نگاهی به دستورالعمل اجرایی آزمون سراسری قرآن
کد خبر: 3672184
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰

نگاهی به دستورالعمل اجرایی آزمون سراسری قرآن

گروه مسابقات: آزمون سراسری قرآن که ثبت نام برای حضور در آن از روز 18 آذرماه آغاز شده، امسال با همکاری وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم امسال برای اولین بار با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اسفندماه امسال برگزار می‌شود.
بر همین اساس، ثبت نام برای حضور در این آزمون از روز 18 آذرماه آغاز شده و به مدت یک ماه ادامه دارد. مسئولان برگزاری این آزمون طی روزهای گذشته دستورالعمل این آزمون را منتشر کرده اند که در ادامه نگاهی گذرا به آن شده است.
در ابتدای این دستورالعمل و پس از بیان مقدمه‌ای کوتاه، اهداف این آزمون تشریح شده است. از جمله اهداف این آزمون می‌توان به تقویت وحدت و انسجام برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای قرآنی، سنجش و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی موسسات و مراکز قرآنی کشور و ایجاد انگیزه در میان عموم جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان برای فراگیری معارف قرآن کریم و ... اشاره کرد.
در بخش دیگری از این دستورالعمل اطلاعات مربوط به زمان برگزاری آزمون درج شده است. در این بخش اعلام شده است که آزمون کتبی تمامی رشته‌ها روز پنج شنبه 10 اسفندماه، آزمون الکترونیکی درک معنا و تدبر در قرآن روز 12 اسفندماه، آزمون شفاهی حفظ قرآن ویژه دانش آموزان روزهای 12 تا 17 اسفندماه و آزمون شفاهی حفظ قرآن ویژه بزرگسالان نیز طی روزهای 12 تا 17 آذرماه برگزار می شود.
در خصوص مکان آزمون نیز به برگزاری آن در تمامی شهرستان هایی که تعداد داوطلبان آن حداقل 20 نفر باشد اشاره شده است. همچنین اعلام شده که فهرست حوزه‌های امتحانی در زمان صدور کارت ورود به جلسه اعلام می‌شود. در تمامی شهرستان‌ها فقط یک حوزه امتحانی تعریف شده است، اما در کلان شهرها به صلاحدید ستاد اجرایی آزمون در استان تعیین بیش از یک حوزه بلامانع اعلام شده است.
در بخش شرایط ثبت نام نیز سه بند و یک تبصره در نظر گرفته شده است. در بند اول اعلام شده که شرکت در تمامی رشته های آزمون برای کلیه داوطلبان زن و مرد بدون محدودیت سنی آزاد است. همچنین در بخش دیگری از این دستورالعمل اعلام شده که هر داوطلب از میان رشته های آزمون مجاز به انتخاب حداکثر چهار رشته است. شرکت در آزمون برای عوامل برگزاری آزمون ممنوع اعلام شده است.
در بخش نحوه ثبت نام نیز تنها یک روش برای این کار در نظر گرفته شده و آن هم مراجعه به نشانی اینترنتی www.quranedu.ir است. زمان ثبت نام نیز از روز 18 آذرماه تا 20 دی ماه اعلام شده است.
در بخش رشته های آزمون نیز آمده است که این آزمون در چهار موضوع، حفظ قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم، معارف اهل بیت(ع) و انس با قرآن کریم و نیز در 23 رشته برگزار می شود.
در این دستورالعمل اعلام شده است که به تمامی شرکت کنندگانی که امتیازی بیشتر از 95 در تمامی رشته ها کسب کنند، لوح تقدیر اعطا خواهد شد. همچنین به تمامی نفراتی که موفق به کسب حد نصاب شوند گواهینامه پایان دوره اعطا می شود.
حدنصاب‌های قبولی در این آزمون نیز در آزمون کتبی نمره 70 به بالا در آزمون شفاهی نمره 75 به بالا و در آزمون الکترونیکی نیز نمره 70 به بالا در نظر گرفته شده است.
جدول بودجه‌بندی سوالات هر رشته و اعلام فهرست ناشران منابع آموزشی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از دیگر موارد مطرح شده در این دستورالعمل است.
برای دریافت این دستورالعمل اینجا کلیک کنید!

captcha