بنده و مطیع خدا باشیم، نه نوکر ائمه(ع)/ بی‌تفاوتی در برابر ظالم، خصلت شیعه نیست
کد خبر: 3641574
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴

بنده و مطیع خدا باشیم، نه نوکر ائمه(ع)/ بی‌تفاوتی در برابر ظالم، خصلت شیعه نیست

گروه معارف: نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با بیان اینکه عزاداری و زیارت باید همراه با معرفت باشد، گفت: چیزی که ائمه(ع) از ما می‌خواهند، نه نوکری آنها، بلکه بنده خدا بودن و اطاعت از دستورات اوست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی که امروز چهارشنبه 22 شهریور ماه در سالن کوثر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بنده ترجیح می‌دهم به جای واژه پیرغلام، تعبیر پیشکسوتان خدمت به آستان مقدس اباعبدالله الحسین(ع) را به کار ببرم.
وی افزود: واژه پیر مناسب نیست، چرا که جوانان زیادی نیز وجود دارند که عاشق خدمت به امام حسین(ع) هستند. واژه غلام نیز در عربی به معنای پسر و در فارسی به معنای نوکر است و ائمه معصومین(ع) از ما غلامی و نوکری نمی‌خواهند، بلکه رسالت خود را در انسان‌سازی می‌دانند و فقط کافی است از دستورات آنها پیروی کنیم.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد خطاب به پیشکسوتان حسینی گفت: از شما تقاضا دارم که برای جایگزینی خودتان، به تربیت جوانان بپردازید؛ در غیر این صورت بدانید که راه خدمت و ثواب را به روی خود بسته‌اید. اگر جوانان را تربیت کردید، ثواب نوحه‌خوانی‌های آنها برای شما نیز منظور می‌شود. با تربیت جوانان عمر طولانی را برای خود انتخاب کرده و به آنها نیز سفارش تربیت دیگران را بکنید تا آستان مقدس اباعبدالله الحسین(ع) هیچ‌گاه از وجود افراد شایسته‌ای مثل شما خالی نباشد.
وی ادامه داد: آنچه در انقلاب و دفاع مقدس شاهد بودیم، آثار فعالیت شما و هیئات مذهبی بود. انقلاب به واسطه عاشورا و عاشورا به وسیله فعالیت شما رونق گرفت. اکثر قریب به اتفاق شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم در هیئت‌های مذهبی بالیده‌اند، در دامان مادران بودند و اشک چشم مادران بر رخسار آنها چکیده و وجودشان با عشق امام حسین(ع) پرورش یافته بود.
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه پیشکسوتان حسینی نباید تمام همت خود را بر عزاداری و گریه کردن متمرکز کنند، گفت: عشق اباعبدالله(ع) مردم را گرد شما جمع می‌کند تا آموزه‌های اسلام را نیز به آنها بیاموزید. 
وی اضافه کرد: در جلسات شما حتما باید روحانیون حضور داشته و سخنرانی کنند. به یاد داشته باشیم که مردم عراق نیز از قدیم‌الایام کمتر از ما عزاداری نمی‌کردند، اما متأسفانه در مراسمشان روحانی کمتر حضور داشت و فقط از رادود یعنی مداح بهره می‌بردند. اگرچه مداحی و عزاداری خوب است و انسان را به سمت دین سوق می‌دهد، اما باعث رشد فکری در انسان نمی‌شود و باید در جلسات عزاداری افرادی چون روحانیون حضور داشته باشند تا با سخنان خود موجب پرورش عقلی و فکری شوند.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد افزود: در هشت سال دفاع مقدس فقط برادران اهل سنت نبودند که مقابل ما ایستادند. یک چهارم جمعیت عراق مذهب سنی دارند، سه چهارم دیگر شیعه هستند و پای روضه نیز می‌نشستند، اما اگر کسی به وسیله علما خوب تربیت نشود، نمی‌تواند تفاوت میان صدام و امام را متوجه شود. اگر شیعه نداند که باید تابع رهبری باشد که در مسیر امام حسین(ع) حرکت می‌کند، مسیر درستی را طی نکرده است. باید احساسات، گریه‌ها و محبت نسبت به اهل‌بیت(ع) ما را دور هم جمع کند تا در کلاس درس حسین(ع) حاضر شویم.
وی بیان کرد: شیعه باید بداند امام حسین(ع) برای چه چیزی قیام کرد تا تصور نکند که قیام حسین(ع) برای کشته شدن و گریه بر او بود تا به واسطه ثواب آن به بهشت برود یا اینکه امام در جهان الست چیزی را نوشیده که در نتیجه آن باید مسیر شهادت را بپیماید. فلسفه قیام امام حسین(ع) نه نوشیدن جام الست و اشک ریختن، بلکه برای این است تا به انسان‌ها بفهماند در مقابل ظالم و ستمگر نباید بی‌تفاوت بود.
امام جمعه اصفهان تصریح کرد: عزاداری که در مقابل ستمگر و مستکبر بی‌تفاوت باشد، حسینی نیست و نمی‌تواند ادعا کند که در مجلس امام حسین(ع) تربیت شده است. با مجالس امام حسین(ع) می‌توان انسان کامل تربیت کرد.
وی با بیان اینکه عزاداری و زیارت باید همراه با معرفت باشد، افزود: نوکر امام نباشیم، بلکه بنده خدا باشیم و پیرو ائمه معصومین(ع)؛ این همان چیزی است که آنها از ما می‌خواهند. نباید دچار احساسات و هیجان شده و حرف‌های خلاف بزنیم.

captcha