شناخت ضعف‌های وجودی؛ زمینه‌ساز خودشناسی
کد خبر: 3767672
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳

شناخت ضعف‌های وجودی؛ زمینه‌ساز خودشناسی

گروه معارف - کارشناس دینی حوزه علمیه اصفهان گفت: شناخت نقاط ضعف وجودی انسان و در مقابل شناخت فضیلت‌های خداوند باعث خودشناسی انسان می‌شود.

شناخت ضعف‌های وجودی انسان زمینه خودشناسی است

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی درگفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، درباره خودشناسی اظهار کرد: یکی از معروف‌ترین توصیه‌ها در اسلام، روایت «مّن عرّفهّ نفسُه وقد عّرفهّ رّبّهُ» است که براساس آن خودشناسی مقدمه خداشناسی می‌باشد و انسان می‌تواند با توجه به این موضوع، به خدا شناسی نزدیک شود.
وی افزود:کسی که بخواهد در آخرت سربلند باشد و به تعالی وکمالی که خداوند جهان را به واسطه آن خلق کرده، برسد لازمه‌اش این است که انسان با تفکر در خلقت به خودشناسی برسد.
این کارشناس دینی حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: خودشناسی تأثیر بسیاری در روح انسان می‌گذارد و زمانی که انسان متوجه جایگاه خود در عالم هستی شود، بسیاری از مشکلاتی که برایش پش می‌آید، آن مشکلات باعث تکاملش می‌شود. شعر معروف «هر که در این بحر مقرب تر است/ جام بلا بیشترش می‌دهند» نیز به مفهوم خودشناسی اشاره می‌کند.
ناجی ادامه داد: علامه طباطبایی می‌فرماید: کسی که به نقص‌های ذاتی خویش پی نمی‌برد و در مقابل قدرت وقوت خداوند را نشناسد، توکل برای او معنا ندارد و خداوند او را کفایت نمی‌کند ولی زمانی که خود شناسی مفهوم پیدا می‌کند یک غنای نفس پیدا می‌کند و توکل انسان شکل می‌گیرد و در برابر مشکلات شکننده نمی‌شود.
وی افزود: شناخت نقاط ضعف وجودی انسان و در مقابل شناخت فضیلت‌های خداوند باعث خودشناسی انسان می‌شود.
انتهای پیام

captcha