یادواره شهدا بصیرت‌ساز باشد نه مجلس ترحیم
کد خبر: 3772307
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

یادواره شهدا بصیرت‌ساز باشد نه مجلس ترحیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدرس حوزه علمیه گفت: هرساله در برنامه‌های مختلف یاد شهدا گرامی داشته می‌شود، باید تلاش شود این مجالس، خروجی مهمی برای افراد داشته باشد؛ نباید یادواره‌های شهدا مشابه مراسم ترحیم برگزار شود بلکه باید طوری برگزار شود که بصیرت‌ساز باشد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی با اشاره به اینکه معرفت، شناخت، محبت و عاطفه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند، گفت: خداوند نعمت‌های معرفت، شناخت و محبت را در وجود انسان‌ها قرار داده است و او به حکم انسان بودن برای این دو نعمت به دنبال هدفی مشخص شده می‌گردد به نحوی که در مسیرش دچار لغزش و اشتباه شده و به گمان اینکه  با واسطه این نعمت‌ها به اهداف خود برسد عمرش را در مسیری قرار می‌دهد که هیچ ضرورتی ندارد.

وی با بیان اینکه خدا سرمایه‌هایی در وجود انسان قرار داده، اظهار کرد: انسان برای به‌دست آوردن این سرمایه‌ها بایستی معرفت، شناخت، محبت، عاطفه و عشق را در مسیر صحیح دنبال کند.

خطیب یادواره شهدای نایین در ادامه شهدا را مصداق حقیقی «عند ربهم یرزقون» و «وجه رب» دانست که بنا به آیه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام» همه چیز و همه کس فانی هستند اما آنچه باقی می‌ماند مصدادیق «وجه رب» هستند و باید توجه داشته باشیم که شهدا چگونه بودند که مصداق «وجه رب» شدند.

وی با تشریح آیات سوره مبارک صف، مجاهدت را گذشتن از امور مشروع و مباحی دانست که افراد می‌توانند به‌طور طبیعی از آن استفاده کنند و گفت: شهیدان از این حق خود گذشتند و غرق در دنیا نشده و مصداق مجاهد فی سبیل‌الله شدند و چشم، قلب و اعضای پیکرشان را جز برای خدا هزینه نکردند و همه دارایی خود را در طبق اخلاص گذاشتند؛ این از خود گذشتگی شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم نمونه حقیقی این مجاهدت است.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به آیات آخر سوره مبارک حجرات و ضمن اشاره به برگزاری یادواره‌های شهدا گفت: هرساله در برنامه‌های متعدد یاد شهدا گرامی داشته می‌شود، باید تلاش شود که این مجالس خروجی مهمی برای افراد داشته باشد و فقط به ظواهر برگزاری این مراسم اکتفا نکنیم. گذشته از اینکه انسان باید به‌دنبال ثواب باشد، اما این برنامه‌ها باید طوری برگزار شود که بصیرت‌ساز باشد. ما باید بدانیم شهدا از ما چه می‌خواهند و برای این منظور باید به وصیت‌نامه شهدا مراجعه کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: آنچه شهدا از ما انتظار دارند، عمل به منویات و خواسته‌های امام بزرگوار است که امام(ره) در شهریور ماه 1358 فرمودند «اگر می‌خواهید به مملکت شما آسیبی نرسد پشتیبان ولی فقیه باشید» درصورتی‌که در همین ارتباط دشمن با سیاست و تدبیر وارد می‌شود.

مؤمنی در مورد خواص و عملکرد آنان نیز گفت: حضرت آقا فرمودند عمده ضربه‌ای که حکومت امیرالمومنین(ع) خورد، از کفار و یهود نبود بلکه از خواص بی‌بصیرت بود؛ خواصی که به جهت سابقه درخشان میان مردم وجهه‌ای دارند و اگر منحرف شوند جمع کثیری را نیز با خود منحرف می‌کنند.

حجت‌الاسلام مؤمنی در پایان ضمن تأکید بر داشتن بصیرت و روشنگری بیان کرد: امام(ره) بعد از وصیت‌نامه‌شان به چهار مورد مهم اشاره می‌کند که «هرچه از من نقل شد، اگر به تأیید کارشناس رسید یا منقش به خط یا امضای من بود و یا تصویر آن از رسانه پخش شده باشد، مورد تأیید من است و الّا دروغ است. همچنین برخی می‌گویند اعلامیه‌ها را کسانی غیر از من نوشته‌اند در حالی که شخصاً اعلامیه‌ها را نوشتم و انتشار پیدا کردند. برخلاف ادعای برخی که می‌گویند برای رفتن به پاریس با آنها مشورت کردم، من فقط با احمد در این مورد صحبت کردم و مشاوره گرفتم».

 مراسم یادواره شهدای محله باب‌المسجد شهرستان نایین با حضور مسئولین، نیروهای انتظامی و نظامی، بسیجیان، خانواده‌های معزز شهدا و اقشار مختلف مردم در حسینیه باب‌المسجد این شهرستان توسط حوزه بسیج آیت‌الله نایینی برگزار شد.

فاطمه محمدی 

انتهای پیام 

captcha