مسیر تکفیر و افراطی‌گری به بن‌بست می‌خورد
کد خبر: 3666523
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹

مسیر تکفیر و افراطی‌گری به بن‌بست می‌خورد

گروه اجتماعی: امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: مسیر تکفیر و افراطی‌گری، مسیری است که قطعاً به بن‌بست می‌خورد و حاصل آن جز پشیمانی نیست؛ توصیه ما به افراطی‌ها این است که در روش خود تجدیدنظر کنند، از علما و راهنمایان دینی فاصله نگیرند و علما را متهم به «دین‌فروشی»‌ نکنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه، 3 آذرماه گفت: دین اسلام، یک دین کامل است که همه شئونات زندگی را دربرگرفته و برای نجات بشریت آمده است.
وی ادامه داد: اسلام را باید آن‌طور که هست، بشناسیم و به این نکته توجه داشته باشیم که تنها با مطالعه گذرای چند کتاب، اسلام را نخواهیم شناخت؛ فهم قرآن و حدیث و آشنایی با حقیقت دین اسلام نیاز به ارتباط با علما و مطالعه زیاد، آن‌هم تحت سرپرستی و نظارت علما دارد.
مولوی عبدالحمید اظهار کرد: مطالعه گذرای کتب و بی‌توجهی به نظر علما، باعث کج‌فهمی و برداشت‌های نادرست می‌شود، لذا ممکن است عده‌ای به همین شکل، دچار افراطی‌گری شوند که صدمات بسیاری به پیکر اسلام وارد می‌کند.
وی افزود: مسیر تکفیر و افراطی‌گری، مسیری است که قطعاً به بن‌بست می‌خورد و حاصل آن جز پشیمانی نیست؛ توصیه ما به افراطی‌ها این است که در روش خود تجدیدنظر کنند، از علما و راهنمایان دینی فاصله نگیرند و علما را متهم به «دین‌فروشی»‌ نکنند.
رییس دارالعلوم اهل سنت زاهدان بیان کرد: گروه‌هایی که گرفتار افراط‌گرایی هستند باید به سخنان و نصایح علما گوش کنند، مطمئن باشند که پشیمان نمی‌شوند و به اسلام هم ضربه وارد نمی‌شود، زیرا علما خیرخواه همه هستند و نسبت به دیگران آشنایی بیشتری به مسائل دینی دارند.
وی افزود: بعضی از جوانان که احساسات بر آن‌ها غالب است، گمان می‌کنند که دین اسلام فقط «جهاد» ‌است، درحالی‌که قبل از آن باید «اندیشه»، «تفکر» و «تدبیر» هم باشد؛ باید بیاندیشیم که رسول خدا(ص) با چه کسانی جهاد می‌کردند و این جهاد با چه جهان‌بینی و تدبیری انجام می‌گرفت که جهانیان را شیفته و گرویده دین اسلام کرده بود.
این عالم اهل سنت اظهار کرد: باید شرایط زمانی که در آن زندگی می‌کنیم را درک کنیم و اوضاع جهان را در نظر بگیریم، نباید مرتکب عملی شویم که دشمنان از آن برای تبلیغ علیه اسلام بهره‌برداری کنند.
captcha