اجرای نهضت ملی حفظ، عزم ملی می‌خواهد
کد خبر: 3796429
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵

اجرای نهضت ملی حفظ، عزم ملی می‌خواهد

مهدی بحر‌العلوم کارشناس حفظ قرآن معتقد است اقدامات طرح ملی حفظ در حد و اندازه نهضت ملی نیست چراکه لازمه نهضت ملی، عزم ملی است.

اجرای نهضت ملی حفظ، عزم ملی می‌خواهدبه گزارش ایکنا، تسنیم نوشت: تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، مطالبه‌ای بود که رهبر انقلاب آن را 7 سال گذشته مطرح کرد که برخی تحقق آن را آرمان‌گرایانه دانستند امّا وقتی ایشان با صراحت و قاطعیت می‌فرمایند «تربیت 10 میلیون حافظ» یقیناً شرایط را سنجیده‌اند و از مشکلات و موانع پیش‌روی آن کاملاً آگاهند. تحقق فرمایش رهبری نمی‌تواند خیلی آرمانی باشد اگر این طرح  به‌عنوان نهضت ملی و عمومی به اجرا دربیاید و مجری آن عموم مردم باشند.

مواردی که طرح ملی حفظ را به حاشیه می‌کشاند!

مهدی بحر‌العلوم حافظ کل قرآن و استاد حفظ قرآن‌ در گفت‌و گو با تسنیم در این زمینه گفت: وقتی می‌خواهیم از 80 میلیون ایرانی، 10 میلیون حافظ قرآن تربیت کنیم و از هشت ایرانی یک حافظ قرآن مورد نظر باشد، یعنی با یک نهضت ملی مواجه هستیم. آمارهای رسمی نشان می‌دهد هم‌اکنون تعداد حافظان کل کشورمان در خوش‌بینانه‌ترین حالت، زیر 50 هزار نفر است. بنابر‌این تحقق مطالبات رهبری نیاز به یک نهضت ملی دارد.

وی ادامه داد: تجربه نشان می‌دهد، در کارهای ملی اعم ار فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، دولت و دستگاه‌های حاکمیتی خیلی موثر نیستند و آن چیزی که می‌تواند این نهضت را تشکیل دهد، خود مردم هستند. این موارد را در انقلاب مشاهده کردیم. وقتی که انقلاب شکل گرفت، بنیادهای دولتی نقشی نداشتند و حتی بعضاً مردم با آن بنیادها مبارزه کردند. در مسائل دینی همچون اداره مساجد، حسینیه‌ها و غیره نیز این دولت نیست که مسائل را هدایت می‌کند بلکه مردم هستند که در شکل‌گیری این جریانات نقش‌آفرینی می‌کنند. بنابراین چون موضوع 10 میلیون حافظ ار جنس نهضت است، اساساً تکیه کردن به نهاد‌های دولتی و حاکمیتی و بحث‌هایی همچون بودجه، اعتبار، ساختار و غیره معمولاً  آن رویداد را به حاشیه می‌کشاند.

بحرالعلوم با بیان اینکه نهضت ملی حفظ باید در درون مردم شکل بگیرد، افزود: البته این موضوع به این منظور نیست که دولت خودش را از این جریان خارج کند بلکه دولت و حاکمیت نهادهایی دارند که اساساً در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند و همانند صدا‌و سیما، وزارت ارشاد، اوقاف، آموزش و پرورش، حوزه علمیه و غیره هر ساله از بودجه‌های فرهنگی کشور متنعّم می‌شوند و اگر قرار باشد که اقدامی نهضت‌گونه در کشور به اجرا درآید این نهادها هم باید کار خود را به خوبی انجام دهند.

صدا و سیما باید با تمام قوا به میدان بیاید

وی درباره نقش نهادهای فرهنگی در اجرای نهضت ملی حفظ، گفت: وظیفه دستگاه‌های حاکمیتی  و دولتی مشخص است مثلاً آموزش و پرورش مسئول آموزش عمومی در سطح جامعه را دارد یا صدا و سیما متکفّل بحث تبلیغ و ترویج و فرهنگ‌سازی عمومی است که در وظایفی برای هر یک از آنها تعریف شده است. بنابراین موضوع حفظ باید در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد.  آموزش و پرورش باید به طور جدی موضوع حفظ را از وظایف اصلی و سازمانی خود بداند. رسانه ملی باید قوی‌تر از این به میدان بیاید و نه فقط در دو شبکه قرآن و رادیو قرآن به موضوع حفظ بپردازند بلکه از ظرفیت‌های دیگر شبکه‌ها نیز در این زمینه بکارگیری شود.

بیشتر بخوانید

بحرالعلوم در پاسخ به این سوال که همراه کردن این نهادها بر عهده چه کسی است؟ گفت: ستاد ملی حفظ قرآن که مسئولیت هدایت این جریان را برعهده دارد، باید به یک ستاد فرادستگاهی و بالادستی این نهادها تبدیل شود. در موضوع ستاد طرح ملی حفظ، واقعاً دوستان ستاد، زحمات زیادی کشیدند. افراد صاحب انگیزه و ایده‌پردازی هستند که ماحصل زحمات آنها باعث شد تا سند ملی حفظ نوشته شود که برایش بیش از 190 اقدام ملی تدوین و به تفکیک به دستگاه‌ها ابلاغ شد امّا حالا که همه چیز مهیای اجرای این سند است، برخی دستگاه‌ها خودشان را موظف نمی‌دانند که آن را اجرا کنند و بعضاً این دعو را دارند که باید بودجه آن نیز از سوی ستاد طرح ملی حفظ تامین شود و از بودجه‌های سازمانی و توانمندی‌های سازمانی خود برای اجرای این طرح هزینه نمی‌کنند. بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها هنوز اهمیت این طرح را از اولویت‌های سازمانی خود نمی‌دانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال کار ویژه‌ای همچون طرح 1452 اجرا شد که آموزش و پرورش، رسانه ملی و غیره پای کار آمدند و تحرّک نسبی در این زمینه بوجود آمد و یک امیدی برای ادامه این طرح ایجاد کرد امّا اقدامات طرح ملی حفظ در حد و اندازه نهضت ملی نیست چراکه لازمه نهضت ملی، عزم ملی است.

انتهای پیام

captcha