اشاعه روحیه اسلامی و انقلابی سبب تغییر نام جنگ به دفاع مقدس شد
کد خبر: 3693038
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
سردار کارگر:

اشاعه روحیه اسلامی و انقلابی سبب تغییر نام جنگ به دفاع مقدس شد

گروه جهاد و حماسه ــ رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گفت: روحیه اسلامی و انقلابی در جنگ هشت ساله سبب شد که عنوان جنگ به دفاع مقدس تغییر نام دهد.

اشاعه روحیه اسلامی و انقلابی سبب تغییر نام جنگ به دفاع مقدس شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش علمی واکاوی فکری، فرهنگی و تمدنی تاریخ دفاع در ایران با تأکید بر هشت سال دفاع مقدس، پیش از ظهر امروز با حضور سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در تالار فرهنگ موزه ملی افتتاح شد.

سردارکارگر، با اشاره به این موضوع که چنین همایش‌هایی باید در زمانی خلوت از سال برگزار می‌شد، گفت: سه ماهه پایانی سال، زمان شلوغی برای مسئولان است؛ چرا که فصل بودجه و برنامه‌ریزی را پیش رو داریم و ممکن است مسئولان کمتر در این همایش حضور داشته باشند و من هم با مشقت خود را به برنامه رساندم.

وی افزود: هر زمانی که از دفاع مقدس صحبت می‌کنیم باید از انقلاب اسلامی هم یاد کنیم. در دوره‌ای از جنگ هشت ساله به نام جنگ عراق علیه ایران نام برده شد و بعدها به جنگ تحمیلی تغییر نام یافت و سپس عنوان دفاع مقدس را بر آن نام نهادند و امام خمینی(ره) اولین فردی بود که این جنگ تحمیلی را دفاع مقدس نامید.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: اشاعه روحیه اسلامی و انقلابی سبب تغییر نام جنگ به دفاع مقدس شد. در این جنگ مدیران، فرماندهان و رزمندگان از روحیه انقلابی و اسلامی تبعیت کردند؛ بنابراین نمی‌توانیم زمانی که از دفاع مقدس صحبت کنیم، انقلاب اسلامی را نادیده بگیریم.

وی بیان کرد: درباره دفاع مقدس شاهد بازتعریفی در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های دافوس(دانشکده مدیریت فرماندهی) انجام شد، یعنی پیش از دفاع مقدس، تعریفی از دفاع بیان می‌شد که این تعاریف در پس از انقلاب تغییر داده شد. همچنین در دانشگاه‌های نظامی دنیا، روش‌های مسئولان وفرماندهان در دفاع مقدس، تدریس می‌شود.

سردار کارگر با اشاره به این موضوع که تعریف دفاع مقدس در جبهه، خطای بزرگی است، گفت: دفاع مقدس یک مجموعه‌ای از تمام کشور بود و نباید نقش فرمانده دفاع مقدس حضرت امام راحل، دولت، مجلس، روحانیت، زنان و مردم را نادیده گرفت. پیروز حقیقی و اصلی دفاع مقدس مردم بودند. همچنین دفاع مقدس شامل جنگ نیمه سخت دفاع مقدس(اطلاعات) و جنگ نرم دفاع مقدس(تبلیغات) بود؛ بنابراین دفاع مقدس بسیار گسترده است و باید از ابعام مختلف به آن توجه کنیم.

وی بیان کرد: در دفاع مقدس تعداد بسیاری از کشورها در جبهه‌های جنگ برای کشورمان جنگیدند که برادران افغان مصداق بارز این جمله است. همچنین موضوع دفاع مقدس محدود به کشورها و رزمندگان نمی‌شود و به نوعی دفاع مقدس، جنگ جهانی کوچک بود که همه استکبار در برابر ایران ایستادند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: براساس آمار منتشره 36 دولت دنیا به عراق کمک کردند اما بعضا مردمان آن دولت‌ها به کمکمان آمدند که این همان ایدیولوژی و الگویی بود که از سوی حضرت امام راحل ارائه شد.

وی بیان کرد: ما در دفاع مقدس انقلاب را به کشورها صادر کردیم و حضرت امام خمینی(ره) فرموده بودند که این جنگ تمام نشده است و ادامه دارد که پیش‌بینی‌های ایشان درست بود و جنگ‌های عراق و سوریه را شاهد بودیم.

سردار کارگر اظهار کرد: در همه جنگ‌های ایران، بخشی از خاک ایران را از دست دادیم و یا امتیازهای خاصی را به دشمن بخشیده شد درحالی که در هشت سال دفاع مقدس، بخشی از خاک ایران از دست نرفت و حتی بخشی از خاک دشمن اشغال کردیم. همه این‌ها نشان از عظمت دفاع مقدس است که با وجود نیروهای کم توانستیم پیروز شویم.

وی افزود: در تحقیقات مشخص شد که آمریکا، سلاح شیمیایی به عراق می‌داد و حتی عراق را تحریک و به آنها کمک می‌کرد. در واقع استکبار جهانی(آمریکا، شوروی سابق، کشورهای اروپایی) به تأمین سلاح‌ها و مهمات می‌پردازند و کشورهای مرتجع منطقه به لحاظ مالی عراق را تأمین می‌کردند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، با اشاره این موضوع که دفاع مقدس را یک موضوع ملی نبینیم، گفت: دفاع مقدس متعلق به همه(شهدا، مردم، رزمندگان، جانبازان، همه اقشار، جناح‌ها، صنوف با هر دین و مذهب) است. دشمن پیش از آنکه به مرزها برسد، زمین‌گیرشان کردیم. امروزه داعشی که بلای جان دنیا شده است، اما ما شکستش داده‌ایم و این برای ما افتخار بزرگی است. اگر مثال حججی‌ها نمی‌رفتند، امروز باید در مرزها و استان‌های کشورمان می‌جنگیدیم.

وی ادامه داد: گروه کوچکی از داعش وارد مجلس و حرم شدند و آن اتفاق خونین رخ داد؛ بنابراین دفاع مقدس و موضوع دفاعی کشور قابل مذاکره نیست. امروزه موضوعات هسته‌ای و موشک‌ها بهانه است، صحبت اصلی دشمن عدم وابستگی ایران به آمریکاست.

سردار کارگر اظهار کرد: پیش از دفاع مقدس سیم‌های خاردار را وارد می‌کردیم اما امروزه در مسائل موشکی، نظامی خودکفا شده‌ایم و حتی در مسائل علمی و پزشکی به قطب منطقه تبدیل شده‌ایم.

وی بیان کرد: پیش از انقلاب 60 هزار مستشارآمریکایی در کشور حضور داشتند که حتی برای شاه؛ نفر اول کشور تعیین تکلیف می‌کردند و در خاطراتی یاد شده است که یک روز شاه با ناراحتی به منزل می‌آید و می‌گوید: معلوم نیست در کشور چکاره‌ هستم که هواپیمای ارتش را به ویتنام بدون اطلاع من فرستاده‌اند. ما امروز آنقدر پیشرفت کرده‌ایم که خودمان کشور را اداره می‌کنیم و به هیچ کس حق دخالت نمی‌دهیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به این موضوع که دفاع مقدس کشور را بیمه کرده است، گفت: ما به شهدا و مردم ایران می‌بالیم که همیشه پیروز میدان هستند؛ چراکه دفاع مقدس یک گوهر و گنجینه است.

وی ادامه داد: پیشنهادم به دست‌اندرکاران همایش این است که دفاع مقدس را از همه ابعاد مورد بررسی قرار دهند و تنها به مسائل نظامی اکتفا نکنند. باید از همه متخصصان در این همایش استفاده شود، چراکه حرف‌های نگفته بسیار است و متخصصان همه حوزه‌ها باید وارد میدان شوند و موضوع دفاع مقدس را به بررسی بپردازند.

سردارکارگر اظهار کرد: معتقدم جوانان امروز بهتر از جوانان آن دوره هستند؛ چرا که جوانان امروزی با استعداد و با سواد‌اند و باید به آنها افتخار کنیم.

وی بیان کرد: سال گذشته بیش از شش میلیون نفر از هفت استان در راهیان نور شرکت کرده‌اند که بیش از 70 درصد آنها در سنین 15 تا 30 سال هستند؛ بنابراین باید از فرصت‌های پیش رو استفاده کنیم.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

 

captcha