سنت شب یلدا به انسجام اجتماعی ما کمک می‌کند
کد خبر: 3774179
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸

سنت شب یلدا به انسجام اجتماعی ما کمک می‌کند

گروه اجتماعی - یک جامعه شناس فرهنگی گفت: سنت شب یلدا نشان هویت نیک ماست که به همبستگی و انسجام اجتماعی ما کمک می‌کند و باید آن را تقویت کرد و در جامعه پررنگ‌تر کنیم، چراکه این سنت تعاملات اجتماعی و روحیه افراد را تقویت می‌کند و نشان هویت ما هستند و باید پاس داشته شوند.

سنت شب یلدا سبب همبستگی و انسجام اجتماعی می‌شود

محمد حیدرپور، جامعه شناس فرهنگی و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با سنت شب یلدا اظهار کرد: ما باید نسبت به سنت‌هایی که از نیکان‌مان به ارث رسیده به نوعی بازاندیشی کرده و سنت‌های مفیدی که به همبستگی اجتماعی کمک می‌کنند و نشانی از هویت فرهنگی ما دارند را تقویت کرده و سنت‌هایی که ویژگی مثبتی نداشته و جامعه را متضرر می‌کنند، دور بریزیم.
وی ادامه داد: سنت شب یلدا نشان هویت نیک ما است که به همبستگی و انسجام اجتماعی ما کمک می‌کند و باید آن را تقویت کرد و در جامعه پررنگ‌تر کنیم، چراکه این سنت تعاملات اجتماعی و روحیه افراد را تقویت می‌کند. در واقع این رسم‌های نیک، نشان هویت ما هستند و باید پاس داشته شوند.
این جامعه شناس فرهنگی افزود: رادیو، تلوزیون، و تمام رسانه‌های دولتی و غیر دولتی همگی باید دست به دست هم داده و چنین رسومی را تقویت کرده و حتی به ثبت یونسکو برسانند. وضعیت متاسفانه طوری شده که کشورهای دیگر رسوم ما را به نام خودشان ثبت کرده‌اند، ما باید با تقویت آداب و رسوم خوبمان، از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کنیم.
حیدرپور با بیان اینکه یلدا رسم نیکی است که در آن افراد به دیدار بزرگان خود رفته و دور هم جمع می‌شوند خاطرنشان کرد: این کار باعث ایجاد نشاط در خانواده می‌شود. زمانی که خانواده نشاط و طراوت داشته باشد، جامعه نیز بانشاط خواهد بود. البته درست است که جامعه ما با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است، ولی تقویت این نوع آداب و رسوم می‌تواند حداقل کمکی کوچک برای تقویت روحیه اجتماعی باشد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه سنت‌هایی که روحیه جمع‌گرایی و باهم بودن دارند، در جامعه در حال فراموشی هستند، تصریح کرد: دلیل بزرگ این اتفاق تنگناهای اقتصادی و اجتماعی موجود در جامعه مانند بیکاری یا درآمد کم است، وقتی خانواده‌ها در فراهم کردن وسایل ابتدایی زندگی دچار مضیقه هستند، دیگر فرصتی برای با هم بودن برایشان نمی‌ماند.
حیدرپور در ادامه گفت: البته رسانه‌ها می‌توانند فضا را به گونه‌ای تلطیف کنند که انتظارات بسیار کم شده و با داشتن حداقل‌ها هم پاس داشتن چینن رسم‌هایی ممکن شود. در دنیا موسساتی وجود دارد که افراد در آنجا با پذیرایی تنها یک لیوان چای دور هم جمع شده و اوقات بسیار خوشی را می‌گذرانند. پس می‌توان با حداقل هزینه هم دور هم خوش بود. فقط چنین رسمی باید میان مردم جا انداخته شود.
انتهای پیام

captcha