به گزارش خبرنگار
ایکنا؛ مراسم آغازین هفته پژوهش امروز شنبه، ۲۴ آذرماه با حضور مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، در دبیرستان دخترانه یاس نبی(س) برگزار شد.
مسعود برومند، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه امسال نیز هفته پژوهش همچون هر سال از مدرسه آغاز شد، اظهار کرد: معتقدیم پژوهش از مدرسه آغاز میشود. آنچه در این هفته دنبال آن هستیم این است که بگوییم پژوهش یک فرهنگ است و همه برای توسعه این فرهنگ باید تلاش کنیم. معمولترین کار هم تقدیر از پژوهشگران برتر در این حیطه است. وقتی از فرهنگسازی صحبت میکنیم، ضروریترین کار این است که ابتدا به سراغ مدارس برویم.
برومند با اشاره به اهمیت چرایی توجه به پژوهش در مدرسه گفت: آنجایی که ثروت ملی ایجاد میشود کسانی حضور دارند که کارآفرین، نترس، ریسکپذیر و توانمند در برقراری ارتباط با دیگران هستند و از اینکه به راه حلهای خود دست بزنند هراس ندارند.
معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: شاید ما بسیاری از هنرمندان را بشناسیم، اما خیلی از این پژوهشگران را نمیشناسیم. اینها اگرچه دیده نمیشوند، اما کار خود را انجام میدهند.
وی افزود: بخشی از این پژوهشگران از دل دانشگاه بیرون میآیند، اما این افراد پیش از این در مدارس بودهاند، جایی که برای نخستینبار شخصیتها شکل میگیرد. شاید ما بسیاری از افراد را فراموش کنیم، اما معلمان و آموزگاران و کسانی که نقش تعیین کننده در زندگی ما دارند را فراموش نخواهیم کرد.
برومند با بیان اینکه برای امر پژوهش باید به سراغ مدرسه برویم، گفت: برای تربیت کسانی که از شکست نمیهراسند و کار تیمی را یک فرصت میدانند و میتوانند با دیگران ارتباط خوب برقرار کنند و پیدا کردن چالشها آنها را به وجد میآورد، باید به سراغ مدرسه برویم.
وی با اشاره به برنامه جدیدی که امسال در هفته پژوهش دنبال میشود، گفت: امسال برای نخستین بار از همه دانشگاهها تقاضا کردیم، درب دانشگاه را به روی مدارس و دانشآموزان باز کنند و این دانشآموزان بتوانند از امکانات و تحقیقات آزمایشگاهی بازدید کنند. این کار تصویر ذهنی دانشآموزان از دانشگاه را تصحیح میکند و به آنها برای ورود به دانشگاه انگیزه میدهد و ارتباط منسجمتری بین دانشگاه و عرصه آموزش و پرورش برقرار میشود. امروز ما نیازمند همکاری و همافزایی وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم فراتر از کنکور و مسائل آموزشی هستیم.
برومند ادامه داد: باید بپذیریم آموزش چه در وزارت علوم و چه در آموزش و پرورش نیازمند بازنگری اساسی است. آموزش و پژوهش از هم جدا نیستند و افراد آنچه را حین پژوهش میآموزند هرگز فراموش نخواهند کرد. در واقع به نوع دیگری از آموزش نیاز داریم که در آن یادگیری در کنار حل مسئله حاصل شود.
برومند با اشاره به برگزاری مسابقه هنری در حوزه پژوهش، گفت: در این مسابقه که در حوزههای عکس، انیمیشن و کاریکاتور در مقاطع دانشآموزی و دانشجویی برگزار شد، دو هزار و ۴۰۰ اثر ارسال شد و ما در بررسی این آثار متوجه شدیم که دانشآموزان چیزهایی را میبینند که ما به راحتی از کنار آن میگذریم.
وی افزود: چیزی که امروز به آن نیاز داریم، نگاه علمی و منطقی است و اینکه دانشآموزان و دانشجویان ما بتوانند واقعیت و حقیقت را از بین بسیاری از دادههای موجود بیرون بیاورند و چالشها را استخراج و راهحلی برای آنها بیابند.
برومند با تأکید بر اینکه باید در زمینه آموزش و پژوهش تقسیم کار ملی صورت گیرد، گفت: انسانها نیازمند آن هستند که بدانند چگونه رشد میکنند. ما نه تنها دانشآموز کارآفرین بلکه سایر دانشآموزان را هم دستکم نمیگیریم.
در بخش دیگری از این مراسم، حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در سخنانی با بیان اینکه درباره چیستی پژوهش در آموزش و پرورش ابهاماتی وجود دارد، اظهار کرد: با دانشگاه کاری نداریم، اما وقتی صحبت از پژوهش در آموزش و پرورش میشود با آن پژوهشی که در مراکز تحقیقاتی صورت میگیرد، متفاوت است. قرار نیست از پژوهشهای مدارس تولید علم صورت گیرد و هدف آموزش و پرورش در فرایند تعلیم و تربیت، این نیست.
وی افزود: در فرایند یادگیری و یاددهی آنچه که مدنظر ماست این است که از بدو ورود به پیش دبستانی و دبستان تا مرحله ورود به دانشگاه عشق به یادگیری را در وجود آنها نهادینه کنیم. اعتماد به نفس و شوق به یادگیری و تغییر پیدا کنند و احساس کنجکاوی داشته باشند.
تورانی یادآور شد: کتابهای درسی ما باید در همین مسیر تدوین شوند و مسئلهمحور، خلاقیتمحور و پژوهشمحور باشند و دانشآموزان باهم و برای هم زندگی کردن و آموختن برای زیستن بیاموزند.
کریمی، دبیر هفته آموزش و پژوهش در آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان توضیحاتی درباره روند اجرای برنامه تقدیر از پژوهشگران برتر دانشآموزی، با بیان اینکه نخستین روز هفته پژوهش با عنوان «آموزش و پژوهش و مدرسه» نامگذاری شده است، گفت: اگر قرار است پژوهش در دانشگاه به ثمر برسد باید پژوهش در مدرسه را جدی بگیریم. راه پژوهش از مدرسه میگذرد. مدارس هستند که میتوانند تفکر و پژوهش را به دانش آموزان بیاموزند.
وی افزود: پژوهش در عرصه آموزش و پرورش دارای قدمت دیرینه است و در سال ۶۶ شورای پژوهش در این وزارتخانه تشکیل شد.
کریمی با اشاره به شعار امسال هفته پژوهش گفت: شعار امسال ما همان شعار وزارت علوم یعنی «پژوهش هدفمند و فناوری ارزشآفرین، در خدمت تولید ملی» است. در بحث آموزش و پرورش تولید ملی به معنای کاربست نتایج پژوهش است. اکنون زیرنظام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شده و برنامههای گستردهای در زمینه پژوهش دنبال میشود.
در پایان این مراسم از ۲۸ دانشآموز برتر در حوزه پژوهش، فناوری و داستان نویسی در تمامی مقاطع تحصیلی با اهدای تندیس تجلیل به عمل آمد.
یادآوری میشود، طبق اعلام قبلی قرار بود وزاری علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش در این مراسم حضور یابند که این امر محقق نشد و معاونان پژوهشی این دو وزارتخانه در این مراسم حاضر شدند.
انتهای پیام