لزوم توجه مسئولان به مراکز مردم‌نهاد قرآنی/ تربیت ۸۰ حافظ کل قرآن با دست خالی
کد خبر: 3693351
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸

لزوم توجه مسئولان به مراکز مردم‌نهاد قرآنی/ تربیت ۸۰ حافظ کل قرآن با دست خالی

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در خراسان رضوی گفت: اگر مسئولان در مراکز تصمیم‌گیر رده‌های بالای کشور، امتیازاتی برای حفظ قرآن قائل شوند، می‌توان به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم نزدیک شد.

به گزارش ایکنا؛ فارس نوشت: محمد مروج کاشانی مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در خراسان رضوی با بیان اینکه در سال‌های 1390 تا 92 با مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در محافل قرآنی مشهد مقدس آشنا شدم و در این مؤسسه ثبت‌نام کردم، گفت: همان سال در آزمون ورودی این مؤسسه پذیرفته شدم و توانستم در مدت یکسال حافظ کل قرآن شوم.

وی اظهار داشت: پشتکار حاج آقا شاهسونی مرا بر این واداشت با وجود همه سختی‌هایی که ایشان متحمل شده‌اند و توانستند مؤسسه بیت‌الاحزان را راه‌اندازی کنند و نمونه عملی یک کار جهادی بود، من نیز شعبه دیگری از این مؤسسه را در منطقه دیگری بنا کنم.

مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در خراسان رضوی ادامه داد: بعد از حفظ کل قرآن، طرحی به نام «رحله» بود که در آن زمان هنوز این طرح، ملی نشده بود، حاج آقای شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز به همین منظور به امامزاده اسماعیل(ع) فسا آمده بود از طرحی که بنده در خصوص راه‌اندازی مؤسسه بیت‌الاحزان در خراسان رضوی مدنظر داشتم، استقبال کردند.

مروج کاشانی عنوان کرد: بر همین اساس حجت‌الاسلام شرفخانی به بقاع متبرکه استان خراسان رضوی نامه زدند که اگر بقعه مناسبی برای راه اندازی مدرسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) دارند معرفی کنند و بنده نیز پیگیر همان نامه شدم و خداوند توفیق داد امامزاده‌ای را در 35 کیلومتری مشهد مقدس به نام آستان مقدس امامزاده عبدالله بن موسی‌الکاظم(ع) روستای سرآسیاب چناران برای این امر انتخاب شد.

وی تصریح کرد: بحمدالله به مدد امامزاده عبدالله و مدد حضرت زهرا سلام‌الله علیها توفیق حاصل شد که اولین مرکز شبانه‌روزی حفظ‌کل و تفسیر یکساله قرآن کریم در نیمه شمالی کشور و هفتمین مرکز حفظ قرآن در جهان تشیع، در آستان مقدس این امامزاده بزرگوار در قالب مرکز فرهنگی قرآنی با کمک‌های اداره کل اوقاف استان استان خراسان رضوی، هیئت امنای امامزاده، خیرین و کمک‌های مردمی، این شعبه از مؤسسه بیت‌الاحزان در سال 1394 راه‌اندازی شد.

این مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در خراسان رضوی ابراز داشت: در سال اول، حدود 157 نفر در این مدرسه ثبت نام کردند که بعد از مصاحبه حضوری، 57 نفر در دوره آزمایشی پنجاه روزه مؤسسه پذیرفته شدند و از میان این 57 نفر 23 نفر شامل 18 نفر طلبه مابقی، دانشجو و دانش‌آموز از 16 استان کشور و سه کشور هند و پاکستان و عراق توانستند حافظ کل قرآن شوند. در سال دوم نیز 259 نفر نام نویسی کردند که 159 نفر در مرحله آزمایشی حضور یافتند و سپس 29 نفر گزینش شدند که در نهایت همین تعداد موفق به حفظ کل قرآن کریم شدند سال سوم این به همین منوال است و دوستان ما مشغول حفظ جزء هفدهم قرآن کریم هستند.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم 88 هزار کلمه است که 76 هزار کلمه آن تکراری است و 11 هزار کلمه غیر تکراری در قرآن به کار رفته است اگر فردی بخواهد نسبت به تمام آیات قرآن تسلط داشته باشد باید با معانی و تفسیر و شرح نزول آیات آشنا باشد. خوشبختانه این مرکز تاکنون توانسته است 80 حافظ کل قرآن و 400 نفر حافظ یک تا چهار جزء تربیت کند.

مروج کاشانی با بیان اینکه متأسفانه برخی از خیرین اعتقادی به حفظ قرآن ندارند، گفت: لازم است مسئولان توجه ویژه‌ای به اینگونه مراکز داشته باشند و در جاهایی مانند وزارت آموزش و پرورش و سایر مراکز تصمیم‌گیر در رده‌های بالاتر کشور، امتیازاتی برای حفظ قرآن قائل شوند و اگر این اتفاق صورت گیرد، شاهد این خواهیم بود که به جای اینکه سالانه هزار نفر وارد مجموعه مدارس بیت‌الاحزان شوند سالانه بالغ بر 10 هزار نفر در دوره‌های حفظ یکساله قرآن کریم ثبت نام کنند که در این صورت می‌توان به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم نزدیک شد.

وی ابراز داشت: دوره‌های شبانه‌روزی این مرکز بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) مخصوص برادران است که برای خواهران نیز دوره‌های روزانه را در نظر گرفته‌ایم؛ به دلیل تازه تأسیس بودن این مرکز، حدود 30 نفر از خواهران مشغول حفظ قرآن هستند و در حال حاضر، که در ابتدا مراحل ابتدایی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را پشت سر گذاشته‌اند، البته در این میان افرادی نیز هستند که یک تا چهار جزء و یا 13 تا 14 جزء از قرآن کریم را حفظ کرده‌اند.

مدیر مؤسسه بیت‌الأحزان در خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: مؤسسه فرهنگی قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا در بُعد کلان کشوری و به تبع مؤسسه مرکزی به صورت مردم‌نهاد اداره می‌شود یعنی 95 درصد توسط مردم اداره می‌شود و هیچ وابستگی مالی به ارگان یا سازمان دولتی ندارد مگر اینکه کمکی را به صورت مقطعی دریافت کند.

وی اظهار داشت: نیروهایی که در کادر آموزشی مراکز مؤسسه بیت‌الاحزان فعالیت دارند، همگی از حافظان کل قرآن کریم در سال‌های گذشته مدارس مؤسسه بیت‌الاحزان هستند.

انتهای پیام

captcha