ماهیت رسانه و فضای مجازی کنترل‌پذیر نیست
کد خبر: 3704312
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴

ماهیت رسانه و فضای مجازی کنترل‌پذیر نیست

گروه اجتماعی- یک استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم ارتقاء سواد رسانه‌ای مخاطب به جای اعمال محدودیت، گفت: ماهیت رسانه و فضای مجازی کنترل‌پذیر نیست، بلکه لازمه آن این است که به فکر ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای و دیجیتالی مخاطب باشیم و سپس از او تقاضای مشارکت کنیم.

ماهیت رسانه و فضای مجازی کنترل‌پذیر نیست

فائزه تقی‌پور، عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: تکنولوژی، رسانه و به‌طور خاص، فضای مجازی به تنهایی قادر به تغییر سبک زندگی و باورهای افراد نیستند، بلکه در کنار تغییرات فرهنگی، اجتماعی و جمعیت‌شناختی می‌توانند عامل تغییر دهنده باشند؛ برای مثال باعث سرعت و سهولت دسترسی افراد به موارد مورد نظر خود می‌شوند.
وی در رابطه با کارایی پیام‌رسان‌های داخلی در جذب مخاطب و تأثیرگذاری بر افکار عمومی، خاطر نشان کرد: اگر این پیام‌رسان‌ها برای مخاطب محدودیت ارتباطی، موضوعی و فنی ایجاد کرده و نتوانند امکانات پیام‌رسان‌های خارجی را برای او فراهم کنند، در جذب مخاطب موفق نمی‌شوند؛ اما اگر از تمام آزادی‌های عمل پیام‌رسان‌های خارجی برخوردار باشند، می‌توانند برای مخاطب ایجاد جذابیت کنند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: تضارب آرا و عقایدی که در جامعه وجود دارد، ناشی از به هم ریختگی فرهنگی-اجتماعی است و ارتباطی با شبکه‌های اجتماعی ندارد که نوع داخلی یا خارجی آن در این زمینه با دیگری متفاوت باشد؛ اصل، ایده و طرز تفکری است که افراد قصد انتقال آن را دارند و در این خصوص دچار اختلاف هستند.
وی تصریح کرد: رسانه یا هر چیز دیگری که برای آن محدودیت ایجاد شود، نه تنها میل مخاطب نسبت به آن فروکش نمی‌کند، بلکه چند برابر افزایش می‌یابد. به جای اعمال محدودیت، باید فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی صورت گرفته و طرز تفکر افکار عمومی ارتقاء یابد تا بتوانند به شکل صحیح از رسانه استفاده کنند. ماهیت رسانه و فضای مجازی کنترل‌پذیر نیست، بلکه لازمه آن این است که به فکر ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای و دیجیتالی مخاطب باشیم و سپس از او تقاضای مشارکت کنیم، در غیر این صورت مجاب به همکاری و مشارکت نمی‌شود.
تقی‌پور افزود: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی می‌تواند از رسانه ملی، آموزش و پرورش، مدیران هر مجموعه و حتی خود فضای مجازی آغاز شود، ولی اگر این کار صورت نگیرد، مردم همچنان حاضر می‌شوند از طریق فیلترشکن وارد پیامرسان‌های خارجی شوند، ولی در شبکه‌های داخلی مشارکت نکنند.

انتهای پیام

 

captcha