بیچاره بدهکار؛ ثمره وام‌ اشتغال کمیته امداد و بهزیستی
کد خبر: 3672327
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶

بیچاره بدهکار؛ ثمره وام‌ اشتغال کمیته امداد و بهزیستی

گروه اجتماعی: رئيس اتاق اصناف مرکز استان مرکزی گفت: افراد نیازمندی که وام اشتغال می‌گیرند اگر تا روز گذشته بیچاره بودند، امروز بعد از گرفتن وام، بیچاره بدهکار هستند، بانک از گرفتن اقساط وام کوتاه نمی‌آید و اکثر این وام‌ها هم هیچ اشتغالی ایجاد نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، جمشید زند، رئيس اتاق اصناف استان مرکزی، در جلسه شورای مشارکت‌های مردمی که سه شنبه، 21 آذرماه در استانداری برگزار شد، گفت: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند کمک‌های مردمی را ساماندهی کنند اما تعدد این سازمان‌ها در برخی حوزه‌ها کلافه کننده است.
وی ادامه داد: وقتی اتفاق ناگواری رخ می‌دهد همه ارگان‌ها مدعی کمک به افراد حادثه دیده می‌شوند، تا کی باید چنین وضعیتی داشته باشیم چرا تعیین تکلیف نمی‌شود که متولی کمک‌های مردمی به افراد حادثه دیده کدام نهاد و سازمان است متأسفانه گاهی برخی ارگان‌ها در این شرایط سهم خواهی می‌کنند.
زند تصریح کرد: نه فقط در حوادث ناگوار بلکه در امور دیگری چون بازگشایی مدارس و.. بسیاری از نهادها و سمن‌ها مطالبه کمک می‌کنند. باید این روند تغییر کند متأسفانه اعتماد مردم به نهادهای دولتی در بحث کمک‌ها کم شده چنانچه در زلزله اخیر هم شاهد بودید در همین بازار اراک بسیاری از بازاریان حاضر نبودند به هلال احمر کمک کنند با پا درمیانی بنده به شرط اینکه یک نماینده از بازار در حین توزیع در محل حضور داشته باشد این کمک‌ها به هلال احمر اهدا شد.
رئيس اتاق اصناف استان مرکزی با بیان اینکه بعضی از سازمان‌های مردم نهاد به دکان درآمدزایی تبدیل شده‌اند گفت: این سازمان‌ها باید ساماندهی شوند عده‌ای زرنگ می‌دانند کدام اداره چه روزی وام می‌دهد کدام اداره دلسوزتر است سراغ همان می‌روند و وام می‌گیرند اما دست بسیاری از نیازمندان از این تسهیلات و کمک‌ها کوتاه است.
وی با اشاره به وام‌های اشتغال کمیته امداد و بهزیستی به نیازمندان گفت: متاسفانه اکثر این وام‌ها هیچ اشتغالی ایجاد نمی‌کنند، بنده در اتاق اصناف مراجعه کننده‌ای داشتم که درخواست جواز برای وام کرده بود، شغلش را پرسیدم جواب داد هر شغلی که شما صلاح می‌دانید، من جواز را فقط برای وام می‌خواهم.
زند گفت: بنده بارها بنده عرض کردم اگر این نیازمندان تا دیروز بیچاره بودند، امروز بعد از گرفتن وام، بیچاره بدهکار هستند، بانک از گرفتن اقساط وام کوتاه نمی‌آید، تجربه نشان می‌دهد برخی از این نیازمندان کارکن نیستند و حتی مطالبات و درخواست‌های غیرمعمول دارند پیشنهاد بنده این است که تسهیلات اشتغال به شرط جذب افراد نیازمند به صنوف داده شود نه به خود نیازمند.
زند در پایان بیان کرد: آمارهای که بهزیستی و کمیته امداد در اشتغال می‌دهند ناظر بر بخش اعطای وام است نه میزان شغل ایجاد شده چراکه این وام‌ها عملاً اشتغالی ایجاد نمی‌کنند.

captcha