نظامی‌ها وارد سیاست نشوند
کد خبر: 3785025
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
چهل قدم تا صبح/۳۳

نظامی‌ها وارد سیاست نشوند

گروه سیاست و اقتصاد ــ امام خمینی(ره) درباره ورد نظامی‌ها به سیاست فرمودند: «وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازی‌های سیاسی دور نگه دارند».

نظامی‌ها از ساست کنار بکشند

صحیفه امام(ره) حاوی سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و شرح دیدارهای امام با مسئولان و اقشار مختلف مردم بوده که دارای محورهای سیاسی، فکری، اجتماعی و فرهنگی است. در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از مطالب این کتاب به‌صورت روزانه منتشر می‌شود.

«برادرها، ما باید خودمان، خودمان را حفظ كنیم. نباید ما منتظر این باشیم كه قدرت‌های خارجی به ما كمك كنند، ما از كمك آن‌ها گذشتیم. «مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان»؛ شر هم بخواهند برسانند ما با آن‌ها مقابله می‌كنیم. ما باید كلاه خودمان را خودمان حفظ كنیم و حفظ این به این است كه ارتشی و سایر قوای نظامی و انتظامی، پاسدار، اینهایی كه عشایری هستند، اینهایی كه قدرت‌های نظامی و انتظامی هستند، با هم یك صدا باشند، اختلاف در بین نباشد. و من عرض می‌كنم به همه این قوا و به فرماندهان این قوا كه این افراد در هیچ یك از احزاب سیاسی، در هیچ یك از گروه‌ها وارد نشوند. اگر ارتش یا سپاه پاسدار یا سایر قوای مسلحه در حزب وارد بشود، آن روز باید فاتحه آن ارتش را خواند. در حزب وارد نشوید، در گروه‌ها وارد نشوید. اصلا، تكلیف الهی - شرعی همه شما این است كه یا بروید حزب یا بیایید ارتش باشید؛ مختارید از ارتش كناره‌گیری كنید بروید در حزب، میل خودتان، اما هم ارتشی و هم حزب، معنایش این است كه ارتشی باید از ارتشی‌اش دست بردارد، بازی‌های سیاسی باید توی ارتش هم وارد بشود. در هر گروهی كه وارد هستید باید از آن گروه جدا بشوید، ولو یك گروهی است كه بسیار مردم خوبی هم هستند، ولو یك حزبی است كه بسیار حزب خوبی هست، لكن اصل وارد شدن در حزب برای ارتش، برای سپاه پاسداران، برای قوای نظامی و انتظامی وارد شدنش جایز نیست، به فساد می‌كشد اینها را. و من عرض می‌كنم كه كسانی كه در رأس ارتش هستند و كسانی كه در رأس سپاه پاسداران هستند موظف هستند كه ارتش را و سپاه را و سایر قوای مسلح را از احزاب كنار بزنند و اگر كسی در حزب هست، باید او را از ارتش بگویند یا در آنجا یا در اینجا و همین طور سپاه پاسداران و همین طور سایر قوای مسلح باید وارد در جهات سیاسی نشوند تا انسجام پیدا بشود. اگر وارد بشوید، بالاخره به هم خواهید زد خودتان را و بالاخره در مقابل هم خواهید ایستاد و نظام را به هم خواهید زد و اسلام را تضعیف خواهید كرد. تكلیف همه شما این است كه با هم باشید بدون اینكه در یك حزب یا در گروهی وارد شده باشید، هر گروهی می‌خواهد باشد. گروه فاسد كه ان‌شاءالله، وارد نمی شوید، گروه‌های بسیار خوب هم وارد نشوید. باید شما مستقل، بدون اینكه پیوند به یك گروهی داشته باشید مستقل باشید و از حزب الله تعالی شإنه. همه افراد ایران موظفند كه با هم باشند. اگر احزاب هستند، خودشان را با سایر افراد كشور هماهنگ كنند. افراد كشور هم خودشان را با آن‌ها برادر بدانند. گروه‌های مختلفی كه اسلامی هستند، این گروه‌های اسلامی هم نباید دخالت در امور ارتش بكنند و نباید در آنجا افراد داشته باشند، تا بتوانید یك عضو صالح و یك ارتش و سپاه پاسداران منسجم و صالح و قدرتمند باشید. ورود سیاست در ارتش شكست ارتش است، این را باید بدانید و شرعاً جایز نیست و من امر می‌كنم به شما كه یا در ارتش یا در حزب، دوم ندارد كه بخواهید هم ارتشی باشید، هم حزبی، نمی‌شود، یا مثل سایر مردم هر طوری هستند». 
«وصیت اكید من به قوای مسلح آن است كه همان طور كه از مقررات نظام، عدم دخول نظامی در احزاب و گروه‌ها و جبهه‌ها است به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازی‌های سیاسی دور نگه دارند. در این صورت می‌توانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند. و بر فرماندهان لازم است كه افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع نمایند. و چون انقلاب از همه ملت و حفظ آن بر همگان است، دولت و ملت و شورای دفاع و مجلس شورای اسلامی وظیفه شرعی و میهنی آنان است كه اگر قوای مسلح، چه فرماندهان و طبقات بالا و چه طبقات بعد، برخلاف مصالح اسلام و كشور بخواهند عملی انجام دهند یا در احزاب وارد شوند كه - بی اشكال به تباهی كشیده می‌شوند - و یا در بازی‌های سیاسی وارد شوند، از قدم اول با آن مخالفت كنند. و بر رهبر و شورای رهبری است كه با قاطعیت از این امر جلوگیری نماید تا كشور از آسیب در امان باشد.

منبع: «صحیفه امام» جلد 15 صفحات 110 و 111 / جلد 21 صفحه 432 
انتهای پیام

captcha