غلو در دین، عقاید مسلمان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد
کد خبر: 3650622
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

غلو در دین، عقاید مسلمان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

گروه معارف: مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی آزاد اندیشی حوزه علمیه اصفهان گفت: زمانی که غلو پیشرفت کند، به مرور مسئله معاد را از بین می‌برد، یعنی اسم و رسم اهل بیت تا جایی افراطی بالا می‌آید که سایر عقاید را تحت‌الشعاع قرار داده و جامعه را به هر سویی می‌برد.

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی، مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی آزاد اندیشی حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، درباره معنای غلو، اظهار کرد: تعریف زیاده از حد غلو نام دارد، غلو در دین، یعنی اهل بیت را به مقام خدایی رساندن، یعنی آنچه که در شان خالق است در شان مخلوق گفته ‌شود. اهل بیت(ع) خود می‌گویند که ما را از مقام خدایی پایین بیاورید و آنگاه هرچه می‌خواهید درمورد ما بگویید. حتی عده‌ای گمراه شدند و امیرالمومنین(ع) را خدا معرفی کردند و به اهل غلو معروف شدند.
وی  ادامه داد: اهل بیت(ع) را به جایگاه خدایی رساندن یعنی یک خلق را در مرحله خالق قرار دادن؛ ما هرکاری هم که بکنیم این خلق نواقصی دارد، اهل بیت(ع) هم روزی متولد شدند و روزی هم از دنیا رفتند، ولی خداوند متعال پایانی ندارد. نقص در عقیده توحید نقص در سایر عقاید را به وجود خواهد آورد، وقتی اعتقاد به مبدا ضعیف شد، اعتقاد به معاد هم ضعیف می‌شود.
ناجی اضافه کرد: شخصی که حرف از خدایی امیرالمومنین(ع) می‌زند، پیش خود می‌گوید من چون حضرت علی علیه السلام را دوست دارم و او مثل خداست و امور عالم در دست اوست، پس نیازی نیست عمل صالحی انجام دهم و خودم را ملزم به انجام واجبات و ترک محرمات نمی‌دانم. به علاوه معاد و عدالت به هم گره خورده‌اند، در دنیا قابلیت اجرا کردن عدل به معنای واقعی وجود ندارد و اعتقاد به معاد باید در کنار آن باشد.
به گفته وی، زمانی که غلو پیشرفت کند، به مرور مسئله معاد را از بین می‌برد. یعنی اسم و رسم اهل بیت تا جایی افراطی بالا می‌آید که سایر عقاید را تحت‌الشعاع قرار داده و جامعه را به هر سویی می‌برد.
مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی آزاد اندیشی حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی که تاریخ اهل بیت را مطالعه می‌کنیم و به زمان امام هادی علیه السلام و جریان زیارت جامعه کبیره می‌رسیم، می‌بینیم که در آن زمان اگر کسی وصف اهل بیت را همانطوری که هستند می‌گفت، مجازات می‌شد، در حالی که تنها مقام واقعی آنها را می‌گفت. در آن زمان برای تفاوت قائل شدن میان اهل غلو و کسانی که واقعا مقام اهل بیت را می‌گفتند، زیارت معروف جامعه کبیره نوشته شد.
ناجی گفت: در فرازهای زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «بکم فتح اللَّه و بکم یختم و بکم ینزّل الغیث» ؛ اهل بیت سبب اتصال زمین و آسمان و فیض خدا به عالم هستند. یعنی اگر بخواهیم با غلو مبارزه کنیم، باید از کلام اهل بیت و آیات قرآن استفاده کنیم.
ناجی بیان کرد: قرآن زمانی که در مورد پیامبر(ص) صحبت می‌کند، می‌گوید که این پیامبر شماست و اگر از دنیا رفت« انقلبتم على أعقابکم؛ آیا به عقب باز می‌گردید؟» یعنی حرف از مرگ پیامبر است.این آیه قرآن دلیل بر این است که پیامبر مثل سایر انسان‌هاست. « قُل إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثلُكُم؛ کهف 110» یعنی پیامبر هم یکی مثل شماست.
وی افزود:امیرالمومنین می‌فرمایند: «من بنده‌ای از بندگان سول‌الله هستم.» و خود را دانش‌آموز مکتب پیامبر(ص) می‌دانند.اگر در مبارزه با غلو به فرموده پیامبر از کتاب الله و عترت استفاده کنیم، گرفتار غلو نمی‌شویم.
مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی آزاد اندیشی حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: چیزی که این روزها با آن مواجه هستیم، غلو در عزاداری‌ها و توصیف اباعبدالله الحسین است؛گاهی غلو برای فرد به منزله خالق نیست؛ غلو غیرعاقلانه جلوه دادن مقام اهل بیت است. مثلا یک یاحسین بگو تا به بهشت بروی، حتی با اعمال ناقص. به امام باقر علیه السلام گفتند ما شنیده‌ایم هرکه شما را دوست بدارد اهل بهشت است.امام برآشفتند و جواب دادند ما که امام هستیم با اعمال‌مان قضاوت خواهیم شد. شما چگونه بدون محاسبه اعمال، بهشتی می‌شوید؟
ناجی افزود: غلو گاهی افراط در عقیده است، مانند قضیه عاشورا. عده‌ای تمام سال در  گناه و معصیت هستند و هنگام محرم فکر می‌کنند با عزاداری تمام گناهانشان بخشیده خواهد شد. سیره اباعبدالله هرگز اینگونه نبود و در آن اوج جنگ هم نماز خود را خواند. ایشان می‌فرمایند که من قیام کردم تا سیره جدم و امر به معروف و نهی از منکر را احیا کنم.
captcha