صنعت کارتن سازی در چالش کمبود مواد اولیه
کد خبر: 3756455
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶

صنعت کارتن سازی در چالش کمبود مواد اولیه

جذابیت صادراتی ناشی از رشد نرخ ارز به مشکلات صنایع داخلی دامن زده است.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت:  مهدی زاهدی-افزایش ناگهانی نرخ ارز، اگرچه سیستم اقتصادی کشور را مختل کرده و سبب بروز مشکلات فراوانی شده است اما این اتفاق باعث ایجاد جذابیتی چشمگیر در عرصه صادرات کشور شده است؛ این اتفاق که برخی فعالین اقتصادی از آن به عنوان فرصتی کم نظیر در اقتصاد از آن یاد می کنند در صورت عدم برنامه ریزی باعث بروز مشکلاتی جدید در حوزه صنعت کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، شیرینی درآمدهای صادراتی با نرخ ارز چندبرابر شده، برای بخشهای تولیدی که وظیفه تامین مواد اولیه صنایع را برعهده دارند، می تواند سودآوری فراوانی داشته باشد اما صنایعی که به این بخش ها متصل هستند قطعا در چالش کمبود واد اولیه گرفتار خواهند شد.

صنایع کارتن سازی و بسته بندی کشور یکی از جمله صنایعی هستند که به شکلی حیاتی، وابسته به مواد اولیه داخلی هستند، چرا که در صورت کمبود مواد اولیه، یا باید خطوط تولید خود را متوقف کنند یا برای واردات مواد اولیه اقدام کنند که راهکار دوم به همان دلیلِ رشد سرسام آور قیمت ارز، عملا به معنای افزایش چندبرابر هزینه های تولید و در نهایت گرانی محصول نهایی خواهد بود که آن هم با توجه به قیمت گذاری دستوری در بازار امکان پذیر نیست و بازهم نتیجه ای جز کاهش ظرفیت تولید و عواقب ناشی از آن نخواهد داشت.

در همین راستا، روز دوشنبه مدیرعامل شرکت کارتن ایران در نشستی خبری گفت: افزایش حدود پنج برابری صادرات کاغذ بسته بندی به علت جذابیت نرخ ارز و رشد پنج برابری نرخ کاغذ بازیافتی، سبب کمبود و گرانی مواد اولیه صنعت کارتن سازی و کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید شرکت ها در نیمه نخست امسال شده است.

امیرحسین اسماعیل پور افزود: در سال ۱۳۹۶ حدود ۸۵۰ هزار تن کاغذ بسته بندی در کشور تولید شد؛ در حالی که نیمه نخست امسال میزان تولید به ۵۰۰ هزار تن رسید و تا پایان سال، افزایش قابل توجهی می یابد.

وی افزود: اکنون بسیاری از کارخانه های کارتن سازی با ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند؛ زیرا با کمبود کاغذ بسته بندی و آخال (ضایعات کارتن و کاغذ) روبرو شده اند.

به گفته این فعال صنعتی، ظرفیت کل استفاده از آخال در کشور سالیانه ۲ میلیون تن است اما فقط نیمی از آن در کشور جمع‌آوری می‌شود که برای رفع این مشکل، درخواست آزادسازی واردات آخال را مطرح کردیم که حدود یک ماه پیش موافقت شد که البته با نرخ ارز آزاد انجام می‌شود.اسماعیل پور اضافه کرد: به دلیل نوسان نرخ ارز، بهای انواع مواد اولیه صنعت کارتن سازی (شامل کاغذ، جوهر و غیره) سه تا پنج برابر شده است.

وی ادامه داد: اکنون به کشورهای همسایه مانند گرجستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، امارات، قطر و حتی آلمان، سوئد، انگلیس و فرانسه کاغذ بسته بندی صادر می شود.

وی علت اصلی بالا رفتن جذابیت صادرات کاغذ بسته بندی را نوسان نرخ ارز و افزایش درآمدهای ارزی دانست و تصریح کرد: اگرچه صادرات خوب است اما باید توجه داشت که صادرات باید پس از تامین نیاز شرکت‌های داخلی انجام شود.

اسماعیل پور گفت: شرکت های کاغذسازی نتوانستند نیاز کارتن سازان را به طور کامل تامین کنند و بسیاری از شرکت های تولیدکننده کالاهای مختلف مانند مواد غذایی، لبنیات و شوینده ها درخواست کارتن می‌کنند و می‌گویند به علت نداشتن کارتن بسته بندی، کالاهای آنها در خط تولید باقی مانده است.

اسماعیل پور گفت: برای رفع مشکل کمبود مواد اولیه کاغذ بسته بندی برای مدتی صادرات این نوع کاغذ ممنوع شد اما متاسفانه حدود یک ماه پیش به علت فشارهای مختلف دوباره صادرات کاغذ بسته بندی آزاد شد که این مساله باعث بالا رفتن هزینه تولید و کمبود مواد اولیه کارتن سازی شده است.

وی اضافه کرد: پارسال مجموع صادرات کاغذ بسته بندی ۹۵ هزار تن بود اما در ۶ ماه نخست امسال به ۲۱۶ هزار تن افزایش یافت که با ادامه روند فعلی پیش بینی می شود میزان کل صادرات این محصول تا پایان امسال به حدود پنج برابر پارسال افزایش یابد که این موضوع باعث کمبود مواد اولیه و گرانی آن شده است.

اسماعیل پور تاکید کرد: اکنون ناچاریم کاغذ بسته بندی را با ارز نیمایی وارد کنیم که بهای آن گران است و باعث کاهش قدرت رقابت می شود. همچنین قیمت کاغذ بسته بندی در داخل به طور تقریبی معادل نرخ صادراتی آن است و حتی تولیدکنندگان ترجیح می دهند به جای فروش در داخل، آن را مستقیم صادر کنند؛ زیرا می توانند از این طریق دلار کسب کنند.

مدیرعامل شرکت کارتن ایران درباره طرح عرضه ورق کارتن در بورس کالا گفت: این طرح اکنون به تعویق افتاده است؛ زیرا با معضل کمبود کاغذ روبروییم، به طوری که حتی برای تولید کاغذ مورد نیاز خود کمبود داریم؛ چه برسد به اینکه در بورس کالا عرضه کنیم.

وی افزود: همانطور که از طریق بورس کالا برای بخش پایین دستی صنایعی مانند پتروشیمی، سهمیه هایی در نظر گرفته شده است باید برای کارخانه‌های کارتن سازی نیز سهمیه کاغذ بسته بندی از طریق بورس کنار گذاشته شود.

captcha