انسان متقی، خدا را در وجود خویش احساس می‌کند
کد خبر: 3712648
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶

انسان متقی، خدا را در وجود خویش احساس می‌کند

گروه معارف- یک پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: متقی کسی است که خدا را همواره ناظر بر اعمال خویش می‌بیند و در عمق وجود خود، خدا را احساس می‌کند.

انسان متقی، خدا در وجود خویش احساس می‌کند

فضل‌الله صلواتی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: قرآن افرادی را که به علت ترس از خداوند، نه ترس از چیز دیگر، او را حاضر و ناظر بر امورات خود دیده و مرتکب گناه نمی‌شوند، متقی و پرهیزکار می‌نامد.
وی افزود: خداوند در قرآن، متقیان را کسانی توصیف می‌کند که خود را از گناه حفظ کرده و به واجبات عمل می‌کنند، کارهای نیک انجام می‌دهند و همواره احساس می‌کنند که در وجودشان خدایی نهفته است، مثل فرزندی که پدر و مادرش را در کنار خود احساس می‌کند یا شاگردی که در برابر معلم خود قرار دارد و سعی می‌کند که رفتارهای پسندیده داشته باشد و یا حضور در مقابل شخصیت‌های بزرگ که هر حرفی به زبان آورده نشده و هر حرکتی انجام نمی‌شود.
استاد سابق دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: مَثَل افراد متقی همانند شخصی است که در خانه خود لباس‌های‌ معمولی و راحت می‌پوشد، ولی زمانی که در مقابل یک مهمان و شخصیت بزرگ قرار می‌گیرد، نهایت تلاش خود را به خرج می‌دهد تا منظم، مرتب و مؤدب به نظر برسد؛ بنابراین کسی که وجود خداوند را احساس کند، از بسیاری از اعمال و رفتارها پرهیز می‌کند، به چنین شخصی پرهیزکار گفته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در خطبه 193 نهج‌البلاغه معروف به خطبه همام، صفات متقین را برابر با توصیف قرآن می‌داند، افزود: قرآن متقیان را افرادی می‌داند که خدا در وجود خویش احساس کرده، مراقبت بر انجام واجبات خود دارند، به مستحقین و مستضعفین انفاق کرده و چشم و گوش و قلبشان را از انحراف حفظ می‌کنند؛ برخلاف عرفای افراطی که خداوند را در پدیده‌های پیرامونشان می‌بینند و در واقع مقام خداوند را پایین آورده و یک خدای مجسم برای خود تصور می‌کنند.
صلواتی بیان کرد: رعایت تقوا با تغییر زمان و مکان عوض نمی‌شود، همواره و در هر زمانی تعدی به مال و جان و ناموس افراد به عنوان تجاوز شناخته می‌شود و تأکید بر لقمه حلال در هر زمان و مکانی ارزشمند است، این وسایل و لوازم و شرایط زندگی می‌باشد که هر روز تغییر می‌کند؛ اما ارزش تقوا، ایمان، خلوص و توحید از گذشته‌های دور تا آینده محفوظ  بوده و خواهد بود و هیچ‌گونه تغییری در آن انجام نمی‌شود، نمونه آن تقوای افرادی مثل سلمان، اباذر و مقداد در زمان پیامبر(ص) هستند.
وی با بیان اینکه رسیدن به هر درجه و مرتبه‌ای لوازم و شرایط خاصی نیاز دارد، گفت: لوازم و شرایط رسیدن به درجه تقوا، ایمان به خداوند و معاد و پرسش ‌و پاسخ روز جزا است؛ کسی که به خدا ایمان دارد، طبیعتا باید احکام الهی را نیز رعایت کند، چنین شخصی به مرحله‌ای می‌رسد که نظر سوء و فکر بد ندارد، همه اینها لوازم ایمان است که به تقوا ختم می‌شود.
این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: اوصاف متقین در قرآن، ایمان به غیب و امور پنهانی، ایمان به سنت و رفتار پیامبر(ص)، معرفت به خدا، خودشناسی و معرفت درونی برشمرده شده است، یعنی شخص از شناخت خود به شناخت خدا برسد. رسیدن به هر رتبه و درجه‌ای مقدمات خاص خود را دارد، خداوند در لانه کبوتر و گنجشک دانه نمی‌ریزد و با تلاش است که مرحله‌ والایی مثل تقوا حاصل می‌شود، انسان متقی نیز با تهجد به مراتب بالا دست پیدا می‌کند.
انتهای پیام

captcha