کودکان نیازمند قصه‌های آزادگی/ قصه اسارت را دیگران گفته‌اند
کد خبر: 3755794
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
طاهایی عنوان کرد:

کودکان نیازمند قصه‌های آزادگی/ قصه اسارت را دیگران گفته‌اند

گروه ادب ــ آزاده هشت سال دفاع مقدس گفت: کودکان نیازمند قصه‌های زندگی و آزادگی هستند که در قرآن کریم قصه‌های فراوانی از این دست دیده می‌شود.

کودکان نیازمند قصه‌های زندگی/ قصه‌ام را دیگران گفته‌اندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ «عباس طاهایی»، آزاده هشت سال دفاع مقدس، زمان جنگ سرباز بود که از قائمشهر در قالب يک گردان امدادی به عنوان مسئول انجمن اسلامی و مسئول عقيدتی سياسی پادگان شيرگاه ابتدا به قصرشيرين و پس از آن به نفت‌شهر اعزام شد. دشمن بعثی در یورش به قصر شيرين تعدادی از رزمندگان را به اسارت درآورد که وی هم در میان آن‌ها بود. طاهایی پس از هشت سال اسارت در زندان‌های رژیم بعثی، به میهن اسلامی بازگشت. وی هم‌اکنون فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی مختلفی انجام می‌دهد، یکی از آن‌ها فعالیت در فضای مجازی و قصه‌گویی برای کودکان است. در این زمینه با وی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

-درباره قصه خوانی‌ در فضای مجازی، چگونگی ورود و چگونگی فعالیت خود در این حوزه توضیح دهید.

حدود 20 سال برای کودکان کلاس آموزش قرآن برگزار می‌کردم. احساسم این بود که کودکان در امور تربیتی نیازمند مسائلی هستند که والدین کمتر به آن‌ها توجه دارند و یا فرصت اندکی برای این مسئله دارند؛ از این رو به نظرم رسید قصه‌گویی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد و قصه‌گویی را در فضای مجازی که این روزها اغلب جامعه حتی کودکان نیز با آن در ارتباط هستند آغاز کردم.

-این قصه‌ها از خودتان است یا آن را از کتاب‌های مختلف برداشت می‌کنید؟

قصه‌گویی و قصه‌خوانی ابتدا از قرآن شروع شد، یعنی در ابتدای کار به سراغ داستان‌های قرآنی که درباره انبیا(ع) بود رفتم و بخشی را که مناسب آن‌ها بود انتخاب کردم و خواندم. پس از آن قصه‌هایی از ائمه(ع) را بیان کردم و در ادامه موضوعات اخلاقی و تربیتی مختلفی را از کتاب‌ها استخراج می‌کنم. در واقع این قصه‌ها برای کودکان بازنویسی و بازخوانی می‌شود و در قالب فایل صوتی 10 تا 15 دقیقه‌ای قابل دانلود است.

-چطور حوزه کودکان را انتخاب کردید؟

آسیب‌ها و نیازهایی را در جامعه به ویژه در حوزه کودکان دیدم و به نظرم رسید قالب قصه‌گویی می‌تواند در امر تربیتی مؤثر باشد. همچنین از اینکه کودکان ارتباط کمی با کتاب و مطالعه دارند، ناراحت می‌شوم. خواستم با این کار کودکان را با کتاب آشتی دهم.

-یعنی مخاطب شما کودکان هستند؟

بله، این موضوع نیز در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی در میان کودکان انجام شده است. برای معرفی هر صوت عنوان آن و اینکه از کدام کتاب گرفته شده بیان می‌شود.

-بیشتر سراغ چه کتاب‌هایی می‌روید؟

کتاب‌هایی که مطالعه آن‌ها مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است. اولویت بعدی شخصیت قصه‌هاست که براساس آن‌ها قصه انتخاب می‌شود، مثلاً قصه‌هایی را از شهید همت و برخی از خلبان‌ها بیان می‌کنیم. کتاب آذریزدی که از داستان‌های قدیمی است، همواره یکی از انتخاب‌هایم بوده است و از سوی دیگر به شخصیت داستان‌ها توجه می‌کنم و همچنین نکات و موضوعاتی که در یک کتاب مورد توجه است، هر چند نویسنده آن خارجی هم باشد، با ذکر منبع بیان می‌کنم. البته در برخی موارد از موضوعات اخلاقی در داستان‌های خارجی هم بهره می‌گیرم و داستان را بازنویسی می‌کنم.

-برنامه قصه‌گویی را از کی شروع کردید؟

از اواخر سال 95 کارم را آغاز کردم و اکنون دو سال است فعالیت می‌کنم. اعضای این کانال که عنوان آن هم «عمو طاها و داستان‌های قرآنی» است بیشتر شده و برخی از قصه‌ها تا 6 هزار بار بازدید داشته است. این یک ارتباط یک‌سویه نیست و خانواده‌ها نیز تبادل نظر می‌کنند که کودکان آن‌ها به چه کتاب‌هایی علاقه‌مند هستند.

-سیستم ضبط چگونه انجام می‌شود؟

از طریق یک نرم‌افزار در موبایل این کار را انجام می‌دهم. یک روز در میان مطالبی را پست می‌کنم و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت رایگان آن را دانلود کنند. قصه امام رضا(ع) را 6 هزار نفر دیده بودند. آن‌هایی که در سروش عضو هستند، بیش از 300 نفرند و در تلگرام 900 نفر عضو هستند، اما تعداد بازدیدکننده‌ها بیش از این است. قصه‌هایی که بیان می‌شود، با یکی بود یکی نبود شروع نمی‌شود و در پایان نیز برای جمع‌بندی قصه نکاتی را برای بچه‌ها با زبان کودکانه بیان می‌کنم. یکی از بازخوردهایش نیز این بوده که چون آهنگ ندارد، برای کودکان خوب است و می‌توانند بخوابند.

-کودکان امروزی از چه چیزی کمتر برخوردارند که در شبکه اجتماعی شما پیدا می‌شود؟

شاید آنچه نیاز بچه‌ها هست در کانال ما پیدا نشود، اما سعی می‌کنم احترام به بزرگ‌ترها و حتی همسالان را به کودکان بیاموزم و نکاتی را در قالب داستان به ویژه زحمات مادر را به آن‌ها یادآور شوم که این موضوع در بزرگسالی آن‌ها هم اثرگذار خواهد بود. درس آزادی و آزادگی نیز مهم‌ترین مسئله‌ای است که از همان ابتدا باید آن را در روح و روان کودکان جاری کرد. همچنین آشنایی با مبانی دینی و اخلاقی مکتب ما نیز از مهم‌ترین موضوعاتی است که سعی می‌کنم به آن تأکید کنم. اول باید امر به معروف کنیم و نهی از منکر خودبه‌خود شناخته می‌شود و پرهیز به وجود می‌آید. بچه‌ها بیشتر به صورت ایجابی اثرپذیر هستند نه سلبی.

-قصد ندارید خاطرات اسارتتان را بنویسید؟

چنین ایده‌ای را در ذهنم دارم. اما مشکل چشمم کارم را به عقب انداخته است. من قصه‌ام را نگفته‌ام، اما دیگران گفته‌اند و سعی‌ام تمرکز بر قصه‌های کودکانه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha