آزمون ارزیابی قاریان از آزمون ارزیابی حافظان در دستیابی به اهداف پیشی گرفته است
کد خبر: 3631304
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

آزمون ارزیابی قاریان از آزمون ارزیابی حافظان در دستیابی به اهداف پیشی گرفته است

امسال دوازدهمین دوره آزمون ارزیابی حافظان قرآن کریم و ششمین دوره آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم در حال اجراست و آزمون دوم با وجود اینکه فقط نیمی از عمر آزمون اول را دارد در نیل به اهداف خود از همتای خود در رشته حفظ پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تسنیم نوشت: اسفندماه 1391 بود که طی یادداشتی در خبرگزاری فارس نوشتم «به نظر می‌رسد چنانچه تمام فعالیت‌هایی که در زمینه آموزش حفظ قرآن کریم تحت لوای طرح ملی حفظ قرآن کریم صورت می‌گیرد، مسیر آموزشی را شکل دهد که به موفقیت در آزمون اعطای مدرک حفظ ختم شود و به عبارتی چنانچه سنجش و اعطای مدرک به حافظان طرح ملی حفظ قرآن کریم به دبیرخانه اجرایی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم واگذار شود قدم بزرگی در هدفمندسازی طرح ملی حفظ برداشته خواهد شد که نتیجه آن تربیت حافظان قوی، تقویت طرح ملی حفظ و آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم خواهد بود.»

در همان ایام طی مصاحبه‌ای از حجت‌الاسلام حمید محمدی نایب رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در آن وقت و امروز، پرسیدم «با توجه  به اجرای آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ  که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، آیا در حوزه آموزشی طرح ملی حفظ قرآن کریم توجه خاصی به این افق چشم‌انداز و تشویق حفاظ نسبت به ورود به این آزمون‌ها صورت می‌گیرد؟ و او در پاسخ گفت: برخی از حافظان قرآن، حرفه‌ای تربیت نمی‌شوند و نگاه آنها به این آزمون سطحی است و ارشاد در صدد آن است تا این آزمون را برای آن دسته از افرادی که از این پس وارد مقوله حفظ قرآن می‌شوند به عنوان چشم‌انداز در نظر بگیرد تا در آینده شاهد رشد کیفی این دسته از حفاظ باشیم.»  

اما با وجود اینکه نقش ممتاز آزمون ارزیابی حافظان قرآن در جهت‌دهی به موضوع حفظ قرآن کریم، مورد توجه متولیان اصلی طرح ملی حفظ و نگارندگان سند آن بوده است؛ در این سند سه صفحه‌ای که تولید آن در شورای توسعه فرهنگ قرآنی پنج سال به طول انجامید، کوچک‌ترین نقشی برای آزمون تخصصی اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم در نظر گرفته نشده است.

وضعیت طرح ملی حفظ، سند آن و اجرای این سند گفتنی‌های بسیاری دارد که این یادداشت قصد پرداختن به آنها را ندارد و ان‌شاءالله نگارنده به شرط بقای عمر در فرصتی دیگر به آن خواهد پرداخت.

اما خبر خوشی که سبب نگارش این یادداشت شد این بود که محمدتقی میرزاجانی دبیر آزمون ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم در نشست خبری اجرای هفتمین دوره طرح اسوه گفت: «سرفصل‌های آموزشی این طرح که مختص تربیت قاریان نوجوان و جوان است با سرفصل‌های آزمون نظری ارزیابی قاریان و مدرسان منطبق شده و موفقیت در آنها به منزله موفقیت در بخش نظری آزمون ارزیابی خواهد بود.»

به این ترتیب آزمون ارزیابی قاریان که اجرای آن به شورای عالی قرآن سپرده شده است و امسال ششمین دوره آن در حال برگزاری است؛ در جهت دهی به دوره‌های آموزشی هم موضوع با خود که در سطح ملی برگزار می‌شود یک گام به جلو برداشته، آنها را با خود هم‌سو کرده و از هم‌تای خود در رشته حفظ که بیش از دو برابر از خودش مسن‌تر است پیشی گرفته است.

امید است که با جان گرفتن طرح ملی حفظ، اصلاح سند آن در حوزه ارزیابی حافظان و توجه دبیرخانه و شورای ارزیابی حافظان که در سازمان دارالقرآن‌الکریم مستقر است این اتفاق در حوزه تربیت حافظان قرآن کریم نیز رخ دهد.
captcha