بازدید رئیس جامعة‌المصطفی(ص) از حوزه‌های علمیه هند
کد خبر: 3808351
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

بازدید رئیس جامعة‌المصطفی(ص) از حوزه‌های علمیه هند

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی با سفر به شبه قاره هند از نزدیک با مدیران و مسئولان حوزه‌های علمیه و مدارس دینی برادران و خواهران در دهلی، مظفرنگر، لکنهو و حیدرآباد دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از المصطفی در این سفر، رئیس جامعة‌المصطفی از حوزه علمیه امام حسین(ع) مظفرنگر، حوزه علمیه ناظمیه لکنهو، حوزه علمیه امامیه تنظیم المکاتب لکنهو (برادران)، حوزه علمیه امام مهدی(عج) حیدرآباد، حوزه علمیه جامعه‌الشهید دهلی، حوزه علمیه جامعه‌الزهرا(س) تنظیم المکاتب لکنهو (خواهران)، حوزه علمیه جامعه‌الزهرا(س) لکنهو (خواهران) و حوزه علمیه خواهران بنت فاطمه(س) دهلی بازدید کرد.
وی در این بازدیدها، از نزدیک در جریان برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی- تربیتی مدارس قرار گرفت و ضمن ملاقات و گفت‌وگو با مدیران، استادان و طلاب مدرسه، مسائل و مشکلات موجود را مورد بررسی قرار داد.
عباسی خطاب به طلاب حوزه‌های علمیه، با اشاره به جایگاه پرافتخار علما و حوزه‌های علمیه هند، اظهار کرد: سرزمین پهناور هند، خاستگاه یکی از بزرگ‌‌ترین تمدن‌های بشری بوده است و در کنار خدمت به تاریخ و فرهنگ و تمدن بشر، قرن‌های متمادی محل بروز و ظهور و گسترش مکتب اهل‌بیت(ع) به شمار می‌رود و آثار و مفاخر ارزشمند و فراوانی وجود دارد که نشان‌دهنده تاریخ کهن مکتب اهل‌بیت(ع) در این سرزمین است.
رئیس جامعة‌المصطفی(ص) ادامه داد: در تاریخ طولانی و پرافتخار اسلام ناب محمدی(ص) در هند، همواره، خاندان‌ها و شخصیت‌های بسیار بزرگ و مؤثری پدید آمدند که موجب افتخار و سربلندی اسلام اصیل به شمار می‌روند و همگی در این سرزمین نشو و نما پیدا کردند و منشأ خیر و برکت بودند.
عباسی همچنین از ارزش و جایگاه علمای دین سخن به میان آورد و اظهار کرد: عزت و شکوه پیروان مکتب اهل‌بیت(ع)، همیشه منوط به عالمان برجسته بوده است که نقش پیشوایی و پدری ایفا کردند. آنان، همواره، برای هویت پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) کوشیده‌اند؛ از این رو، امام صادق(ع) در روایتی، نقش و جایگاه عالمی را که دل‌های پیروان اسلام ناب محمدی(ص) را محکم نگه دارد و از هویت مکتب اهل‌بیت(ع) دفاع کند، بالاتر از هزار عابد برمی‌شمارند: ارزش عالمی که احادیث و معارف اهل‌بیت(ع) را نقل و منتقل می‌کند و دل‌های مسلمانان حقیقی را گره می‌زند، از هزار عابد بیشتر است.
وی، در ادامه، بر ضرورت پیوند پیروان اسلام ناب با علما و مراجع بزرگ تقلید تأکید ورزید و اظهار کرد: ائمه معصوم(ع) به ارتباط با علما سفارش می‌فرمودند و دست پیروانشان را در دست علما، شخصیت‌ها، مراجع و بزرگان قرار می‌دادند و می‌خواستند آنان در هیچ یک از امور دستشان را از دست علما جدا نکنند و نقش پیشوایی، هدایت، مرجعیت و رهبری علما را در نظر داشته باشند، زیرا علما می‌توانند مکتب را در حوادث زمان حفظ کنند؛ بنابراین، فرمودند که علما و مراجع را بزرگ شما قرار دادیم و دستتان همیشه در دست علما باشد.
عباسی، در بخش دیگری از سخنانش، جامعة‌المصطفی را کانون تربیت علما و خدمت‌گزاران به دین برشمرد و بیان کرد: جامعة‌المصطفی(ص)، که به برکت انقلاب اسلامی از انفاس قدسیه امام خمینی(ره) شکل گرفت و امروز در خدمت تربیت نسلی از علمای اسلام در نقاط مختلف دنیاست، خدمت‌گزاری به طلاب را بزرگ‌ترین افتخار می‌داند. ما و شما افتخار داریم که لباس خدمت به دین خدا را به تن کردیم و ادامه‌دهنده راه انبیای الهی و ائمه(ع) هستیم و می‌خواهیم پرچم‌دار این معارف در عالم باشیم.
وی تهذیب نفس و توجه به تربیت خود را پیش از دیگران مورد توجه قرار داد و گفت: طلاب باید به تهذیب نفس و خودسازی اهتمام ورزند و مجاهده مستمر داشته باشند، زیرا کسانی که براساس آیه شریفه قرآن، وظیفه تبلیغ و رساندن دین خدا و رسالت‌های الهی را برعهده می­‌گیرند، باید خشیت الهی داشته باشند و پس از خودسازی، پیام حق را به دیگران برسانند.
رئیس جامعة‌المصطفی(ص) افزود: ابتدا باید براساس این رسالت‌ها و معارف تربیت شویم و سپس در راه گسترش دین خدا و رساندن پیام نورانی قرآن به مردم بکوشیم.
عباسی درباره تقویت ابعاد عبادی و معنوی و انس با دعا و مناجات نیز اظهار کرد: انس با دعا و مناجات به منظور تقرب به خدای بزرگ و توکل بر آفریدگار متعال، یکی دیگر از ابعاد تربیتی است که باید مورد توجه جدی طلاب باشد. لازم است در پرتو این مناجات‌ها روحمان را صیقل دهیم و خود را برای تحمل سختی‌ها و حرکت در مسیر الهی آماده کنیم. مناجات‌ها و ادعیه‌ای مانند صحیفه سجادیه، که از معصومان(ع) وارد شده، سرمایه بسیار بزرگ معنوی است که نمونه آن را در هیچ دینی نداریم.
وی، در ادامه، تقویت ابعاد علمی و شناختی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف طلاب و فضلا، شناسایی دین خدا و رسالت‌های الهی‌شان است؛ از این رو، حوزه‌های علمیه ابتدا باید به دنبال کسب دانش رفته، سپس هر چه بیشتر با معارف ناب اهل‌بیت(ع) آشنا شوند.لازم است از فرصت عمر، شور و قدرت جوانی برای علم‌آموزی و خدمت به دین خدا استفاده کنید و فرصت جوانی را مغتنم بشمارید.
عباسی صبر و شکیبایی در برابر مشکلات و سختی‌ها را از مهم‌ترین ابزاری دانست که انسان باید در راه تبیین معارف دین و علم‌آموزی داشته باشد و اظهار کرد: براساس آیات قرآن، خدا با کسانی همراهی می‌کند که صبر را پیشه خود سازند؛ همراهی خدا یعنی جلب توفیقات، برکات و موفقیت‌ها. لازمه دست‌یابی به عالی‌ترین درجات و مقامات علمی، استفاده بهینه از وقت، صبوری، توکل به خدا و تحمل سختی‌هاست.
وی، در ادامه، الگوپذیری از سیره و سبک زندگی علما و بزرگان را مهم دانست و گفت: وقتی به زندگی آنان نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که صبر و تحمل را تا پای جان‌فشانی در راه دین خدا ادامه دادند.
رئیس جامعة‌المصطفی(ص) افزود: «مرحوم علامه امینی» اسوه‌ای در راه تحمل سختی برای خدمت به دین خدا به شمار می‌رود؛ وی برای خدمت به دین، به کشورهای مختلف بسیار سفر کرد، کتابخانه‌ها و نسخه‌های خطی را بررسی کرد و برای یافتن اسناد روایات بسیار کوشید.
بصیرت، شناخت زمان و آگاهی از مسائل روز، یکی دیگر از نکات مورد توجه رئیس جامعة‌المصطفی بود؛ عباسی در این باره بیان کرد: همه علمای بزرگ به نیازهای زمان و تشخیص نیازهای روز جهان توجه داشتند؛ براساس حدیثی از امام صادق(ع)، عالمی که نیازهای زمان و مخاطبانش را بشناسد، می‌تواند بر حوادث پیشی بگیرد و اجازه ندهد طوفان حوادث، جامعه را به سمت و سوی دیگری ببرد؛ بنابراین، شخصیت‌ها و علمای برجسته و تأثیرگذار، تاریخ ما را دگرگون و نقطه عطف ایجاد کرده‌اند؛ افرادی مانند امام خمینی(ره) عالم به زمان خود بودند و نیازهای زمان را می‌شناختند. به همین دلیل، شخصیت مبارکی همانند امام(ره) منشأ تحول و نقطه عطف و عزت تاریخی برای پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در جهان شدند.
انتهای پیام

captcha