برگزاری دومین نشست «زندگی قرآنی» در هند
کد خبر: 3711949
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹

برگزاری دومین نشست «زندگی قرآنی» در هند

گروه بین‌الملل - دومین نشست تربیتی دینی از سلسله نشست‌های «زندگی قرآنی» برای ایرانیان مقیم دهلی‌نو با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، رئیس جامعه المصطفی العالمیه در هند برگزار شد.

برگزاری نشست «زندگی قرآنی» در هندبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ این نشست با شركت ایرانیان مقیم دهلی‌نو (پایتخت هند) و نیز حجت‌الاسلام مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هندوستان، رضوانیان، کاردار ایران در دهلی‌نو و دیگر مسئولان و کارکنان نهادهای ایرانی و دانشجویان ایرانی در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی كشورمان برگزار شد.

مراسم با قرائت دعای کمیل آغاز شد و به مناسب اعیاد شعبانیه و ایام ولادت قائم آل محمد(عج) با شعرخوانی احسان‌الله شکرالهی، رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی رایزنی فرهنگی ایران ادامه یافت.

در بخش پایانی نیز حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، رئیس جامعة المصطفی العالمیه در هند، درباره نکات تربیتی و آموزه‌های آیه 135 سوره نساء، سخنرانی كرد و گفت: خداوند می‌فرماید: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ» یعنی برای خدا شهادت و گواهی بدهید اگر چه علیه خود و خویشاوندان باشد. و ادامه می‌دهد: «أَوِ الْوَالِدَینِ وَالْأَقْرَبِینَ» اگر چه علیه پدر و مادر باشد و باز ادامه می‌دهد: «إِنْ یكُنْ غَنِیا أَوْ فَقِیرًا» اگر چه این گواهی که می‌خواهید بدهید یکی از طرفین دعوا غنی یا فقیر باشد و سپس تأکید می‌کند: «فَاللَّهُ أَوْلَى  بِهِمَا» خداوند بر آنها سزاوارتر است.

وی افزود: خداوند در ادامه آیه موضوع را بازتر مطرح می‌کند و می‌فرماید: «فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا» از هوای نفس خود پیروی نکنید و در هر حال عدالت را بر پا کنید. حق تعالی در ادامه آیه هشدار می‌دهد: «وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیراً» اگر شما زبان بچرخانید و بخواهید خودداری کنید یا فرار کنید یا شهادت حق ندهید، یا اینکه اعراض کنید از حقیقت؛ خدا به آنچه که شما دارید انجام می‌دهید خبیر است.

حجت‌الاسلام صالح در ادامه بیان كرد: محوریت موضوع این آیه عدالت است. در تعریف عدالت هم می‌توان این چنین گفت كه عدالت یعنی اینکه ما در زندگی هر چه را در جای خودش قرار بدهیم. رفتار، کلام، تشویق، تنبیه و خلاصه هر چیزی و هر کاری که انجام می‌دهیم باید در جای خودش قرار بگیرد.

وی تأكید كرد: عدالت در همه مراحل چه اجتماع چه اقتصاد، چه در زندگی همیشه و در همه جا باید رعایت شود و اینکه خداوند می‌فرماید در اقامه «قسط» و «عدالت» از «قوامین» باشیم نیز ناظر بر همین تأکید است و بر این اساس به پا داشتن عدالت بر ما واجب است؛ چرا که امر خدا به حساب می‌آید و در اساس شرط ایمان هم عدالت است که باید همه ما داشته باشیم. پس باید همیشه شهادتمان فقط برای خدا و نه برای نفس و هوای خودمان باشد.

انتهای پیام

captcha