کتاب «نگاهی به شهر خلاق؛ تجربه اصفهان» رونمایی شد
کد خبر: 3774664
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱

کتاب «نگاهی به شهر خلاق؛ تجربه اصفهان» رونمایی شد

گروه اجتماعی - کتاب «نگاهی به شهر خلاق؛ تجربه اصفهان» تالیف برخی از محققان جهاددانشگاهی واحد اصفهان رونمایی شد.

کتاب «نگاهی به شهر خلاق؛ تجربه اصفهان» رونمایی شد

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، در پایان همایش ملی «شهر خلاق؛ ترویج و توسعه» و همزمان با افتتاح نخستین نمایشگاه صنایع خلاق با حضور مسئولین و مدیران شهری از کتاب «نگاهی به شهر خلاق؛ تجربه اصفهان» رونمایی شد.
کتاب «نگاهی به شهر خلاق؛ تجربه اصفهان» تألیف مهدی ژیانپور، محمدحسین قورچانی، سحر موحدی، نفیسه باقری و مهری شاهزیدی در همکاری پژوهشگران معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی با مدیریت مرکز خلاقیت شهرداری تهیه شده است.
اصفهان در 22 آذر 1394 با پذیرش سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در رشته صنایع دستی عضو شبکه شهرهای خلاق شد. در این راستا، این کتاب علاوه بر ترسیم فضای مفهومی خلاقیت و شهر خلاق، توصیف دقیق چرایی و چگونگی شکل‌گیری شبکه شهرهای خلاق، وظایف و تعهدات شهرهای عضو این شبکه را نیز در بر می¬گیرد.
این روایت در پنج فصل خلاقیت عرصه‌ها و صورت‎ها (فصل اول)، شهر خلاق؛ شاخص‌ها، ویژگی‌ها و بسترها (فصل دوم)، شبکه شهرهای خلاق یونسکو (فصل سوم)، اصفهان شهر خلاق صنایع دستی (فصل چهارم) و در نهایت تجربه نو: خلاقیت و نوآوری در شهر اصفهان (فصل پنجم) آورده شده است.
در چکیده این کتاب آمده است: مبنای فلسفی شهر خلاق این بوده است که شهر همیشه امکانات بالقوه‌ای بیش از آنچه ما تصور می‌کنیم دارد. پیش‌شرط اینکه شهری خلاق تلقی شود آن است که در ابتدا برای کار کردن و زندگی شهروندان (به خصوص نسل جوان) جذاب باشد. پس از برقراری این پیش‌شرط است که صنایع فرهنگی و صنایع خلاق می‌توانند اقتصاد شهر را رونق بخشند.
در ادامه چکیده کتاب آمده است: از طرفی در جهانی که میل به یک دست شدن دارد ایجاد هویت فرهنگی مستقل، تمایزی است که باید گرامی داشته شود و شهر خلاق با برجسته کردن نمادهای خاص شهر بر سرمایه‌هایی هویتی آن می‌افزاید و آن را متمایز می¬سازد. در جهانی که میل به یکدست شدن دارد ایجاد هویت فرهنگی مستقل، تمایزی است که باید گرامی داشته شود و شهر خلاق با برجسته کردن نمادهای خاص شهر بر سرمایه‌های هویتی آن می‌افزاید و آن را متمایز می‌سازد.
انتهای پیام

captcha