مناظره دانشجویی درباره بی‌اخلاقی سیاستمداران در غرفه ایکنا برگزار شد
کد خبر: 3813990
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹

مناظره دانشجویی درباره بی‌اخلاقی سیاستمداران در غرفه ایکنا برگزار شد

گروه دانشگاه ــ مسابقه مناظره دانشجویی در مورد گزاره «جدایی دین از سیاست موجب بی‌اخلاقی سیاستمداران می‌شود» عصر امروز در غرفه ایکنا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ مسابقه مناظره دانشجویی بین دو تیم دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان تیم موافق و دانشگاه تهران به عنوان تیم مخالف با موضوع «جدایی دین از سیاست موجب بی اخلاقی سیاستمداران می‌شود» امروز، چهارشنبه اول خرداد، در غرفه خبرگزاری ایکنا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و با حمایت معاونت قرآن و عترت  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. متن صحبت‌های دو تیم به شرح ذیل است:
 
مناظره اول
 
تیم موافق
ـ در خصوص دین و سیاست چند فرض مطرح است. جدایی دین از  سیاست(سکولاریسم)، عینیت دین و سیاست و ارتباط دین و سیاست. ما به توأمانی دین و سیاست معتقد هستیم.
ـ دین دربردارنده توجه و خودآگاهی در حوزه معرفتی است و این زمینه تربیت انسان متدین را فراهم می‌کند و این تدین بستری برای اخلاق‌مداری در جامعه و از جمله در میان سیاستمداران است.
ـ اباحه‌گری و استفاده صرف از ابزارهای نظارتی بیرونی نمی‌تواند سیاستمداران را ملتزم به اخلاق کند.
ـ بایدها و نبایدهای اخلاقی از هست و نیست‌های اخلاقی استخراج می‌شود و سؤال این است که معیار برای اخلاق چیست؟
ـ انسان سه نوع ارتباط دارد؛ با سایر انسان‌ها، خدا و طبیعت. مکاتب غیردینی نمی‌تواند در ساحت ارتباط انسان با خدا، اخلاقی عمل کند.
ـ اگر خدا حذف شود، تضمینی برای اجرای اخلاق در سیاست نیست. در اسلام نمی‌توان صرفاً با شعار عمل کرد و شعارها را باید به شعائر تبدیل کرد.
ـ سه نقد عمده به تیم مخالف؛ تقلیل دین به فقه در حالی که اخلاق جزء دین است، تقلیل دین به گزاره‌ها، استناد به مبانی اخلاق کانتی.
ـ با مبانی کلامی برای ورود به دین، نیاز به پذیرش اخلاق نیست و لذا اخلاق مقدم بر دین نیست.
ـ این ادعا که در کشورهای غربی سکولار اخلاقیات رعایت می‌شود، منظور کدام اخلاق است؟ ممکن است در جامعه غربی فردی نسبت به خانواده اخلاق‌مدار باشد، اما نسبت به ملت و کشور دیگر بی‌اعتقاد به اخلاق بوده و آنها را استثمارکند.
 
تیم مخالف
ـ گزاره جدایی دین از سیاست در دو سطح فردی و نهادی است؛ در سطح فردی سؤال این است که در عمل می‌توان آموزه‌های دینی را از آموزه‌های سیاسی جدا کرد که به اعتقاد ما در عمل ممکن نیست، چون یک کنش ممکن است از سوی فردی با نیت دینی انجام شود، اما تبعات سیاسی پیدا کند و بعداً تبدیل به یک کنش سیاسی شود.
ـ در سطح نهادی منظور جدایی دولت از نهاد دین است.
ـ گزاره دوم؛ «بی‌اخلاقی سیاستمداران» در سطح فردی است. ممکن است دولت از نهاد دین جدا باشد، اما سیاستمداران به صورت فردی دین‌دار باشند. سطح تحلیل دیگر این است که دین از دولت جدا و سیاستمداران هم بی‌دین باشند. اما نمی‌توان گفت که سیاستمداران بی‌اخلاقند، چون دین و اخلاق دو مقوله جدا از هم هستند و هر فردی می‌تواند سکولار و در عین حال اخلاق‌مدار باشد.
ـ جدایی نهاد دین از نهاد دولت لزوماً به معنی بی‌اخلاقی سیاستمداران نیست. در واقع اخلاق امری مستقل و مقدم بر دین است. به عبارتی اخلاق مقوله‌ای فرادینی است و سرچشمه‌اش بیرون از دین است.
ـ دین یک چارچوب اخلاقی دارد که دستوراتش نمی‌تواند آنها را نقض کند و لذا فهم خود را از دین باید دائماً با محک اخلاق بسنجیم.
ـ سنت و کتاب خدا با میانجی‌هایی به دست ما می‌رسد و در این میان، رسانه‌ها و قدرت می‌توانند تأثیرگذار شوند و گروهی مانند داعش با برداشت ناموجه از دین فراتر از اخلاق را زیر پا بگذارند.
ـ دین به لحاظ معناشناختی، معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی پشتیبان اخلاقیات است، اما باید اثبات کرد که بی‌دینی به بی‌اخلاقی منجر می‌شود.
ـ آیا دین می‌تواند دایره اخلاق را گسترده‌تر کند و ضمانت اجرایی برای اخلاق ایجاد کند؟ پاسخ بله است، اما دین می‌تواند مستمسک و ابزار هم قرار بگیرد.
 
در نهایت هیئت داوران تیم مخالف را با 86 رأی در مقابل تیم موافق با 82 رأی برنده مناظره اعلام کرد.
 
مناظره دوم
مسابقه مناظره دوم در مرحله نیمه نهایی نیز با موضوع «مشکل نهادینه نشدن قرآن، نه در مرحله سیاست‌گذاری بلکه در مرحله اجراست» بین دو تیم شمس الشموس(موافق) و جدال احسن(مخالف) برگزار شد.
 
متن صحبت‌های دو گروه به شرح ذیل است:
 
تیم موافق:
ـ با توجه به براهین عقلی، خداوند در قرآن کریم  همانا به امر سیاستگذاری و نشان دادن راه به انسان پرداخته است.
ـ انسان صرفاً نقش سیاست‌ورزانه دارد و در نتیجه مشکلی اگر هست، ریشه در سیاست‌ورزی دارد.
ـ متأسفانه تجربه تاریخی چندین ساله به ما نشان می‌دهد که در ایران در حاد اعلای کشورهای توسعه‌یافته برنامه‌ریزی می‌شود، اما در مقام عمل ما در اجرای برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها در این مهم ناتوان هستند.
 
تیم مخالف:
ـ مفهوم نهادینه‌سازی قران در جامعه و جایگاه سیاستگذاری با توجه به تعاریف به معنی منفک بودن اجرای سیاست‌ها از سیاستگذاری نیست.
ـ شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه به عنوان رکن اصلی سیاستگذاری قرآنی در جامعه در حوزه نهادینه‌سازی قرآن کارنامه قابل قبولی نداشته و همواره با نقدهایی روبرو بوده و مطالبات رهبری را پیگیری نکرده است.
ـ نبود سیاستگذاری مطلوب در حوزه قرآنی قطعاً ضعف عملکرد مدیران اجرایی را به دنبال دارد و این دو به هیچ وجه جدا از هم نیستند.
 
در پایان هیئت داوران گروه جدال احسن (تیم مخالف) را با 102 امتیاز در مقابل گروه شمس الشموس (تیم موافق) با 66 امتیاز برنده اعلام کرد.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۲۳:۵۳
0
0
سلام من و همسرم و دختر 3000 تا صلوات برای تعجیل در فرج اقا امام زمان و سلامتی ایشان میفرستیم
captcha