خود را مقید به پاسخگویی به چیزی که نمی‌دانید نکنید
کد خبر: 3672247
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
توصیه آیت‌الله العظمی سبحانی به طلاب و فضلای حوزه:

خود را مقید به پاسخگویی به چیزی که نمی‌دانید نکنید

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی سبحانی در توصیه‌ای به طلاب و استادان حوزه تاکید کرد: خود را مقید به پاسخگویی به چیزی که نمی‌دانید نکنید زیرا«نمی‌دانم» نقص نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی 22 آذرماه در درس خارج خود در مسجد اعظم با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) بیان کرد: در این روایت سخن از حق خدا بر بندگان شده و فرموده‌اند که حق خدا بر بندگان این است که آنچه را می‌دانند بگویند و آنچه را نمی‌دانند نگویند.

وی افزود: یکی از اعضای مهم در وجود انسان، زبان است که اگر لطمه ببیند شخصیت انسان مخدوش خواهد شد و همین زبانی که عضو لازم است می‌تواند مرتکب 24 گناه شود.

آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: ما از مرحوم طباطبایی «نمی‌دانم» زیاد شنیدیم ولی «انا» از ایشان نشنیدم؛  هر وقت به چیزی شک داشتند می‌فرمودند نمی‌دانم، بنابراین اگر در مجلسی چیزی از ما پرسیدند که تردید داریم و نمی‌دانیم مقید به پاسخ نباشیم و بگوییم باید مراجعه کنیم.

وی افزود: مخصوصا اگر این سؤال از تخصص ما بیرون باشد نباید جواب بدهیم زیرا علوم بشری فراوان است و هر کسی قادر است که در یک یا دو رشته متخصص شود لذا مراقب گفتار و زبان باشیم و  بداینم که این نقص نیست بلکه موج قرب مقام انسان در نزد خدا و انسان‌های دیگر خواهد شد.

این مرجع تقلید عنون کرد: در یک مجله مصری خواندم که نوشته بود انیشتین گفته، من در پله اول علم هستم و آنچه نمی‌دانم در پله آخر است؛ عالمی در تقریظ بر این مطلب نوشته بود اگر انیشتین می گفت نسبت دانایی من به چیزهایی که نمی‌دانم مانند نسبت پله اول نردبان به آخرین نقطه اسمان است جمله زیباتری را گفته بود و مطلب امام باقر نیز بر همین مسئله تاکید دارد. 

captcha