راز دستیابی به گنج‌های روزی
کد خبر: 3631607
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱

راز دستیابی به گنج‌های روزی

امیرالمؤمنین(ع) در روایتی راز دستیابی به گنج‌های روزی را معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قر|آن(ایکنا) تسنیم نوشت: عوامل افزایش درآمد موضوعی است که اکنون دغدغه بسیاری از مردم قرار گرفته است. متأسفانه گاهی اوقات افراد از مسیر اصلی و شرعی خارج می‌شوند تا بتوانند به در آمد بیشتری دست یابند، غافل از اینکه می‌توان با پایبندی به یکسری ارزش‌ها به درآمد و یا روزی مناسبی دست یافت. در واقع باید گفت عوامل افزایش درآمد و یا رزق و روزی تنها در فعالیت‌های بدنی خلاصه نمی‌شود بلکه عوامل غیر مادی و معنوی در این امر دخیل هستند.

یکی از مواردی که در افزایش درآمد و یا رزق و روزی اثرگذار است، خوش‌اخلاقی است. به عنوان نمونه امیرالمؤمنین(ع) در روایتی فرمود: «گنج‏‌هاى روزى در وسعت اخلاق نهفته است؛ فى سَعَةِ الاَخْلاقِ کُنوزُ الاَرْزاقِ.» و یا امام صادق(ع) در روایتی دیگر فرمود: «خوش رفتاری با همسایه، موجب افزایش روزی است» (الکافی، ج2، ص666) همچنین در روایتی دیگر از امام صادق(ع) می‌خوانیم: «ترک آزار مردم و جار و جنجال، روزی را افزایش می‌دهد» (توحید صدوق، ص460)

با توجه به این دو روایت می‌توان به رابطه مستقیمِ خوش‌اخلاقی و افزایش روزی پی برد که هم جنبه فردی می‌تواند داشته باشد و هم جنبه اجتماعی. یعنی چه بسا اگر افراد در تعاملات اجتماعی با یکدیگر با اخلاق مناسبی برخورد کنند، خداوند رزق آن جامعه را افزایش دهد. امام کاظم(ع) در این باره فرمود: «رفق، نیکی و خوش اخلاقی با دیگران، شهرها را آباد و رزق‌ها را افزون می‌کند.» (شرح رساله حقوق امام سجاد(ع)، ص464)

در نهایت شاید این حدیث را بتوان زیرمجموعه این آیه از قرآن قرار داد که خداوند فرمود:
«وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَکَاتٍ مِن السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ..» اگر اهل قریه‌ای ایمان بیاورند و تقوا بورزند، قطعاً برای شما برکات آسمان و زمین را می‌گشودیم.»
captcha