انیمیشن‌سازی دینی سهل‌الوصول‌تر از موضوعات داستانی
کد خبر: 3796612
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
یک فیلمساز انیمیشن بیان کرد:

انیمیشن‌سازی دینی سهل‌الوصول‌تر از موضوعات داستانی

گروه هنر ــ برزان رستمی، فیلمساز انیمیشن، گفت: فیلمسازی دینی و قرآنی در انیمیشن ساده‌تر از سینمای داستانی است، چون موقعیت برای تصویرگری از شخصیت‌ها در آن سهل‌تر است.

4 فروردین/////فضا برای تصویرگری موضوعات دینی در انیمیشن مهیاتر از سینمای داستانی است
برزان رستمی، فیلمساز انیمیشن، در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه متأسفانه موضوعات دینی آنچنان که باید در حوزه انیمیشن جایگاه مطلوبی ندارد، اظهار کرد: عیان است که موضوعات ارزشی در صنعت انیمیشن‌سازی جایگاه مطلوبی ندارد. البته هستند آثاری که نهاد‌ها یا ارگان‌های دولتی تولید می‌کنند، اما عموم این آثار سفارشی‌‌اند و نمی‌توانند جریان‌سازی لازم را انجام دهند. برای رفع این معضل نیز بهترین راهکار ایجاد فرهنگ دینی در صنعت فیلمسازی است تا سازنده با باور و ایمان قلبی به این سمت سوق پیدا کند.
وی ادامه داد: اینکه ارگان‌ها یا نهاد‌های دولتی سفارش‌دهنده آثار دینی و مذهبی باشند به خودی خود امری پسندیده است، به شرطی که زمانی که می‌خواهند سازنده را انتخاب کنند، به گرایش‌های فردی او نیز توجه کنند، زیرا فردی که به این قبیل موضوعات دلبستگی نداشته باشد، قادر نیست پیام را به مخاطب منتقل کند. موضوع دیگری که در این میان وجود دارد به نگرش این دست آثار مربوط می‌شود. تصور عموم مخاطبان این است که آثار دینی در حوزه انیمیشن تنها آثاری است که به قصص تاریخی می‌پردازد، درصورتی‌که این تنها یک بخش ماجراست و قسمت اصلی‌تر موضوعاتی است که در قالب داستان‌های روز به آن توجه می‌شود.
این فیلمساز انیمیشن متذکر شد: انیمیشن‌سازی در حوزه تاریخ صدر اسلام ساده‌تر از فیلم‌های سینمایی است، چون برخی مشکلات تصویرگری، کمتر در این عرصه وجود دارد. برای همین هم شاید گرایش به ساخت این موضوعات بیشتر باشد و البته کودکان ذهن بسیار حساسی دارند. پس با توجه به اینکه مخاطب آثار انیمیشن بیشتر کودکان و نوجوانان هستند حتماً آثار دینی باید با مشاوره کارشناسان خبره تولید شوند.
همکاری با کمپانی‌های مطرح انیمیشن، گامی مثبت
وی در پاسخ به این سؤال که همکاری با کمپانی‌های بزرگ انیمیشن‌سازی دنیا برای تولید آثار انیمیشن تا چه حد قادر است که عاملی در جهت رونق این دست تولیدات باشد؟ گفت: انیمیشن در ایران یک هنر کاملاً نو پاست که نیاز است برای آن زمان و سرمایه لازم صرف شود. در این میان همکاری با پروژه‌های خارجی یکی از اقداماتی است که انتظار می‌رود در این میان یاری‌گر ما باشد، چندی پیش امارات متحده عربی با سرمایه سی میلیون دلاری انیمیشنی با نام «بلال» تولید کرد که در آن از متخصصان و امکانات روز جهان استفاده کرد. این فیلم داستان بلال حبشی مؤذن پیامبر اسلام(ص) است، اما نکته جالب اینجاست که در این فیلم نگاه و تفکر سعودی تبلیغ می‌شود.
این سینماگر ادامه داد: اینکه کشورهایی، چون امارات یا عربستان بخواهند به واسطه سینما یا انیمیشن، موضوعات دینی را با دیدگاه خودشان تبلیغ کنند، امری کاملاً روشن است، اما آن‌ها تلاش می‌کنند، برای رسیدن به اهدافشان از امکانات روز جهان بهره گیرند. این اتفاق باید در ایران هم رخ دهد.
وی با تأکید بر اینکه انیمیشن‌هایی، چون «فیلشاه» یا «شاهزاده روم» قدم‌های موفقی در حوزه انیمیشن هستند، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر بهای نسبتاً خوبی به انیمیشن داده می‌شود، حتی در بحث اکران هم شاهد توجه خوبی به حوزه انیمیشن هستیم. برای مثال آثاری، چون فیلشاه و شاهزاده روم توانستند هم در جذب تماشاگر موفق باشند، هم اینکه در رسیدن به استاندارد‌های جهانی تا حدی موفق عمل کنند، اما این روند باید با شدت بیشتری پی‌گیری شود. در ضمن باید به ارائه این دست تولیدات در سطح بین‌المللی هم توجه کرد، زیرا اگر بتوانیم اهدافمان را به خوبی در دیگر کشورها، به ویژه کشور‌های اسلامی تبیین کنیم قطعاً دستآورد‌های فراوانی کسب خواهیم کرد.
زبان متناسب با مخاطب
رستمی با بیان اینکه مخاطب در انیمیشن دسته‌بندی‌های خاص خود را دارد، بیان کرد: تصور نادرستی در این حوزه وجود دارد. آن هم اینکه در کار‌های انیمیشن فقط یک زبان برای فیلمسازی انتخاب می‌شود، درصورتی‌که در این گونه سینمایی هم، تماشاگر پراکندگی خاص خود را دارد. پس اگر قرار است پیامی را منتقل کنیم باید زبان مورد نظرمان مناسب قشری باشد که برای آن فیلمسازی می‌کنیم. برای مثال برای مخاطب کودک باید با زبان این رده سنی سخن گفت و برای مخاطب نوجوان یا بزرگسال با ادبیات خاص خود، در مجموع متنوع بودن زبان در انیمیشن باعث می‌شود موضوعات دینی به شکلی مطلوب‌تر به بیننده منتقل شود.
این سینماگر مهمترین دغدغه فیلمسازان انیمیشن را نداشتن امنیت شغلی توصیف کرد و گفت: در حوزه انیمیشن امنیت شغلی وجود ندارد، چون کمتر کسی حاضر می‌شود در این عرصه سرمایه‌گذاری کند، برای همین یا خود باید سرمایه‌گذار کارمان باشیم یا این‌که با تلاش سعی کنیم رضایت نهاد یا ارگانی را جلب کنیم. به هر حال این مسئله باعث شده، فعالیت برای فیلمسازان جوان بسیار سخت و دشوار باشد.
وی در پایان درباره جدیدترین اثرش هم گفت: «بالانس» عنوان آخرین اثرم است که چندی پیش در جشنواره پویا‌نمایی تهران هم حضور داشت. در این اثر قصه چند سرباز در زمانی سه دقیقه‌ای روایت می‌شود. بالانس سومین اثر من است. در این انیمیشن سعی کردم به موضوعی بپردازم که فکر می‌کنم، جامعه امروز به شدت نیازمند آن است، آن هم حس پاسداری است که باید در همه ما وجود داشته باشد تا وطن عزیزمان از هر گزندی در امان باشد. در این میان سعی کردم که اثرم تا حد امکان از کلیشه دور بماند.
گفت‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha