«رونق تولید ملی» فراتر از شعار است/ اقتدار مدیریتی؛ لازمه تحقق «رونق تولید ملی»
کد خبر: 3799515
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه:

«رونق تولید ملی» فراتر از شعار است/ اقتدار مدیریتی؛ لازمه تحقق «رونق تولید ملی»

گروه سیاست و اقتصاد ــ حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی با تاکید بر این‌که رونق تولید ملی فراتر از شعار است، گفت: مقوله‌های نقش‌آفرین در تحقق رونق تولید ملی اقتدار و حکمت مدیریتی است که نیازمند نظارت، انسجام و هم‌گرایی در عناصر نظام است.

تحقق رونق تولیدملی، مطالبه‌ای که نیازمند اقتدار مدیریتی استحجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی رئیس اندیشکده بین‌المللی جامعه‌المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، ضمن تبریک سال نو و آرزوی رفع بیشترین چالش‌های اقتصادی کشور در سال98، بیان کرد: رونق تولید ملی یک مطالبه بسیار سنگین و پر اقتضاست و ما باید با مقوله‌هایی که توسط رهبری طرح می‌شود برخورد احساسی، لحظه‌ای، شعاری و بهره‌جویانه نکنیم.

لزوم حضور هسته‌های اندیشه‌ورز اقتصادی و سیاسی در تحقق رونق تولیدملی

وی افزود: گاهی لوازم و اقتضای این مطالبات در بازنگری از سیستم‌های قوانین و ساختارهای کشور وجود دارد، تحقق مطالبه‌ای باعظمت مثل نگاه بنیادی و راهبردی به مساله تولید داخلی گاهی با صرف مطالبه و اراده فردی تحقق‌پذیر نیست و لازم است هسته‌های اندیشه‌ورز اقتصادی، سیاسی، تشریعی، تقنینی و حتی قضایی اتاق فکری با مشارکت قوای سه گانه تشکیل دهند و در این جلسه الزامات تحقق رونق اقتصادی را به صورت اندیشکده‌ای، راهبردی و استراتژیک بررسی کنند.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی با اشاره به این‌که  در روزهای بعد از سال تحویل همه مسئولان از شعار سال تعریف می‌کنند و این کافی نیست، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اختلالات، ضعف‌ها و ناکارآمدی‌هایی در دستگاه‌های مختلف دولتی فراتر از مقوله خواستن یا نخواستن وجود دارد که مانع تحقق این شعارهای اصلی سال می‌شود؛ تعامل شعارمدارانه با این مقوله‌ها تعامل غلطی است.

میرزایی گفت: رونق تولید ملی فراتر از شعار است و خط‌‌‌ دهی کلی جریان قوای سه‌گانه نظام در حد نظام و دولت و جهت دهی رفتار، سلوک، منطق، اندیشه و عمل یک امت و جامعه است و لذا در فهم مطالبه مقام معظم رهبری نیاز به چنین بازنگری وجود دارد.

تعامل ائمه جمعه و دولت‌مردان با بیانات رهبری جنبه شعاری دارد

وی یادآور شد: نحوه تعامل ائمه جمعه و دولت‌مردان با بیانات مقام معظم رهبری جنبه شعاری دارد و به ندرت از بین‌ تحلیل‌ها نگاه راهبردی و استراتژیک دیده می‌شود و غالب تحلیل‌ها شعاری، تجلیلی، مدح و ثناست که گره‌گشا و تحقق‌بخش نیست و در این الگوی مطالعاتی راهبردی و اندیشکده‎‌ای ممکن است برای تحقق بخشی رونق تولید ملی متوجه خلل‌ها و آسیب‌های ریشه‌ای در ساختارها و الگوهای مدیریتی شویم که گسل هستند و لذا باید ترمیم شود.

عضو شورای راهبردی بین‌الملل حوزه علمیه بیان کرد: برای تحقق رونق تولید ملی فقط به تقویت سامانه‌ها و نهادهای اقتصادی نیاز نداریم، نهاهای فرهنگی باید بدانند برای تحقق رونق تولید ملی باید با رویکرد فرهنگی ورود پیدا کنند و به تعبیر دیگر در راستای تحقق رونق تولید ملی بایستی پیوست‌های فقاهتی، کلامی، اخلاقی، فرهنگی، امنیتی، سیاسی، قضایی و ملی، تقنینی، عمومی و بین‌المللی  مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

تحقق رونق تولیدملی، مطالبه‌ای که نیازمند اقتدار مدیریتی است

وی با اشاره به این‌که طبق سخنان مقام معظم رهبری تحقق رونق تولید ملی نسبت به مسائل دیگر تقدم دارد، ادامه داد: از 40 سال پیش تاکنون مسئولان ارشد دولت از جمله امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و مقامات عالی رتبه دولتی همیشه به تولید ملی به عنوان یک ارزش نگاه کردند و لذا امروز مقام معظم رهبری تاکید بر اهمیت تولید ملی ندارد بلکه این یک مطالبه و الزام حیاتی انقلاب اسلامی است که باید محقق شود.

میرزایی تصریح کرد: امروز در راستای حفظ انقلاب اسلامی یک بازدارندگی اقتصادی برای کشور لازم است؛ اگر بازدارندگی اقتصادی یا به تعبیر عامیانه اگر مقاومت اقتصادی انقلاب را با اقتصاد مقاومتی بالا نبریم باید شاهد فروپاشی بخش‌های مختلف نظام باشیم و لذا مقوله‌های نقش‌آفرین در تحقق رونق تولیدملی اقتدار و حکمت مدیریتی است که نیازمند نظارت، کنترل، مراقبت، رصد پویایی مدیریتی، انسجام و هم‌گرایی در عناصر نظام است.

عضو اندیشکده فتوح یادآوری کرد: اگر به سیاست‌های مقام معظم رهبری در مقوله اقتصاد مقاومتی توجه نشود به مقاومت اقتصادی نخواهیم رسید، ظرفیت‌های نامتناهی و تحقق نیافته در حوزه اقتصادی از جمله نفت، گاز و جوانان برومند این مرز و بوم بسیار زیاد است که به تنهایی برای آبادسازی جهان اسلام کافیست پس ما هیچ گره بازنشدنی نداریم و فقط اراده، درک لوازم، حکمت، منطق، علم، تعهد و طهارت مدیریتی و حاکمیتی لازم است که اگر محقق شود سال98 آغازینه یک رونق اقتصادی خواهد بود.

اعتماد مسئولان به مردم صرفا در حوادث انتخاباتی است

عضو شورای علمی مرکز مطالعات تمدنی اظهار کرد: قطار اقتصاد مقاومتی هنوز روی ریل قرار نگرفته‌است و امروز متاسفانه نظام مدیریتی دستخوش آسیب‌های جدی و چندقطبی شدن‌های سیاستی و اقتصادی شده‌است که مطالبات حکیمانه و لازم‌الاجرای مقام معظم رهبری با رویکرد حداقلی مشمول گذر زمان شده‌است و دستگاه‌های دولتی به اندازه کافی برای تحققق این مطالبات تلاش‌های جدی نمی‌کنند و لذا در اغلب نهادهای رسمی کشور درک عمیقی از این مطالبات دیده نمی شود.

وی افزود: لوازم تحقق این مطالبات بایستی در یک پرونده مطالعه و تحقیق شود تا فراتر از صد برچسب « رونق تولید ملی» بالای شبکه‌های ملی در عمل شاهد این باشیم، متاسفانه این برچسب زدن و شعار دادن‌ها اگر بدون عمل باشد حالت ایجاد رضایت‌مندی کاذب و مسکن بودن دارد در صورتی که یک وزیر برای شروع کار خود در سال98 اولویتی بالاتر از بازتبیین شعار سال ندارد.

میرزایی با اشاره به این‌که مردم از کالای باکیفیت ایرانی استقبال می‌کنند، گفت: مسئولان دولتی از فقدان رونق تولید ملی آسیب‌شناسی جدی کنند؛ اگر فقدان تولیدملی به عدم باور مردم به کیفیت کالای ایرانی مربوط است باید کار فرهنگی صورت بگیرد اما این‌گونه نیست زیرا مردم باهوش هستند و از جنس باکیفیت ایرانی استقبال می‌کنند و لذا باور و اعتماد مسئولان به مردم کم است و لزوما در حوادث انتخاباتی به این ملت اعتماد می‌کنند.

ارتقای کیفیت محصولات لزوم تحقق رونق تولیدملی است

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی العالمیه با اشاره به این‌که اگر مسئولان به این باور رسیدند که کالا و خودروی ایرانی باکیفیت تولید نمی‌شود نباید خرید آن‌را به مردم تحمیل کنند، تصریح کرد: در راستای خرید تولیدملی باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد اما همان میزان فشار، مدیریت و اقتدار اقتصادی باید وجود داشته باشد که دستگاه تولیدکننده محصولات ایرانی را الزام به ارتقای کیفی کالا کنند.

رئیس اندیشکده بین‌المللی جامعه‌المصطفی العالمیه بیان کرد: رونق تولید ملی صرفا یک مطالبه شعارگونه و دستور از بالا نیست بلکه دولت بایستی برای تحقق این الزام کشوری در خط مقدم قرار بگیرد و پیش از این‌که مردم را به خرید کالای ایرانی ترغیب و تشویق کند باید 90 درصد تلاش خود را در بالا بردن و ارتقای کیفیت محصول داخلی بگذارد.

وی با اشاره به این‌که امروز برای تحقق رونق تولید ملی هیچ مطالبه و اقدامی سرنوشت سازتر از ارتقابخشی به کیفیت محصول ملی وجود ندارد، گفت: تولید داخل کشور در بعضی از موارد کیفیت خوبی دارد اما همیشه این‌گونه نیست و لذا خدمت و جهاد برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در توسعه رونق تولید ملی این است که کیفیت تولیدات ملی و داخلی را ارتقا ببخشیم.

انتهای پیام

captcha