‌وضوح در وصیت‌نامه‌های تصویری که شهدا از خود ضبط می‌کنند، مشاهده کرد. در وصیت شهدا تنها نکته‌ای که با عشق بیان می‌شود دفاع از حرم حضرت زینب(س) است که انگیزه حضور آن‌ها در خارج از مرزهاست.

توکلی در پایان بابیان اینکه پرداختن به مفهوم جهاد و حماسه تنها یک مسیر ندارد،  تأکید کرد: از راه‌های مختلف می‌توان اشاعه گر فرهنگ جهاد و حماسه در کشور بود که یکی از آن‌ها تصویرگری از قهرمانان است اما راه دیگر کنار بردن نقاب از چهره دشمنان اسلام اهل‌بیت است. برای مثال وقتی فیلمی با محوریت جنایات داعش ساخته می‌شود، هویت آن‌ها بیشتر برای مردم آشکار شده و به‌نوعی ایثار مدافعان حرم بیشتر نمود پیدا می‌کند. برای مثال «مزار شریف» فیلمی بود که چند روز پیش از تلویزیون پخش شد. در این فیلم ما شاهد رفتار وحشیانه تکفیری‌ها بودیم. برای همین شهدای کنسولگری ایران در مزار شریف نیز بر اهمیت کار و جهادشان بیشتر آشکار می‌شود. از این‌دست مثال بسیار وجود دارد که از آن می‌توان برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری بهره برد.
captcha