مهم‌ترین درخواست شهروندان از شهرداری تهران/ فعالیت‌های دینی نامرتبط از بودجه شهرداری حذف شد
کد خبر: 3693212
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
فراهانی مطرح کرد:

مهم‌ترین درخواست شهروندان از شهرداری تهران/ فعالیت‌های دینی نامرتبط از بودجه شهرداری حذف شد

گروه جامعه: رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران ضمن بیان اینکه مهم‌ترین درخواست شهروندان از شهرداری تهران تامین و گسترش حمل‌و‌نقل عمومی بود، در خصوص بودجه و ردیف اعتباری گسترش فرهنگ دینی و ارزش‌های انقلابی در شهرداری تهران گفت: در لایحه پیشنهادی شهرداری این مبلغ از 5 هزار 368 میلیارد ریال به مبلغ 4 هزار و 296 میلیارد ریال کاهش پیدا کرد.

تصویر مرتبط

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران، ساعتی پیش در نشست خبری خود که در ساختمان مرکزی شورای شهر برگزار شد، با بیان اینکه در بازدیدهای منطقه‌ای 9 منطقه و 2 سازمان مورد بررسی قرار گرفتند،گفت: تمامی اعضای شورای شهر پای صحبت مدیران نشستند تا مشکلات مردم را قدم به قدم برطرف کنند.

وی با اشاره به اینکه اولین بودجه‌ شورای پنجم روز گذشته به تصویب رسید، افزود: این بودجه مطلقا ایده‌آل و مطلوب ما نبود، چراکه به دلیل محدودیت‌های مالی بسیاری که وجود داشت و میراث ساختار معیوبی که از مدیریت شهری به جای مانده امروز با سری بودجه و یک بودجه کاملا انقباضی روبه‌رو شده‌ایم.

فراهانی با تاکید بر اینکه در تمامی مصوبات بودجه بر عدالت‌محور بودن آن تلاش شده است، ادامه داد: بودجه به صورت شفاف مورد بررسی و به تصویب رسید بر این اساس کاهش قیمت پروژه‌ها و خدمات شهر تهران در این بودجه مدنظر اعضای شورای شهر بود، زیرا شهر گران اداره می‌شود و باید عملکرد مدیران شهرداری ارزیابی و به اطلاع مردم رسانده شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران تصریح کرد: در گذشته پیش از تصویب بودجه تنها لایحه آن در دسترس اعضا بود و در جلسه غیرعلنی مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت، این در حالی است که شهرداری امسال لایحه را منتشر کرد و شورا شهر هم در جلسات علنی و عمومی بودجه را مورد بررسی قرار داد. حتی در جریان تصویب بودجه از شهروندان هم نظر خواستیم و بسیاری از مطالبات صورت گرفته از سوی شهروندان مطرح شده بود.

وی با بیان اینکه در جریان بودجه هیچ چیز مخفی وجود نداشت و در حین بررسی‌ها اصلاحات لازم انجام شد، افزود: در گذشته بودجه بیشتر در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار می‌گرفت، اما در این دوره همه کمیسیون‌ها در بررسی آن دخیل بودند. در 15 جلسه متوالی و بیش از 50 ساعت کارشناسی بودجه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد تا شهرداری تهران گزارش هزینه‌کرد بودجه خود را هر سه ماه یکبار به شورا اعلام کند که این مسئله گام موثری در راستای شفاف‌سازی و عدالت خواهد بود.

فراهانی ادامه داد: انتشار گزارشات تفریغ بودجه موضوع دیگری بود که مورد بررسی قرار گرفت؛ همچنین قرار است تا سامانه گزارش احکام بودجه راه‌اندازی شود تا بر روی نحوه استفاده‌کرد از بودجه نظارت کافی وجود داشته باشد. در واقع رسیدگی تخصصی به تفریغ بودجه باید طی یک فرآیند قانونی انجام شود و با نظارت‌های انجام شده، نحوه تحقق بودجه مورد بررسی قرار گرفته و ضریب آن افزایش پیدا می‌کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران برای سال 97، 17 هزار و 400 میلیارد تومان مشخص شده است، گفت: باتوجه به بررسی‌های انجام شده درآمدهای بسیاری به این بودجه اضافه خواهد شد؛ حدودا 6 میلیارد تومان درآمد حاصل از سازمان‌ها و شرکت‌ها محقق می‌شود که این خود به بودجه اصلی اضافه می‌شود. اگرچه بودجه امسال شهرداری به واسطه کاهش درآمد شهرسازی به صورت انقباضی بسته شده است و ما شاهد کاهش 50 درصدی فروش تراکم بوده‌ایم، اما در برخی از موارد به بودجه فعلی اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بودجه فعلی را با 10 درصد تورم قرار بود به تصویب برسانیم، باید به 23 هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما امروز با کاهش 20 درصدی بودجه ابتدا بودجه اولیه را 16هزار و 200 میلیارد تومان در نظر گرفتیم که مجددا برای پرداخت دیون شهرداری 1200 میلیارد تومان دیگر در نظر گرفته شد. اما شورا تلاش کرد تا درآمدهای شهرداری را حدود 70 میلیارد تومان کاهش دهد.

به گزارش ایکنا؛ فراهانی مهم‌ترین درخواست شهروندان از شهرداری تهران را تامین حمل‌و‌نقل عمومی دانست، گفت: با وجود اینکه بودجه انقباضی بسته شد، اما شورا بیشترین میزان بودجه را برای بحث حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفت و 180 میلیارد تومان دیگر نیز در صحن شورای شهر به میزان اولیه اضافه کرد و مجوز انتشار اوراق مشارکت 4 میلیارد تومانی را صادر کردیم که اگر محقق شود سرفاصله رسیدن قطارهای شهری به زیر 2 دقیقه خواهد رسید. البته برای بخش‌خصوصی و به منظور افزایش تمایل استفاده از وسایل حمل‌ونقل پاک 180 میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شد و اگر در هر جایی اضافه درآمد برای شهرداری وجود داشته باشد، باید آن را در بخش حمل‌ونقل عمومی خرج کند. البته علاوه بر تمامی مسائلی که عنوان شد به شهرداری تهران نیز اجازه داده شد از محل اجرای طرح ترافیک جدید مبالغ آن را در حوزه حمل و نقل هزینه کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران به موضوع هوشمندسازی شهر تهران اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز اعتبارات خوبی درسال 97 نسبت به سال 96 برای کاهش رفت‌ آمد و افزایش بهره‌وری و کمک به رسیدن به شهری پیشرفته پیش بینی شد. بودجه این بخش نیز علاوه بر فشارهای بسیار 34 میلیارد تومان افزایش داشت.

وی از پرداخت بدهی‌های شهرداری تهران به بانک‌ها، پیمانکاران اشخاص حقیقی و حقوقی خبر داد و گفت: امروز شهرداری تهران یک شهرداری مقرض است که سالانه 6 هزار میلیارد تومان به قرض‌های آن اضافه می‌شود. در این بخش نیز تلاش می‌شود در 4 سال آینده بخش قابل توجهی از این بدهی‌ها پرداخت شود. بخشی از این بدهی‌های شهرداری به بانکها، پیمانکاران و اشخاص حقیقی و حقوقی به سال‌های 88 و 89 و 90 برمی‌گردد.

فراهانی یکی از موضوعات دیگر در بودجه 97 را توجه به اشخاص خاص، سالمندان، معلولان و تحقق شهر دوستدار کودک و دسترس‌پذیر دانشت و بیان کرد: ‌ تلاش می‌کنیم عدالت منطقه‌ای را در سال آینده ایجاد کنیم. تحقق درآمدهای پایدار در بودجه 97 شهرداری تهران یکی دیگر از رویکرد‌های ما در این حوزه است و تلاش می‌شود این رقم به حدود 50 درصد نسبت به سال 96 برسد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: از 17 هزار و 430 هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران 7 هزار و 800 میلیارد تومان درآمدهای پایدار و مابقی درآمدهای ناپایدار هستند و بیشترین افزایش در بودجه 97 در حوزه حمل و نقل پیش بینی شده است.
وی در خصوص میزان بدهی دولت به شهرداری تهران گفت: هنزو رقم دقیقی مشخص نیست و در این بخش مناقضه وجود دارد و رقم ان از هزار تا 20 هزار میلیارد تومان مطرح می‌شود. در بودجه 97 همچنان کمتر از 50 درصد بودجه پایدار است.

فراهانی در مورد کمک به انجمن‌های تخصصی در جهت توانمندی و کاهش تصدی‌گری‌ها صورت می‌گیرد و جز مهمترین رسالت‌های شهرداری تهران و شورای شهر است. این اقدام در جهت این است که تصدی‌گری‌ها را از حوزه‌های دولتی و غیر دولتی بیرون بیاورد و مشارکت شهروندان و گروه‌های مردمی و تخصصی را در اداره شهر بالا ببرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در خصوص بودجه و ردیف اعتباری گسترش فرهنگ دینی و ارزش‌های انقلابی در شهرداری تهران هم گفت: در لایحه پیشنهادی شهرداری این مبلغ از 5 هزار 368 میلیارد ریال به مبلغ 4 هزار و 296 میلیارد ریال کاهش پیدا کرد. شورا این کاهش را بررسی کرد و در مواردی که فعالیت‌ها به شهرداری انطباق نداشت به عنوان مثال ساخت مساجدی که در مدیریت شهری گذشته در جریان فعالیت‌های شهری تخریب شده بودند و برخی که باید تکمیل می‌شد این موارد را تحلیل کرد و در جا‌هایی که کمک‌ها خارج از تعهدات شهری بود و در راستای وظایف ذاتی شهرداری نبود همه آنها را حذف کرد و در این حوزه هم تغییراتی را شاهد بودیم.

وی در ادامه در خصوص میزان بدهی دولت به شهرداری، گفت‌: دیدگاه‌های متنوعی در خصوص میزان بدهی دولت به شهرداری وجود دارد و هنوز به رقم مشخصی برای بدهی دولت به شهرداری تهران توافقی صورت نگرفته است و این رقم از 1000 میلیارد تومان تا بیش از 20 هزار میلیارد تومان متغیر است؛ چرا که در برخی از موارد دولت مجاز به کمک بوده و در برخی دیگر از موارد دولت مکلف به کمک به شهرداری تهران بوده است که عنوان شده در مواردی که دولت مجاز به کمک بوده باید ردیف کمک‌ها در همان سال جذب می‌شده و با گذشت زمان این کمک‌ها دیگر جزو مطالبات محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به این که خوشبختانه دولت توانسته در بخش‌های مختلف از جمله بازآفرینی شهر تهران و بافت فرسوده به شهرداری تهران در این زمینه کمک کند، افزود: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی مبلغ پنج هزار و 500 میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل شهری به ویژه‌ مترو و حل آلودگی هوا تصویب کرده که تضامین این اوراق به صورت 50 – 50 بین دولت و شهرداری تهران خواهد بود. همچنین دو میلیارد یورو برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است که امیدواریم بتوانیم نسبت به جذب آن اقدام کنیم.

رئیس کمیته‌ بودجه شورای شهر تهران در ادامه‌ صحبت‌های خود همچنین در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی بر این که بررسی ردیف‌ها و تبصره‌های مهم بودجه به صورت محرمانه انجام شده است، خاطر نشان کرد: به جدیت می‌توانم بگویم که هیچ کدام از بخش‌های بودجه به صورت محرمانه و در جلسات محرمانه تصویب و بررسی نشده است. هر چند که جلسات زیادی برای بودجه داشته‌ایم، ولی هیچ کدام از اقلام نهایی و مصوب بودجه در پشت درهای بسته نبوده است.

وی در ادامه‌ در خصوص وضعیت دیون شهرداری تهران، بیان‌ کرد: مطالبات و دیون پیمانکاران جزو مسائل آزار دهنده در شهرداری تهران است و در ابتدای حضورمان عنوان کردند که شهرداری تهران 20 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها دارد و 10 هزار میلیارد تومان نیز هم به پیمانکاران بدهکار است، اما روز به روز این عدد بیشتر شد و بدهی‌های جدیدی نیز کشف شد. به گونه‌ای که در حال شاخ در آوردن بودیم و بدهی‌هایی کشف شد که اصلا اسمی از آنها به میان نبود و اگر معاون مالی امروز می‌گوید که بیش از 50 هزار میلیارد تومان بدهی داریم، نادرست نیست، چرا که بدهی‌هایی به سیستم وارد می‌شود که مربوط به سال 88 است، یعنی پیمانکاران از سال 88 پولی دریافت نکرده اند و در حال‌ حاضر رقمی جمع شده است که بیش از سه برابر بودجه شهرداری است و بعضا پیمانکاران راهی جز تجمع ندارند.

فراهانی با اشاره به این که علی‌رغم انقباضی بودن بودجه، 1300 میلیارد تومان بودجه برای پرداخت دیون تخصیص دادیم، اظهار کرد: امیدوارم تصمیم مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش سه برابری سهم شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده تصویب شود، چرا که هزار میلیارد تومان به درآمدهای شهرداری ‌اضافه می‌کند و قطعا پرداخت دیون پیمانکاران در اولویت قرار دارد و تمام تلاش خودمان را انجام می‌دهیم که در بازه چهار ساله این دیون را پرداخت کنیم.

به گزارش ایکنا؛ رییس کمیته‌ بودجه شورای شهر تهران همچنین در ادامه‌ و در پاسخ به برخی از انتقاداتی مبنی بر این که چرا باید شهرداری تهران از بانک‌ها وام بگیرد تا این دیون را پرداخت کند، خاطر نشان کرد: در بودجه سال 96 به شهرداری اجازه داده شده بود که پنج هزار میلیارد تومان وام بگیرد، در حالی که در بودجه سال 97 به شهرداری در خصوص اخذ هزار میلیارد تومان وام اجازه داده شده است و باید بگویم که در این شرایط سخت، شهرداری و شورای شهر تهران مصمم هستند که برای پرداخت بدهی پیمانکاران آستین‌هایشان را بالا بزنند تا بدهی‌های پیمانکاران را پرداخت کنند.

وی در پایان با بیان این که کار اصلی ما پس از تصویب بودجه، نظارت بر شهرداری در اجرای بودجه، بهینه کردن ساختارها و نظارت بر عملکرد مجریان شهرداری است، گفت‌: باید به دنبال منابع پایدار و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باشیم.

انتهای پیام/

captcha