اعتقاد بالای 98 و عشق بالای 99 درصد؛ شناخت ما نسبت به حضرت فاطمه(س) لنگ می‌زند
کد خبر: 3693305
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
موسوی هوایی عنوان کرد:

اعتقاد بالای 98 و عشق بالای 99 درصد؛ شناخت ما نسبت به حضرت فاطمه(س) لنگ می‌زند

گروه جامعه ــ معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه براساس پژوهش‌های انجام شده بالای 98 درصد مردم ایران اعتقاد به ائمه(ع) دارند، گفت: اما میزان شناخت ما نسبت به حضرت زهرا(س) مناسب نیست.

 

اعتقاد بالای 98 و عشق بالای 99 درصد؛ شناخت ما نسبت به حضرت فاطمه(س) لنگ می‌زند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون پژوهش‌هایی در خصوص میزان آگاهی مردم از سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) صورت گرفته است؟ گفت: ما وظیفه انسانی، اسلامی، شیعی و انقلابی داریم که در خصوص زندگی حضرت فاطمه(س) و اهل بیت(ع) کار کنیم و هر چه بیشتر زندگی خودمان و قوانینی که بر جامعه مسلط می‌کنیم به سیره اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) نزدیک‌تر باشد نجات ما و خیر کثیر شدن جامعه ما بیشتر خواهدربود.

وی ادامه داد: اما اینکه بسنجیم مردم ما نسبت به هر یک از مسائل دینی، اعتقادی و معرفتی در چه سطح اطلاعاتی هستند به صورت مجزا و جداگانه تحقیق نشده است، البته در ضمن پیمایش‌هایی که در خصوص دینداری و مناسک انجام شده از مردم در خصوص مراسم‌ مرتبط با حضرت فاطمه(س)، امام حسین(ع)، وجود مقدس پیامبر(ص) و سایر ائمه(ع) سؤال شده و نتایج نشان می‌دهد که مردم ما از نظر اعتقاد یعنی اینکه اعتقاد داشته باشند پیامبر(ص) پیامبر خدا و معصوم هستند، اینکه امام حسین (ع) را به عنوان الگو بپذیرند و اینکه هر آنچه امام حسین(ع) بگوید درست است و حضرت زهرا(س) مسائلی که فرمودند حق با ایشان بود و باید امیرالمؤمنین علی (ع) به حاکمیت و خلافت می‌رسیدند و امامتشان تحقق بیرونی پیدا می کرد، درصد اعتقاد بالای 98 را دارند.  

پیروان سایر ادیان در ایران هم عاشق اهل بیت(ع) هستند

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان داده در ایران علاوه بر مسلمانان حتی پیروان سایر ادیان که در ایران زندگی می‌کنند هم به اهل بیت(ع) اعتقاد دارند، برایشان نذر می‌کنند و نیازهایشان را به اهل بیت(ع) می‌گویند که این مسئله در سطح جامعه هم نمود آشکار دارد.

وی ادامه داد: از نظر اعتقاد و مناسکی بالای 98 درصد هستیم و باید از این پتانسل بزرگ برای شناخت بیشتر استفاده کنیم. شناخت نسبت به حضرت زهرا(س) شناخت مناسبی نیست.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان شناخت سبک و سیره زندگی اهل بیت(ع) مورد پرسش قرار گرفته است؟ گفت: خیر. اما از پیمایش‌هایی که در خصوص دینداری شده است از جمله پیمایش دینداری جوانان و حجاب این نتیجه را می‌توان استنتاج کرد که در سطح خوبی نیستیم.

وی با اشاره به تحقیقاتی که به صورت برنامه‌ریزی شده توسط دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و ایران صورت گرفته است، گفت: براساس این تحقیقات برای مردم ایران مسئله عاشورا و غدیر متصل به هم و پشتیبانی کننده از هم به عنوان یک محور هستند. دشمنان به این نتیجه رسیده‌اند که به اصل گرایش به اهل بیت(ع) و عشق ورزی و جان دادن در مسیر اهل بیت (ع) نمی‌توانند ضربه بزنند اما باید سعی کنند ولایت فقیه و انتظار برای ظهور امام زمان(عج) را تضعیف کنند. بر همین اساس در مسئله ولایت فقیه هجوم‌های متعدد را شاهد هستیم.

حضرت زهرا(س) برای حاکم کردن دین در جامعه مبارزه کرد و شهید شد

حجت‌الاسلام موسوی هوایی ادامه داد: مسئله ضربه زدن به ولایت را در زمان حضرت فاطمه(س) هم داشتیم؛ حضرت زهرا(س) می‌خواستند دین را حاکم بر جامعه کنند، چون که حضرت علی(ع) عصمت و ولایت الهی را داشتند و کسی نمی‌توانست آنها را از ایشان بگیرد، اما آنچه قصد کردند از علی (ع) بگیرند حاکمیت بر جامعه مسلمین بود که حضرت زهرا(س) برای آن مبارزه کرد و برای آن شهید شد.

وی در ادامه گفت: انقلاب ما هم مسئله ولایت فقیه را زنده کرد تا دین را بر جامعه به عنوان ولایت علم و تقوا حاکم کند. نه تنها دشمنان حتی منحرفان داخلی هم به همین مسئله حمله می‌کنند و این مسئله آنقدر برجسته شده که مقام معظم رهبری در چند سخنرانی مطرح کردند که دشمنی آنها با من حقیر نیست بلکه با همه ملت ایران است. این نکته بزرگی است که باید به آن توجه کنیم و نباید طوری حرف بزنیم که انگشت اتهام به سمت رهبری برگردد.

این سخنران و مبلغ کشورمان بال دیگری که شیعه با آن حرکت می‌کند و بشریت را با آن حرکت می‌دهد را مسئله انتظار عنوان کرد و گفت: خود حضرت فاطمه(س) در احادیث مختلفی فرزندشان مهدی(عج) را به عنوان آخرین حجت خدا اعلام فرموده‌اند و ما روایت معروفی داریم که امام زمان(عج) فرمودند که من حجت خدا هستم بر مردم و مادرم فاطمه(س) حجت خدا است بر من و دشمنان هم درصدد تضعیف این باور هستند.

وی با تأکید بر اینکه باید این اعتقادات، احترام و قداست در خصوص ائمه(ع) را نگه داریم، اظهار کرد: پس از انقلاب سریالی ژاپنی از تلویزیون پخش می‌شد که داستان یک زن بسیار سخت کوش را به نمایش می‌گذاشت، یکی از سخنرانان در آن زمان در رادیو گفت که «اوشین (شخصیت زن سریال سال‌های دور از خانه) الگوی زنان ما است» امام(ره) به شدت برخروشید و فرمود اگر آن فرد با قصد و غرض و برنامه این حرف را گفته که مرتد است و باید اعدام شود اگر از روی ناآگاهی بوده باید برکنار شود، این برخورد شدید از سوی امام به این دلیل صورت گرفته که اگر احترام حضرت فاطمه(س) و ائمه اطهار(ع) به عنوان الگو و اسوه از بین برود، نسل‌های بعد گرایشی به آنها پیدا نمی‌کنند. « وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب؛ هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه‌ تقوای دلها(ی آنها ) است» (سوره حج آیه 32).

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی این سؤال را مطرح کرد که، اگر زینب کبری (س) عظمتی در دل‌های مردم نداشت، آیا مدافعان حرم بین ما تربیت می‌شد؟ این عظمت باید مطرح شود، اگر مطرح شود این سؤال بین مردم ایجاد می‌شود که این افراد چگونه به این عظمت رسیده‌اند؟ چه رفتاری کرده‌اند؟ به چه چیزهایی معتقد بوده و عمل کرده‌اند و ... که همه این سؤال‌ها موجب شناخت می‌شود.

زندگی معنوی مطالبه معنوی می‌خواهد؛ سؤال کنیم

وی در پاسخ به این سؤال که مقام معظم رهبری مطرح کرده‌اند که «حضرت زهرا(س) از چهار بعد سیاسی، اجتماعی، جهادی و معنوی برتری دارند و باید الگو قرار گیرند»، اما وقتی ما اعتقاد داریم اما اطلاعات از سبک زندگی آن حضرت نداریم، چگونه می‌توانیم حضرت زهرا(س) را الگو قرار دهیم؟ گفت: ما به عنوان انسان که در حال تکامل انسانی و الهی هستیم،  باید مطالبه و سؤال داشته باشم. چطور ما هوای پاک و سالم را مطالبه می‌کنیم زندگی معنوی ما هم مطالبه معنوی می‌خواهد و به خصوص رسانه‌های ما باید رساننده و زبان مردم در این مطالبه باشند.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی گفت: مطالبه باید از سوی جوانان باشد و ما هم درست به این مطالبه پاسخ دهیم. کتاب‌های مختلفی در خصوص زندگی حضرت زهرا(س) و تحلیل زندگی ایشان چاپ شده است. در حال حاضر بیش از 25 عنوان کتاب خوب در این خصوص وجود دارد، از جمله زندگی حضرت زهرا(س) از مرحوم شهیدی، سیمای معصومان در اندیشه امام (ره) بخش حضرت زهرا(س)، فاطمه (س) از دیدگاه مقام معظم رهبری و سیمای زن در اسلام نوشته امام راحل که بر شخصیت حضرت زهرا(س) تمرکز دارد از جمله این کتاب‌های پرمحتوا است.

موظف هستیم سیر مطالعاتی درباره حضرت زهرا(س) ارائه دهم

وی ادامه داد: البته در یک جست و جوی کوتاه اینترنتی هم می‌توان کتاب‌های خوبی در این زمینه به دست آورد. نده به عنوان معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی موظف هستم سیر مطالعاتی راجع به حضرت زهرا(س) ارائه دهم که بخشی از این کار انجام شده و سایتی به عنوان سیر مطالعات اسلامی نوین (سایت آسمان) راه‌اندازی شده و در حال به روز رسانی شدن است که مجموعه سیرهای مطالعاتی به صورت اجمالی در آن آمده است البته در این زمینه سعی داریم یکی از موانع بزرگ که بودجه است را مدیریت کنیم. 

ادبیاتمان را باید ادبیات جوانان قرار دهیم

موسوی هوایی در پاسخ به این سؤال که آیا شرایط جامعه ما امکان و اجازه الگو برداری از حضرت زهرا(س) را می‌دهد؟ و آیا موانعی در این خصوص وجود ندارد؟ گفت: البته موانعی همیشه بوده اما اکنون بسترهای جامعه برای اینکه ما الگوپذیری داشته باشیم از حضرت زهرا(س) بسیار آماده است. ما باید ادبیاتمان را ادبیات امروز جوانان و مردم قرار دهیم. اعتقاد بالای 98 درصدی مردم سرمایه‌ عظیم فرهنگی است و کسانی که سلیقه، بیان و قلم خوبی دارند باید بتوانند اطلاعات مربوط به ائمه (ع) را به ادبیات روز تبدیل کنند و در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه اکنون در سایت‌ها و رسانه‌ها مطالب نویی در خصوص حضرت می‌بینیم که اگر چه ممکن است نقدهایی بر آنها باشد اما قابل استفاده هستند، گفت: اگر کسی تصمیم دارد که عالی‌ترین وجود در عالم را و کامل‌ترین انسان‌ها را از ابعاد مختلف الگوی خود قرار دهد باید به الگویی مثل فاطمه (س) مراجعه کند و اکنون این امکان در جامعه ما هست.  

99 درصد مردم ایران حاضرند جان و مال و فرزندانشان را فدای قرآن کنند

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: یک تحقیق قرآنی جدید انجام داده‌ایم و از مردم سؤال کرده‌ایم: «آیا حاضرید جان و مال و فرزندانتان را فدای قرآن کنید؟» نتایج شگفت‌انگیز بود؛ در تهران که مدام مطرح می‌شود آسیب‌های فرهنگی بیداد می‌کند نتایج پرسش از همه گروه‌های سنی، جنسی، طبقاتی، تحصیلی  و ... نشان داد بالای 99 درصد مردم عنوان کرده‌اند که کاملاً موافق هستیم که جان و مال و فرزندانمان را فدای قرآن کنیم.

وی در پایان گفت: این نتیجه خیلی بزرگ و عظیم است و ما باید سعی کنیم مطالب قرآن را به زبان روز و با همان اصالت‌ها و عمقی که دارد برای کسانی که می‌خواهند فدای قرآن شوند ارائه دهم و بگویم آدم قرآنی که اینگونه علاقه دارد و به قرآن عشق می‌ورزد به عنوان مثال باید با همسرش اینگونه رفتار کند. از نظر سیاسی اینگونه باشد و ... . این ظرفیت ‌در جامعه ما هست و نباید از دست برود.  

گفتگو از زهرا ایرجی

انتهای پیام/

captcha