معرفی هسته روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن
کد خبر: 3672123
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
به مناسبت هفته پژوهش؛

معرفی هسته روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن

گروه دانشگاه: ایجاد فضای تعامل میان متخصصان قرآنی و متخصصان علوم انسانی در حوزه روش‌شناسی، ترویج گفتمان روش‌شناسی میان ‌رشته‌ای در قرآن کریم و تربیت نیروی متخصص در این راستا و تولید علم در حوزه روش‌شناسی میان‌رشته‌ای قرآن کریم از جمله اهداف هسته روش‌شناسی مرکز مطالعات میان ‌رشته‌ای قرآن کریم است که در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اهمیت مطالعات میان ‌رشته‌ای از یک سو و توجه اسناد بالادستی کشور به برقراری تعامل میان قرآن و نیازهای روز جامعه از سوی دیگر باعث شده تا در دو دهه اخیر شاهد توجهی چشمگیر به حوزه مطالعات میان ‌رشته‌ای قرآن کریم باشیم. این ادعا با جستجویی ساده در زمینه کتب و مقالات نگارش یافته این حوزه به راحتی قابل اثبات است.

به‌رغم این حجم از توجه، اما شاهد کمترین تحولی در اسلامی شدن علوم نیستیم؛ دلیل اصلی این آسیب را در شناخت ناقص نویسندگان این نوع آثار از کیفیت انجام پژوهش‌های میان‌ رشته‌ای باید دانست. پژوهش میان ‌رشته‌ای دارای مجموعه‌ای پیچیده از سازوکارهای مختلف است و به رغم الزامات گسترده و پیچیده‌ای که در این بین لازم است در نظر گرفته شود، اما نگاهی ساده‌انگارانه به پژوهش‌های میان‌ رشته‌ای قرآن کریم وجود دارد. محققان غافل از این استانداردها، به شکلی شتابزده پژوهش‌های خویش را سامان می‌دهند و عمده آثاری که توسط ایشان نگارش می‌یابد از این حیث دارای آسیب‌هایی آشکار است. ناظر به آسیب‌های مذکور، مرکز مطالعات میان ‌رشته‌ای قرآن کریم در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برای ایجاد فضا و ادبیاتی مناسب در این راستا تشکیل شد. کارگروه‌های قرآن و سلامت، قرآن و علوم تربیتی و قرآن و مسائل اجتماعی را از جمله ثمرات این مرکز می‌توان دانست که برای رفع این دغدغه‌ها سامان یافته است.

جدا از کارگروه‌های تشکیل شده اهتمام به مساله روش‌شناسی، یکی از بنیادی‌ترین حوزه‌هایی به حساب می‌آید که همواره از اوان شکل‌گیری مرکز مورد توجه مسئولان آن قرار داشته است. برگزاری دو همایش بین‌المللی با تمرکز بر حوزه روش‌شناسی میان‌ رشته‌ای قرآن کریم و همچنین توجه ویژه به مطالعات روش‌شناسی در دو فصلنامه پژوهش‌های میان ‌رشته ای قرآن کریم را گواهی بر صدق این امر می‌توان دانست.

در هر سو ناظر به تمرکز بیشتر در حوزه روش‌شناسی، تابستان سال 1396 در کمیته مدیران و معاونان مرکز به شکلی رسمی مقرر گشت تا گروهی مستقل تحت عنوان «روش شناسی پژوهش میان ‌رشته‌ای در قرآن کریم» تشکیل شود. از ابتدای این تصمیم‌گیری تاکنون برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر فضای علمی کشور کارگروهی مشخص مسئولیت پیدا کرده است با مشورت و مطالعه وضع فعلی قرآن‌پژوهی کشور، برنامه‌هایی کاربردی و اجرایی را برای محقق ساختن اهداف مرکز در این حوزه تنظیم نماید.

مطابق اساسنامه گروه، ماموریتی که برای اعضای آن در نظر گرفته شده؛ ارتقاء سطح مطالعات قرآنی در حوزه روش‌شناسی میان‌ رشته‌ای است. 3 راهبرد کلانی که برای وصول به این هدف در نظر گرفته شده است عبارت از موارد زیر است:
1. ایجاد فضای تعامل میان متخصصان قرآنی و متخصصان علوم انسانی در حوزه روش‌شناسی
2. ترویج گفتمان روش‌شناسی میان‌ رشته‌ای در قرآن کریم و تربیت نیروی متخصص در این راستا
3. تولید علم در حوزه روش‌شناسی میان‌ رشته‌ای قرآن کریم.

برای دسترسی عینی به هر کدام از این راهبردها کارگروه روش‌شناسی میان ‌رشته‌ای قرآن کریم برنامه‌های عملیاتی دقیقی را تدوین نموده است که از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به تشکیل انجمن علمی، تاسیس مدرسه روش‌شناسی، برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و همایش‌های تخصصی، ایجاد حلقه‌های مطالعاتی، تعریف دوره‌های آموزشی غیر حضوری، نشر کتاب و دانشنامه اشاره کرد.

captcha