خبرنگاران ایرانی؛ طلایه‌داران فرهنگی/ افکار عمومی به خبرنگاران اعتماد دارند
کد خبر: 3736928
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

خبرنگاران ایرانی؛ طلایه‌داران فرهنگی/ افکار عمومی به خبرنگاران اعتماد دارند

گروه اجتماعی- یک استاد دانشگاه گفت: خبرنگاران ایرانی افرادی فرهنگی هستند و دیدگاه‌های فرهنگی‌شان بر سایر جنبه‌ها غلبه دارد و این مزیت آنها نسبت به همکاران‌شان در سایر کشورها است

 رعایت اخلاق رسانه‌ای خودجوش و درونی باشد

فائزه تقی‌پور، عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: بخشی از اخلاق حرفه‌ای رسانه آن چیزی است که خبرنگار باید انجام دهد و بخش دیگر به عملکرد سازمان متولی رسانه برمی‌گردد. در ایران اخلاق حرفه‌ای رسانه بیشتر تحت تأثیر آیتم‌های مدیریتی است، به این معنا که اخلاق رسانه‌ای از سوی سازمان متولی رسانه مدیریت می‌شود و سازمان کنترل‌کننده آن است.

وی ادامه داد: رعایت اخلاق رسانه‌ای از سوی خبرنگاران به عنوان بخشی از کارکنان سازمان خودجوش و درونی نیست، بنابراین اتفاق ایده‌آل و مطلوبی که به دنبالش هستیم رخ نمی‌دهد. حتما فرد خبرنگار باید عزم رعایت اخلاق رسانه‌ای را داشته باشد، تا زمانی که مدیریت شده و تحت لوای قانون باشد، نتیجه لازم حاصل نمی‌شود.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان با بیان اینکه افکار عمومی به خبرنگاران اعتماد دارند، ولی این اعتماد نسبت به سازمان متولی رسانه وجود ندارد، افزود: مردم ایران کمترین اعتماد را نسبت به تلویزیون و شاید اعتماد بالاتر را به رادیو و مطبوعات داشته باشند، ولی به خبرنگاران اعتماد دارند، چون فکر می‌کنند آنها درصدد آگاهی‌بخشی درباره مسائلی هستند که در بطن جامعه می‌گذرد.

تقی‌پور بیان کرد: خبرنگاران ایرانی افرادی فرهنگی هستند و دیدگاه‌های فرهنگی‌شان بر سایر جنبه‌ها غلبه دارد و این مزیت آنها نسبت به همکاران‌شان در سایر کشورها است که شغل خود را صرف تولید خبر می‌دانند، ولی خبرنگار ایرانی دیدگاه‌های فرهنگی خود را در ایده‌پردازی و تولید و تنظیم خبر دخالت می‌دهد که نقطه قوت به حساب می‌آید. نقطه ضعفی که در کار خبرنگاران ایرانی وجود دارد، به خود آنها مربوط نمی‌شود، خبرنگاران کار خود را به خوبی بلدند و نقطه ضعف آنها بیشتر به مباحث قانونی و مدیریتی برمی‌گردد. سازمان‌های مدیریتی به خبرنگاری به عنوان حرفه‌ای منطقی و پذیرفته شده نگاه نمی‌کنند و این است که آسیب می‌زند و نقطه ضعف به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: خبرنگار حرفه‌ای باید اخلاق‌گرا و اهل فرهنگ بوده و در مباحث مربوط به خبرنویسی به روز باشد، نیازهای مخاطبان را بداند و انواع رویکردها در عرصه روزنامه‌نگاری را بشناسد.

انتهای پیام

captcha