فضای مجازی برخوردهای سلبی را برنمی‌تابد
کد خبر: 3778947
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲

فضای مجازی برخوردهای سلبی را برنمی‌تابد

گروه چندرسانه‌ای ـ عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: فضای مجازی برخوردهای سلبی را برنمی‌تابد و باید با هجمه اطلاعات، محتوای نامناسب در این فضا را کنترل کرد.

فضای مجازی برخوردهای سلبی را برنمی‌تابد

فائزه تقی‌پور، عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی ذاتاً غیرقابل فیلترینگ است، اظهار کرد: این شبکه‌ها به وجود آمده‌اند تا تحت مدیریت نباشند، بنابراین شبکه اجتماعی یا فضایی که جریان آزاد اطلاعات بر آن حاکم باشد، قابل فیلترینگ نیست و اگر هم بتوان آن را فیلتر کرد، فقط برای مدت زمانی کوتاه است و باید به‌دنبال راهکار دیگری بود. 
وی افزود: قانونی وجود ندارد که به کشورها اجازه دهد تحت شرایطی خاص مجاز به فیلترینگ هستند، ولی اتفاقی که راجع به فیلترینگ حتی در کشورهای توسعه‌یافته می‌افتد، این است که اطلاعات و داده‌ها برای ورود به فضای مجازی کنترل می‌شود، ولی زمانی که این اطلاعات و داده‌ها وارد شد، آنها را حذف یا سانسور نمی‌کنند.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان با تأکید بر اینکه هر چیزی که برای دسترسی به آن منع و محدودیت ایجاد شود، آسیب‌زا خواهد بود، گفت: محدودیت‌ها نمی‌تواند تا مدت طولانی ادامه داشته باشد، بلکه باید مردم را آموزش دهیم تا سواد اطلاعاتی یا مجازی یا دو فضایی را فرابگیرند.

برخوردهای سلبی در فضای مجازی کارساز نیست
تقی‌پور ادامه داد: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فضای برخوردپذیر نیست و باید با هجمه اطلاعات آن را کنترل کرد، مثلاً اگر محتوایی که در این فضا ارائه می‌شود، ایراد داشته یا مسئله‌ساز باشد، برای مقابله با آن باید اطلاعاتی ارائه داد که ایراد داشتن یا ناقص بودن آن محتوا را نشان دهد؛ در غیر این صورت برخوردهای سلبی کارساز نیست.
وی تصریح کرد: اگر مسئولان با جریان آزاد اطلاعات و بارگذاری و موازی‌سازی اطلاعات آشنا باشند، فیلترینگ اتفاق نمی‌افتد. در کشورهای توسعه‌یافته، شبکه‌های اجتماعی از قدرتی که در کشورهای جهان سوم دارند، محرومند، چون در کنار آنها رسانه‌های قوی دیگری نیز وجود دارد؛ بنابراین اگر به جای فیلتر کردن، به تقویت رسانه‌های دیگر بپردازیم تا مردم اخبار و اطلاعات مورد نیاز را از رسانه‌های داخلی به دست آورند، موفق‌تر عمل خواهیم کرد، در حالی که فیلترینگ و مسدود کردن با فیلترشکن و ابزارهای دیگر قابل حل است و فقط هزینه زیادی را برای اینترنت پرداخت می‌کنیم که سودش به جیب کشورهایی می‌رود که اینترنت متعلق به آنها است و در بلندمدت اثرات سوء اقتصادی و اجتماعی به‌دنبال دارد. 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بهترین راهکار، تولید اطلاعات صحیح برای جذب مخاطب است، افزود: مسئولان و متولیانی که نگران وضعیت مردم در فضای مجازی هستند، باید تولید اطلاعات را در دستورکار قرار دهند، ولی در حال حاضر تولید اطلاعات از سوی ما به اندازه تولیدات طرف‌های مقابل نیست.
وی اظهار کرد: اگر جریان آزاد اطلاعات در پیام‌رسان‌های داخلی نیز برقرار باشد و این پیام‌رسان‌ها همان قابلیت‌های پیام‌رسان‌های خارجی را داشته باشند، می‌توانند جایگزین نمونه‌های خارجی خود شوند. از طرف دیگر، مردم به این پیام‌رسان‌ها اعتماد خواهند داشت، اگر با ارائه اطلاعات ناقص از سوی این پیام‌رسان‌ها اعتمادشان سلب نشود.
انتهای پیام

captcha