از عدم نوآوری در فضای نمایشگاه قرآن تا ناشرانی که از نفس افتاده‌اند
کد خبر: 3814086
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
اندر احوالات نمایشگاه قرآن خراسان‌جنوبی؛

از عدم نوآوری در فضای نمایشگاه قرآن تا ناشرانی که از نفس افتاده‌اند

گروه فعالیت‌های قرآنی- رسم شیرینی که در ماه مبارک رمضان وجود دارد، برگزاری نمایشگاه قرآن است که هرساله مشتاقان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند، نمایشگاه قرآن خراسان جنوبی برگزار شد اما شاید نوآوری خاصی درآن به چشم نمی‌خورد و البته ناشرانی که از مشکلات حوزه نشر خسته‌اند.

از عدم نوآوری در فضای نمایشگاه قرآن تا ناشرانی که از نفس افتاده‌انددوازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خراسان‌جنوبی از 26 اردیبهشت‌ماه تا یکم خردادماه جاری در استان برپا شد که در آن 62 غرفه در نمایشگاه قرآن و عترت بیرجند ایجاد شده و 30 ناشر در حوزه نشر مکتوب، 10 ناشر در حوزه دیجیتال و 10 غرفه مربوط به موسسات و سازمان‌ها به ارائه دستاوردهای خود پرداختند.


رسم شیرینی که در ماه مبارک رمضان وجود دارد، برگزاری نمایشگاه قرآن است که هرساله مشتاقان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند، نمایشگاه قرآن خراسان جنوبی برگزار شد اما شاید نوآوری خاصی درآن به چشم نمی‌خورد و البته ناشرانی که از مشکلات حوزه نشر خسته‌اند.


تکراری بودن فضاهای نمایشگاه و نبود نوآوری در فضای نمایشگاه که جذب‌کننده قشر نوجوان و جوان باشد، از نواقص این نمایشگاه بود که به راحتی می‌توان آن را دید.


البته نباید از نظر دور داشت که برگزاری محافل قرآنی، اجرای تئاتر، تعزیه و شب شعر و رونمایی از پوسترها و آثار هنری از برنامه‌هایی بود که امسال به نمایشگاه افزوده شده بود و همین امر موجبات جذب بیشتر مردم را فراهم کرد.


در میان ناشران این نمایشگاه قرار گرفتیم که بیشتر فضای نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند، آنان از مشکلاتی گفتند که تا آستانه زمین گیر شدن آنان را پیش برده است. پای درددلشان نشستم.


قلم زدن با درنظرگرفتن سلیقه مخاطب


حمید نائبی، مدیر انتشارات آوای اندیشمند که در نمایشگاه قرآن غرفه داشت در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر ناشران مخاطب خود را کامل بشناسند و در همان راستا دست به قلم ببرند و کتاب‌های مورد نیاز جامعه را چاپ کنند تا حدی استقبال عموم مردم از کتب بیشتر خواهد شد.


وی با بیان اینکه کتاب‌های کودک معمولا مخاطبین بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: به علت وجود اینترنت و نرم‌افزارهای جدید مراجعه به کتاب‌های حوزه معارف کمتر شده است.


عدم حمایت از فعالان فرهنگی

خادمی، مسئول فروش انتشارات بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی از عدم همکاری شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای تبلیغاتی از کتاب فروشی‌ها گلایه کرد.


وی افزود: مشکلات حوزه کاغذ نیز از کمبود تا گرانی ناشی از عدم نظارت مسئولین است بنابراین اگر دولت می‌خواهد از ناشران حمایت کند، باید جلوی افزایش قیمت کاغذ را بگیرد.


بعد روانشناسی در تالیف کتب معارفی درنظر گرفته شود


علی اکبر بیجاری، مدیر انتشارات کتاب شهرک نیز تقریبا حدود ۳۰ سال است در این حوزه فعالیت می‌کند اما از مشکلات نشر معارف بسیار خسته است.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ما در نشر مشکل نداریم بلکه در نوع تالیف کتاب دچار مشکلاتی هستیم.


مدیر انتشارات کتاب شهرک افزود: باید بعد روانشناسی در تالیف این گونه کتاب‌ها درنظر گرفته شود تا جوانان بیشتر به آن جذب شوند.


وقتی دست سودجویان در لابلای کاغذ دیده می‌شود


بیجاری در مورد مشکلات و گرانی کاغذ نیز تصریح کرد: مواد اولیه نشر و پخش کتاب، کاغذ است که به صورت واردات است و وقتی کالایی وارداتی باشد یعنی به ارز و دلار بستگی دارد و در این بین برخی از سودجویان با ارز دولتی کاغذ وارد می‌کنند اما متاسفانه در پخش آن درست عمل نمی‌کنند.


وی با بیان اینکه دولت باید از تولیدات داخلی حمایت کرده تا جلوی واردات بی رویه گرفته شود، اظهار کرد: با نظارت بیشتر مسئولین مربوطه می‌توان موجبات حل سریع‌تر این مشکل را فراهم کرد.

از عدم نوآوری در فضای نمایشگاه قرآن تا ناشرانی که از نفس افتاده‌اند
تبلیغات ضعیف از مشکلات نمایشگاه قرآن
افسانه صادق‌لو، مسئول غرفه انتشارات امید قم نیز که همراه همسر و فرزندانش برای شرکت در نمایشگاه قرآن استان به بیرجند آمده، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: مدت 19 سال است که همسرم در انتشارات امید قم، ارزشمند و اکرام مشغول فعالیت است.


وی با بیان اینکه در این نمایشگاه علاوه بر کتب، محصولات فرهنگی را نیز برای فروش آورده‌ایم، افزود: سعی کردیم در محصولات فرهنگی ویژه کودکان، زندگی امامان(ع) را به صورت آموزشی و تقویت هوش ارائه دهیم.


این مسئول غرفه با بیان اینکه عدم تبلیغات و کوچک بودن محیط نمایشگاه از مشکلات نمایشگاه امسال بود، بیان کرد: اطلاع‌رسانی‌ها در سطح شهر بسیار کم بود و همین امر باعث کاهش استقبال از نمایشگاه شده بود.


صادق لو بعه مشکلات حوزه نشر نیز اشاره کرد و ادامه داد: قیمت‌ها کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد و فروشنده مجبور است به علت فروش محصولات خود حتی محصولات را کمتر از قیمت واقعی بفروشد و این امر باعث زیان ده بودن تولید می‌شود.


وی از گرانی کاغذ گلایه کرد و افزود: اکنون کتب دیجیتال در بین مردم جا باز کرده و کسی دنبال کتاب‌های مکتوب نمی‌رود و همین امر باعث متضرر شدن تولید کننده و ناشر می‌شود.


این مسئول غرفه یادآور شد: باید مسئولان فرهنگی راهکاری برای این امر بیندیشند که ناشران و تولیدکنندگان ضرر نکرده و از سوی مردم کالای فرهنگی را با قیمت گران نخرند.

از عدم نوآوری در فضای نمایشگاه قرآن تا ناشرانی که از نفس افتاده‌اند
سخن آخر...
بی‌تردید ناشران حوزه معارف مشکلاتی دارند که اگر به آن‌ها رسیدگی نشود، جامعه دچار آثار زیانباری خواهد شد، جامعه برای رشد و پیشرفت به کتاب نیاز دارد و برای درک اصول دینی خود به کتب معارفی، حال فکر کنید که این بخش فرهنگی از جامعه جدا شده و یا به دلیل مشکلات از پا بیفتند، آن وقت چه بالایی سر فرهنگ دینی این مردم خواهد آمد؟

بدون شک راه‌هایی برای فرار از بحران به وجود آمده در حوزه نشر معارف وجود دارد که تنها به تدبیر کارشناسان امر، ابداع روش‌ها توسط خبرگان، حمایت از تولید داخل و در نهایت تصمیم‌گیری به موقع و همه جانبه مسئولان نیاز دارد.

انتهای پیام

captcha