نگرش قرآن به حکمت پرسش‌های الهی
کد خبر: 3672304
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸

نگرش قرآن به حکمت پرسش‌های الهی

گروه معارف: پرسش، نخستین گام برای فهمیدن، پژوهش و تحقیق و نقطه عزیمت برای رسیدن به حقیقت است و کسی که می‌پرسد، درصدد افزودن فهم و درک خویش از حقیقت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، پرسش، نخستین گام برای فهمیدن، پژوهش و تحقیق ونقطه عزیمت برای رسیدن به حقیقت است و کسی که می‌پرسد، درصدد افزودن فهم و درک خویش از حقیقت است. پرسش، منشأ تولید علم و نظریات جدید است و اصولاً دانش از پرسش آغاز می‌شود و توسعه و گسترش دانش، مرهون پرسش‌گری است.
قرآن کریم برای ترغیب مردم به پرسش‌گری و گسترش فرهنگ پرسش‌گری، به آنان سفارش، بلکه دستور می‌دهد که پرسش‌های خود را با آگاهان درمیان گذارند.
پرسشگری از حکمت های خدادادی است
حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه شهرستان هریس در گفت‌‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: پرسشگری از حکمت‌های خدادای است، خداوند خواهان این است که انسان‌ها سوت و کور نباشند و از استعدادهای خدادادی خود استفاده نمایند.
وی، پرسش را از مهم ترین روش‌های شناخت توحید دانست و افزود: پرسش از مهم­ترین روش‌های کسب معرفت و شناخت توحید است.
وی با استناد به آیه 43 سوره نحل خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: پرسش باید در جامعه و در میان مردمان نهادینه شده و به صورت فرهنگ درآید.
حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: خداوند گفتمانش را در قالب پرسش و پاسخ بین افراد و گروه­‌های مختلف نظیر خدا، پیامبران و ملائکه و... به تصویر می­‌کشد که از بین پرسشگران، خداوند متعالی بیشترین پرسش را به خودش اختصاص داده و بیشترین استفهامات قرآنی از نوع مجازی است که اغراض مختلف را در بر دارد و او را به فهم عمیق­تر مسائل می­رساند.
امام جمعه شهرستان هریس بااشاره به فرموده امام محمدباقر(ع) یادآور شد: باقرالعلوم(ع) می فرمایند: در علم و دانش قفلی است که با سؤال و پرسش گشوده می‌شود.
وی افزود: پرسش کلید علم و دانش است.
حجت‌الاسلام احمدی تاکید کرد: در اسلام به‌طور مؤکد پرسش‌گری به رسمیت شناخته شده است و دلیل آن هم جایگاه والای این مسئله در منابع دینی، یعنی کتاب و سنت است.
پرسش‌های خداوند برای امتحان بشریت است
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: حکمت پرسش‌های خداوند یه خاطر تفهیم مطالب بسیار مهم، فرهنگسازی، امتحان و راهنمایی بشریت است.
وی افزود: خداوند موضوع مهمی را که می‌خواهد به تفهیم عمومی برسد به حالت پرسش می پرسد.
وی با استناد به آیه 189 سوره بقره خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: از تو درباره هلال‌های ماه می پرسند، بگو: آنها وسیله تعیین اوقات برای امور دنیایی و نظام زندگی مردم و تعیین زمان مراسم حج است و نیکی آن نیست که به خانه‌ها از پشت آنها وارد شوید، چنان که اعراب جاهلی در حال احرام حج از پشت دیوار خانه خود وارد می شدند نه از در ورودی بلکه نیکی روش و منشِ کسی است که از هر گناه و معصیتی می پرهیزد و به خانه ها از درهای آنها وارد شوید و از خدا پروا کنید تا رستگار شوید.
 حجت‌الاسلام اکرمی ادامه داد: راه نجات، راه تعالی، راه عزت در گرو پرسشگرایی بشری است و این امر محقق نمی‌شود مگر آنکه از جهل مرکب بدر آییم تا با کمک جهل بسیط که مرحله اول حرکت است، پرسشگری کنیم که بقولی پرسش پارسایی اندیشه است.
امام جمعه سراب با اشاره به فرموده حضرت فاطمه الزهرا(س) یادآور شد: فاطمه زهرا(س) می فرمایند: ثوابی که به پاسخ‌گو داده می‌شود، آن اندازه زیاد است که مروارید و گوهرهای آن میان زمین و آسمان را پر می‌کند.

captcha