ژانر کمدی مانع تفکر انتقادی می‌شود
کد خبر: 3814841
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱

ژانر کمدی مانع تفکر انتقادی می‌شود

گروه اجتماعی - یک جامعه‌شناس و پژوهشگر سینما گفت: سینمای کمدی بیشتر یک ژانر کاسب کارانه است که برای فروش، از الگوهای رایج سطحی استفاده می‌کند و در نهایت ذهن و اندیشه مخاطبان را تغییر می‌دهد و قوه انتقادی را از آن‌ها می‌گیرد.

ژانر کمدی مانع تفکر انتقادی می‌شود

احسان آقابابایی، جامعه‌شناس و پژوهشگر سینما در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در مورد ژانر طنز در سینمای ایران، اظهار کرد: یکی از انواع ژانرها، طنز و سرگرمی می‌باشد، سرگرمی ناشی از نوعی تقسیم کار اجتماعی است، یعنی معمولا مردم ساعت‌هایی را شاغل هستند و ساعت‌هایی را هم برای فراغت در نظر می‌گیرند و از این طریق خود را سرگرم می‌کنند.
وی افزود: سینما و فیلم‌های تلویزیونی علاوه برکارکردهای مختلف، کارکرد سرگرم کننده نیز دارند. ژانرهای مختلفی می‌توانند سرگرمی را برای مخاطبان به ارمغان بیاورند، سرگرمی را هم می‌توان در ژانر علمی - تخیلی و هم در ژانر ملودرام و... پیگیری کرد، اما یکی از مهم‌ترین ژانرهایی که می‌تواند برای مردم بیش از هر ژانر دیگری سرگرم کننده باشد، ژانر کمدی است، به این دلیل که افراد را می‌خنداند. مثلا در ژانر علمی - تخیلی احساس هیجان برای سرگرم شدن را می‌توان کسب کرد، اما در ژانر پلیسی تفکر کنجکاوانه شخص تحریک می‌شود.
این جامعه‌شناس و پژوهشگر سینما بیان کرد: ژانر کمدی، احساس شادی و نشاط را در مخاطب ایجاد می‌کند، این موضوع نشان می‌دهد که احساس شادی و خنده بیش از هر احساسی که انسان تجربه می‌کند، برای او سرگرم کننده خواهد بود.
آقابابایی بیان کرد: اگر اوضاع اجتماعی و فرهنگی غمگینانه و مردم تحت فشار اقتصادی و اجتماعی باشند، فیلم‌های کمدی آن‌ها را شاد می‌کند، و حتی اگر مردم در دوران ثبات اقتصادی و اجتماعی نیز باشند، رفتن به سینما باعث سرگرمی، شادی و امیدوارشدن آنان به زندگی می‌شود. بنابراین سرگرمی در هر شرایط اجتماعی می‌تواند کمک حال مردم باشد، آن‌ها را از غم دور کرده و شادی آن‌ها را مضاعف کند.
این جامعه‌شناس و پژوهشگر سینما گفت: برخی نظریه‌پردازان در مورد پر رنگ بودن ژانر کمدی در دوران‌های مختلف بحث کرده‌اند. مخاطبین ایرانی همواره به فیلم‌های کمدی نظر مثبت داشته‌اند، فیلم‌های کمدی اکثرا در تاریخ سینمای ایران جز فیلم‌های پر فروش به حساب می‌آید، و مردم از اینکه به سینماها بروند و بخندند، استقبال کرده‌اند.
وی اضافه کرد: برخی از سینماگران و کسانی که نسبت به سینمای کمدی ایران نقد دارند، معتقدند عموما این سینما واجد یک سلسله اصول مشخصی مثل روایت داستانی سطحی، استفاده از جک‌ و متلک‌های جنسی و استفاده از طعنه‌های سطحی سیاسی به وضعیت کشور و داستان نهایتا عاشقانه‌ای است که با ازدواج به سرانجام می‌رسد، و این نوعی ابتذال توام با خنده را به مخاطبان خود انتقال می‌دهد.
این جامعه‌شناس و پژوهشگر سینما خاطر نشان کرد: این رویکرد انتقادی، وضعیت سینمای کمدی را بیشتر یک کمدی کاسب کارانه می‌داند که برای فروش، از الگوهای رایج سطحی استفاده می‌کند و در نهایت ذهن و اندیشه مخاطبان را تغییر می‌دهد و در نهایت قوه انتقادی را از آن‌ها می‌گیرد.
انتهای پیام

captcha