بصیرت لازمه تصمیم و انتخاب صحیح است
کد خبر: 3672303
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸

بصیرت لازمه تصمیم و انتخاب صحیح است

گروه اجتماعی: سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اگر انسان در همه زمینه‌ها بصیرت داشته و به حقیقت وقایع و پدیده‌ها توجه کند، در تصمیمات و انتخاب‌های خود دچار اشتباه نمی‌شود.

حجت‌الاسلام جعفرعمادی، سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان اینکه بصیرت از ماده بَصَرَ به معنای دیدن و نگاه عمیق است، اظهار کرد: بصیرت یعنی دیدن چیزهایی که در ظاهر مشخص نیست و باید نگاه عمیق به مسائل انداخت تا بتوان درونیات و چیزهایی را که در پشت صحنه قرار دارد، مشاهده کرد.
وی افزود: بصیرت در مواردی کاربرد دارد که گفته می‌شود بعضی از مسائل با یک نگاه ظاهری به چشم نمی‌آید و برای فهم آنها باید دقت نظر داشت. منظور از داشتن بصیرت سیاسی نیز این است که در مواجهه با پدیده‌های سیاسی و اجتماعی، به ظاهر موضوع نگاه نکنیم. برای مثال اگر می‌بینیم که دشمن به ما لبخند می‌زند و چراغ سبز نشان می‌دهد، به پشت صحنه نگاه کرده و ببینیم دشمن در واقع چه چیزی از ما طلب می‌کند و می‌خواهد ما را به کدام سمت سوق دهد، با توجه به اینکه می‌دانیم دشمن ماست و دشمن به نفع ما کار نمی‌کند.
حجت‌الاسلام عمادی تصریح کرد: اگر انسان در همه زمینه‌ها بصیرت داشته باشد، آن وقت است که می‌تواند پشت صحنه را نگریسته و به ظواهر اکتفا نکند و در تصمیمات و انتخاب‌های خود دچار اشتباه نشود تا بعدا پشیمانی به سراغ او نیاید. اگر آگاهی ما فقط در سطح ظواهر باشد، مطمئنا نمی‌توانیم انتخاب درستی انجام دهیم؛ اما اگر با دقت نظر به مسائل نگاه کرده و وقایع را آن‌گونه که حقیقت و واقعیت است، ببینیم، آن وقت می‌توانیم انتخاب‌های صحیحی انجام داده و تصمیمات درست اتخاذ کنیم.
وی با اشاره به عواملی که مانع کسب بصیرت می‌شود، گفت: اولین عامل، عادت نکردن به تفکر و ساده‌انگاری مسائل و ظاهربینی است. از طرف دیگر، اینکه انسان دوست و دشمن خود را از یکدیگر تشخیص ندهد و شناخت کافی از دشمن و امکانات و ترفندهای او نداشته باشد، مانع کسب بصیرت می‌شود؛ بنابراین یکی از راه‌های کسب بصیرت، دشمن‌شناسی قوی است.
سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان خاطر نشان کرد: یک نکته مهم در رابطه با کسب بصیرت این است که افراد شایسته، اهل دقت نظر و خیرخواه را که دوست ما محسوب می‌شوند، شناسایی کرده و در مسائل مختلف، از فکر و نظر آنها استفاده کنیم و تنها به افکار و نوع نگاه خود اکتفا نکنیم.

captcha