«وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِک دَحاها» امروز رخ داد/ روزه‌ای با ممتازترین فضیلت
کد خبر: 3631418
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۸

«وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِک دَحاها» امروز رخ داد/ روزه‌ای با ممتازترین فضیلت

گروه جامعه: امروز 25 ذی‌القعده مصادف با روز دحو الارض است. در چنین روزی زمین از زیر خانه کعبه گسترده شد. این روز از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امروز جمعه 27 مرداد ماه مصادف است با 25 ذی‌القعده روز «دحوالارض». در این روز زمین از زیر کعبه گسترش یافت.

آیات 30 تا 33 سوره نازعات مربوط به این رخ‌‌داد عظیم الهی است. خداوند می‌فرماید: «وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِک دَحاها، أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها، وَ الْجِبالَ أَرْساها، مَتاعاً لَکمْ وَ لِأَنْعامِکمْ؛ بعد از آن زمین را گسترش داد. و از آن آب و چراگاه بیرون آورد. و کوه‌ها را استوار و پابرجا گردانید. تا وسیله برخورداری شما و چهارپایان شما باشد». (آیات 30 تا 33 سوره نازعات)

«دَحو» به معنای گسترش است و بعضی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده‌اند. منظور از گسترده شدن زمین این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود. این آب‌ها، به تدریج در گودال‌های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‌تر شدند.

از طرف دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی‌ها و بلندی‌ها یا شیب‌های تند و غیرقابل سکونت بود. بعدها باران‌های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره‌ها گستردند. اندک اندک زمین‌هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع به وجود آمد. مجموع این گسترده شدن، دَحو الارض نام گذاری شده است.

این روز مرادف با روز قیامت است، اگر روز «دحو الارض» روز پهن شدن زمین است، روز قیامت روز جمع شدن زمین است. بر اساس برخی روایات این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود (عج) نیز معرفی شده است.

برای این روز اعمال عبادی مختلف و دعاهایی ذکر شده است و مستحب است که در این روز این دعا خوانده شود: «اللهم داحی الکعبة و فالق الحبة و صارف اللزبة و کاشف کل کربة أسألک فی هذا الیوم من أیامک التی أعظمت حقها و أقدمت سبقها و جعلتها عند المؤمنین ودیعة و إلیک ذریعة و برحمتک الوسیعة أن تصلی علی محمد و آل محمد عبدک المجیب فی المیثاق القریب یوم التلاق فاتق کل رتق و داع إلی کل حق ...» (مصباح المتهجد ص : 669)

اعمال شب و روز دحو الارض

.1روزه

روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایتی آمده است که روزه اش مثل روزه هفتاد سال است؛

.2نماز، دعا و ذکر خداوند

.3شب زنده داری: احیا و شب زنده داری این شب، برابر با عبادت صد سال است.

.4انجام غسل مستحبی به نیت روز دحوالارض.

.5زیارت امام رضا علیه السلام .زیارت حضرت رضا (ع) که از افضل اعمال مستحبه این روز است.

captcha